Cheesen
Raskus Raskus skrev:
Är det någon som har erfarenhet av att sätta LED-lyktor på sin släpvagn och hur det då blir med blinkerserna? Kommer de blinka frenetiskt som om lampan var trasig?

Backade sönder en lykta häromdagen och ett nytt glas kostar mer än två nya Kinalampor.

Dessa beställde jag:

[länk]
Har bytt alla lampor på släpet till led. Tänk på att lampan bör vara e-märkt, annars kan det bli en tvåa på bilprovningen om besiktaren helt plötsligt skulle få för sig att göra sitt jobb.
Biltema har godkända lampor, som inte kostar knark.
 
vcx
Raskus Raskus skrev:
Är det någon som har erfarenhet av att sätta LED-lyktor på sin släpvagn och hur det då blir med blinkerserna? Kommer de blinka frenetiskt som om lampan var trasig?

Backade sönder en lykta häromdagen och ett nytt glas kostar mer än två nya Kinalampor.

Dessa beställde jag:

[länk]
Inte för att låta negativ nu, men..

Hur har du tänkt att göra med reflexerna? Släpvagnar ska ha röda triangelreflexer baktill. Skyltlykta, har du separat sån eller sitter den på dina befintliga lampor? Använder du släpet på vintern? Då bör du ha lampor som är uppvärmda då lysdioder ger väldigt lite värme ifrån sig.

Jag misstänker att du har Aspöck lampor med bajonett kontakt på ditt släp. Då är det enklaste att köpa nya från tex. tyska Amazon eller Ebay så du får en plug-and-play lösning med rätt kontakt och hålbild. Aspöck har ett stort sortiment.
 
Raskus Raskus skrev:
Är det någon som har erfarenhet av att sätta LED-lyktor på sin släpvagn och hur det då blir med blinkerserna? Kommer de blinka frenetiskt som om lampan var trasig?

Backade sönder en lykta häromdagen och ett nytt glas kostar mer än två nya Kinalampor.

Dessa beställde jag:

[länk]
Hur det blir beror väldigt mycket på din bil. Min Saab 9-3 -08 klarar ledlampor utan problem medans min Ford Focus -12 gör USA-style julgran av ledbelysning på släp. Båda har 13-polig kontakt.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Såg detta idag, så ni med 10" hjul kanske inte längre går fria :thinking:

Annons för vinterdäck till släpvagnar från Släpvagnshuset i Nykvarn AB, med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
10” däcken finns fortfarande med i undantagen i TSFS 2009:19
 
  • Skärmdump av Transportstyrelsens webbsida med regler om användning av vinterdäck enligt TSFS 2009:19.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gäller dock inte om dragbilen har dubb hämtat mina idag typ 8k fattigare
 
Var läser man om det? Känns märkligt.
 
Det finns inget krav på att ha vinterdäck om 10" eller mindre.
Det finns ett krav på att ha dubbat på släpet om man har dubbat på bilen.

Kan inte se var man läser prioriteten på dessa regler.

Dubbade däck är ju en sorts vinterdäck, och om undantaget säger att vinterdäck inte behövs så gäller det ju rimligen även dubbdäcksregeln?

Det är ju inte bättre att ha odubbat vinter på bilen och sommardäck på släpet än att ha dubbat på bil och vinterdäck på släpet - det skapar samma problem.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
[länk]

Gäller även släp med dispens
Just det, där står det:

Om bilar med en totalvikt upp till 3500kg har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck.
 
Nej du behöver inte ha vinterdäck på släp med 10" hjul bara om du drar med en bil som har dubbdäck detta är en tolkning av transportstyrelsen betyder inte att det är sant det är ingen som har tolkningsföreträde av dessa föreskrifter
 
Blev faktiskt stoppad av polis (kontroll) förra vintern när jag körde man släp.
Det var tomt då men hade ju sommardäck på släpet.
Blev tillsagd att jag måste ha dubbdäck på släpet när bilen hade det, räcker inte med odubbade (vinterdäck) sa dom.
Tur fick jag ingen böter men nu har jag dubbade däck
 
Cheesen
MathiasS MathiasS skrev:
Just det, där står det:

Om bilar med en totalvikt upp till 3500kg har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck.
Det här är ju lite OT men....
Den skrivningen är bästa argumentet för dubbade däck. Dubbförbud och liknande är så absurt när transportstyrelsen säger att dubbade däck är bättre och säkrare än odubbat.
 
Har alltid åkt dubbfritt men nu har jag bytt arbete och kör man 90% utanför Europa väg så är dubb att föredra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.