305 060 läst ·
2 331 svar
305k läst
2,3k svar
Den stora tråden om släp
Har bytt alla lampor på släpet till led. Tänk på att lampan bör vara e-märkt, annars kan det bli en tvåa på bilprovningen om besiktaren helt plötsligt skulle få för sig att göra sitt jobb.Raskus skrev:
Biltema har godkända lampor, som inte kostar knark.
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 347 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 347 inlägg
Inte för att låta negativ nu, men..Raskus skrev:
Hur har du tänkt att göra med reflexerna? Släpvagnar ska ha röda triangelreflexer baktill. Skyltlykta, har du separat sån eller sitter den på dina befintliga lampor? Använder du släpet på vintern? Då bör du ha lampor som är uppvärmda då lysdioder ger väldigt lite värme ifrån sig.
Jag misstänker att du har Aspöck lampor med bajonett kontakt på ditt släp. Då är det enklaste att köpa nya från tex. tyska Amazon eller Ebay så du får en plug-and-play lösning med rätt kontakt och hålbild. Aspöck har ett stort sortiment.
Hur det blir beror väldigt mycket på din bil. Min Saab 9-3 -08 klarar ledlampor utan problem medans min Ford Focus -12 gör USA-style julgran av ledbelysning på släp. Båda har 13-polig kontakt.Raskus skrev:
Renoverare
· Borlange
· 129 inlägg
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Gäller dock inte om dragbilen har dubb hämtat mina idag typ 8k fattigare
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Det finns inget krav på att ha vinterdäck om 10" eller mindre.
Det finns ett krav på att ha dubbat på släpet om man har dubbat på bilen.
Kan inte se var man läser prioriteten på dessa regler.
Dubbade däck är ju en sorts vinterdäck, och om undantaget säger att vinterdäck inte behövs så gäller det ju rimligen även dubbdäcksregeln?
Det är ju inte bättre att ha odubbat vinter på bilen och sommardäck på släpet än att ha dubbat på bil och vinterdäck på släpet - det skapar samma problem.
Det finns ett krav på att ha dubbat på släpet om man har dubbat på bilen.
Kan inte se var man läser prioriteten på dessa regler.
Dubbade däck är ju en sorts vinterdäck, och om undantaget säger att vinterdäck inte behövs så gäller det ju rimligen även dubbdäcksregeln?
Det är ju inte bättre att ha odubbat vinter på bilen och sommardäck på släpet än att ha dubbat på bil och vinterdäck på släpet - det skapar samma problem.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Nej du behöver inte ha vinterdäck på släp med 10" hjul bara om du drar med en bil som har dubbdäck detta är en tolkning av transportstyrelsen betyder inte att det är sant det är ingen som har tolkningsföreträde av dessa föreskrifter
Blev faktiskt stoppad av polis (kontroll) förra vintern när jag körde man släp.
Det var tomt då men hade ju sommardäck på släpet.
Blev tillsagd att jag måste ha dubbdäck på släpet när bilen hade det, räcker inte med odubbade (vinterdäck) sa dom.
Tur fick jag ingen böter men nu har jag dubbade däck
Det var tomt då men hade ju sommardäck på släpet.
Blev tillsagd att jag måste ha dubbdäck på släpet när bilen hade det, räcker inte med odubbade (vinterdäck) sa dom.
Tur fick jag ingen böter men nu har jag dubbade däck
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Det här är ju lite OT men....MathiasS skrev:
Den skrivningen är bästa argumentet för dubbade däck. Dubbförbud och liknande är så absurt när transportstyrelsen säger att dubbade däck är bättre och säkrare än odubbat.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Har alltid åkt dubbfritt men nu har jag bytt arbete och kör man 90% utanför Europa väg så är dubb att föredra


