305 044 läst ·
2 331 svar
305k läst
2,3k svar
Den stora tråden om släp
Cheesen skrev:
Men det man säger är egentligen att släpvagnen aldrig ska ha sämre grepp än dragbilen. Kör själv utan vinterdäck på släpvagnen då jag bara använder den enstaka gånger i lokaltrafik och tycker väl att det fungerar rätt bra, men man får anpassa körningen en hel del förstås (så regeln är rätt rimlig). Det är inte jättesnyggt när släpvagn och bil kommer på bredställ runt gathörnen. Fast lite coolt.Cheesen skrev:
MathiasS skrev:
Men det man säger är egentligen att släpvagnen aldrig ska ha sämre grepp än dragbilen. Kör själv utan vinterdäck på släpvagnen då jag bara använder den enstaka gånger i lokaltrafik och tycker väl att det fungerar rätt bra, men man får anpassa körningen en hel del förstås (så regeln är rätt rimlig). Det är inte jättesnyggt när släpvagn och bil kommer på bredställ runt gathörnen. Fast lite coolt.
Jag hade tänkt komplettera med reflexer och skyltlykta.vcx skrev:
Inte för att låta negativ nu, men..
Hur har du tänkt att göra med reflexerna? Släpvagnar ska ha röda triangelreflexer baktill. Skyltlykta, har du separat sån eller sitter den på dina befintliga lampor? Använder du släpet på vintern? Då bör du ha lampor som är uppvärmda då lysdioder ger väldigt lite värme ifrån sig.
Jag misstänker att du har Aspöck lampor med bajonett kontakt på ditt släp. Då är det enklaste att köpa nya från tex. tyska Amazon eller Ebay så du får en plug-and-play lösning med rätt kontakt och hålbild. Aspöck har ett stort sortiment.
Ja det fick jag erfara häromveckan när jag skulle flytta en snöskoter och inte hann byta till vinterhjul på släpet. Herrejösses, höll mer mindre på att bli omkörd av släpet i en kurva. Inte coolt, där och då.MathiasS skrev:
Men det man säger är egentligen att släpvagnen aldrig ska ha sämre grepp än dragbilen. Kör själv utan vinterdäck på släpvagnen då jag bara använder den enstaka gånger i lokaltrafik och tycker väl att det fungerar rätt bra, men man får anpassa körningen en hel del förstås (så regeln är rätt rimlig). Det är inte jättesnyggt när släpvagn och bil kommer på bredställ runt gathörnen. Fast lite coolt.
Det handlar om normal självbevarelsedrift att ha dubbdäck på vintern. I alla fall här vid kusten i Österbotten. Det får stå vad det vill i reglerna men jag tycker att det är roligt att leva.........
Nu har lyktorna kommit och det finns gott om plats för att löda dit effektmotstånd och gömma dem inuti lykthuset.Raskus skrev:
Typ sådana;
SEK 47.36 | MCIGICM 50W 6ohm 8ohm 10ohm 4 Pack Load Resistors,Fix LED Bulb Fast Hyper Flash Turn Signal Blink Error Code
https://s.click.aliexpress.com/e/TcPo0ACgF
Jag har beställt ny bil och avvaktar och ser hur den reagerar på släpet innan jag vidtar några åtgärder.
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 219 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 219 inlägg
Skulle bara vilja tipsa om en fyndig grej som jag köpte till mitt släp, ett Brenderup L750u, nämligen ett vinschstativ med handvinsch. Tack vare den kunde jag vinscha upp en bandsåg (på pall) på 195 kg. Smidigt att ha. Betalade ca 2300 kr.
släpet är jag dessutom mycket nöjd med och kan varmt rekommendera.
Verktygstokig
· Halland
· 8 309 inlägg
Snikvarianten är Biltemas vinsch som man fäster i öglorna på flaket (de därför lastsäkring). Funkar för en hammerhyvelAnders 1920-tal skrev:
Skulle bara vilja tipsa om en fyndig grej som jag köpte till mitt släp, ett Brenderup L750u, nämligen ett vinschstativ med handvinsch. Tack vare den kunde jag vinscha upp en bandsåg (på pall) på 195 kg. Smidigt att ha. Betalade ca 2300 kr.
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 219 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 219 inlägg
Funderade också i de banorna först. Mina öglor sitter i plåten i sidolämmarna och ville inte riskera att de tog skada, ganska nytt släp. Blev väl lite dyrt för bara den här operationen men tänker att det är en bra investering för framtida bruk. Gillar också känslan av att man har möjligheten att lösa framtida transportproblem snabbt och på egen hand.Frustrator skrev:
Vaddå på egen hand? Jag hörde rykten om att det skulle startas en sekt...?Anders 1920-tal skrev:
Funderade också i de banorna först. Mina öglor sitter i plåten i sidolämmarna och ville inte riskera att de tog skada, ganska nytt släp. Blev väl lite dyrt för bara den här operationen men tänker att det är en bra investering för framtida bruk. Gillar också känslan av att man har möjligheten att lösa framtida transportproblem snabbt och på egen hand.
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 219 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 219 inlägg
Lugn, lugn. ofta enklare att planera in hjälp hemma än där man köper saker. Har man väl fått hem släpet med last kan man ju bara koppla av släpet, dra på pressening och sen invänta tillfälle för avlastning. Där skulle en baxarsekt komma väl till passDaniel_N skrev:
En fördel med ett stativ är att vinkeln på dragwiren blir bättre tills det man drar upp är uppe på flaket. (blir inte en brytpunkt över bakre kanten)
Sen minskar den fördelen successivt beroende på hur långt fram man drar lasten, men ofta är det en rätt kort last om den är tung, typ en pall, som ska stå centrerat över hjulaxeln och då är det okej.
Sen är ju frågan om man tillräckligt ofta drar upp tung last om det är värt investeringen och att ha ett stativ där "hela tiden" (tror inte man tar bort det mellan varven) eller om det bara är i vägen.
Sen minskar den fördelen successivt beroende på hur långt fram man drar lasten, men ofta är det en rätt kort last om den är tung, typ en pall, som ska stå centrerat över hjulaxeln och då är det okej.
Sen är ju frågan om man tillräckligt ofta drar upp tung last om det är värt investeringen och att ha ett stativ där "hela tiden" (tror inte man tar bort det mellan varven) eller om det bara är i vägen.
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 219 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 219 inlägg
jag tog av det. Är bara två bultar så tog bara någon minut. Det är i vägen om man har lövgrindar som jag har. Jag tycker man förvånansvärt ofta är i behov av att kunna dra upp tunga saker på släpet men behoven ser säkert olika ut. Jag håller ex på att städa ut en hel del på min gård där släkten samlat på sig allt möjligt under knappt två hundra år... plus en del inköp av snickerimaskinerT Testarn skrev:En fördel med ett stativ är att vinkeln på dragwiren blir bättre tills det man drar upp är uppe på flaket. (blir inte en brytpunkt över bakre kanten)