558 126 läst ·
9 487 svar
558k läst
9,5k svar
Den stora öltråden!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Det är väl snarare att svenska dussin-öl är på tillbakagång. Ingen dricker längre Pripp’s blå, och därmed finns det inte heller en marknad för en menlösare variant av light-karaktär, även om en sån funnits.Z Zodde skrev:Varför finns inga Svenska lite-öl?
Pripps? Falcon? Norrlands? Mariestads? Spendrup?
Här i Norge finns Ringnes Lite, Hansa Lite, Asa Lite, Isbjørn Lite för å nämna några b
Dessa lite-øl har 30% färre kalorier, 70% färre kolhydrater men framförallt är dom glutenfria.
Både Systembolaget å Carlsberg hade svävande svar varför inga svenska storsäljare finns i glutenfri variant…
Några tankar? Varför e Norge så långt före Sverige här?
När det gäller glutenfritt i matbutiken, ja då e sortimentet dubbelt så stort (å billigare’ i Sverige…
Men det verkar finnas 65 glutenfria öl på systemet, så nåt ska du väl hitta även här.
Norrlands Guld e nr 1 efter vad jag kan se…?Nötegårdsgubben skrev:
Större internationella märken har alla glutenfria alternativ, det är snarare ett svenskt fenomen att INTE ha det…
Av 65 glutenfria öl på systemet (e det så många?). Hur många är Svenska..?
Alltså vad är Lite öl? Eller kalori fri? Det funkar inte med alkohol...
En öl med mindre kalorier, är det ens nödvändigt i Sverige? I Usa där kanske det är eller så tror dom bara att det är bra...
Glutenfri? De flesta som är intoleranta klarar vanlig öl då det är så liten mängd gluten i.
Sen är det så klart många som inte fixar det men majoriteten klarar vanlig öl i normala mängder
En öl med mindre kalorier, är det ens nödvändigt i Sverige? I Usa där kanske det är eller så tror dom bara att det är bra...
Glutenfri? De flesta som är intoleranta klarar vanlig öl då det är så liten mängd gluten i.
Sen är det så klart många som inte fixar det men majoriteten klarar vanlig öl i normala mängder
Skogsägare
· 21 917 inlägg
Ja, någon är ju alltid störst. Min poäng var snarare att dussinöl har en mindre total andel än förr, och därmed även varianter på dem.Z Zodde skrev:
Då är väl inte efterfrågan så stor. Det brukar vara skälet till att saker inte finns.Z Zodde skrev:
Vet inte om man ska tycka att det är många. Det är nog fler än det fanns olika öl totalt sett när jag fick börja handla på bolaget på 1900-talet. Men i och med EU:s konkurrenslagstiftning blev ju utbudet ofantligt mycket bättre för 30 år sen.Z Zodde skrev:
Svensktillverkade (även på licens då antar jag): 44, plus fyra alkoholfria.Z Zodde skrev:
Low carb, väl?nino skrev:
Alltså vad är Lite öl? Eller kalori fri? Det funkar inte med alkohol...
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Ja det där har jag också märkt, men bara lite, då jag är rätt lite ute i barlivet.Robert63 skrev:
Allt vi som gillar öl behöver, en väl avvägd ljus lager. Jag förstår att hipsterölen behöver kosta mer, men samtidigt har den gjort det ok för många krogar att ta runt hundringen för en sketen Mariestad som de köper in för skit och inget. Trist utveckling. Knäpper mig en ljus fulölslager ikväll, som ju är som en öl ska vara för 90% av oss som uppskattar hur öl. (var på en presentation hos Poppels, så ingen behöver ifrågasätta den siffran)
Men för ett par veckor sedan så kostade alla på ett ställe jag var på från 95 spänn och uppåt. Då valde jag naturligtvis lite extra fina och/eller spännande saker, då det skiljde typ 10% mellan "stor stark" och trevligt namngivna skapelser.
Nu är det dock så att jag sedan länge ändå brukar göra just så när jag är ute, jag väljer och vrakar ur det lite högre sortimentet, då den procentuella prisskillnaden inte är så stor - det har alltid funnits en tendens åt det hållet.
Men visst tycker jag att det är lite skit att man inte ganska lätt kan hitta ställen med en stor stark för en 50-lapp serverad i ett nästan rent glas. Och sen kan man även välja lite finare, roligare eller coolare saker för mer pengar.
Men det verkar dock finnas en del krogar, 39 spänn för 40cl "stor stark", för två år sedan:
https://www.mitti.se/nyheter/se-lis...ol-pa-108-krogar-i-stan-6.3.184712.854a45103e
Men de är säkert få, och lite halvsvåra att hitta.
Jag tycker inte det känns som så otroligt länge sedan när det gick att hitta något litet hak med stor stark för endast 19 spänn. Men tänker jag efter var det säkert runt 30 år sedan (eller kanske mer), trots allt.
En gång, i slutet av 90-talet, kom jag med tåg till Stockholm, skulle möta upp en kompis, och nästan det första jag sa var att "Nu vill jag hitta ett hak på en bakgata där jag kan få typ en lövbiff och en stor stark för 79 spänn"
Och faktiskt, vi hittade rätt snabbt ett sånt ställe faktiskt, jag tror t.o.m det var någon filé mignon-variant, men det var kanske två bitar fläskfile, eller åtminstone inte oxfilé om det nu var nötkött, och två simpla, men helt OK såser.
Jag minns det rätt väl - jag blev helt nöjd, mätt i magen och förfesten hade börjat innan vi knappt kommit ur Klarakvarteren.
Enkla nöjen och billig glädje ska aldrig föraktas!
Redigerat:
För att följa upp det du skrivit.Mikael_L skrev:
Ja det där har jag också märkt, men bara lite, då jag är rätt lite ute i barlivet.
Men för ett par veckor sedan så kostade alla på ett ställe jag var på från 95 spänn och uppåt. Då valde jag naturligtvis lite extra fina och/eller spännande saker, då det skiljde typ 10% mellan "stor stark" och trevligt namngivna skapelser.
Nu är det dock så att jag sedan länge ändå brukar göra just så när jag är ute, jag väljer och vrakar ur det lite högre sortimentet, då den procentuella prisskillnaden inte är så stor - det har alltid funnits en tendens åt det hållet.
Men visst tycker jag att det är lite skit att man inte ganska lätt kan hitta ställen med en stor stark för en 50-lapp serverad i ett nästan rent glas. Och sen kan man även välja lite finare, roligare eller coolare saker för mer pengar.
Men det verkar dock finnas en del krogar, 39 spänn för 40cl "stor stark", för två år sedan:
[länk]
Men de är säkert få, och lite halvsvåra att hitta.
Jag tycker inte det känns som så otroligt länge sedan när det gick att hitta något litet hak med stor stark för endast 19 spänn. Men tänker jag efter var det säkert runt 30 år sedan (eller kanske mer), trots allt.
En gång, i slutet av 90-talet, kom jag med tåg till Stockholm, skulle möta upp en kompis, och nästan det första jag sa var att "Nu vill jag hitta ett hak på en bakgata där jag kan få typ en lövbiff och en stor stark för 79 spänn"
Och faktiskt, vi hittade rätt snabbt ett sånt ställe faktiskt, jag tror t.o.m det var någon filé mignon-variant, men det var kanske två bitar fläskfile, eller åtminstone inte oxfilé om det nu var nötkött, och två simpla, men helt OK såser.
Jag minns det rätt väl - jag blev helt nöjd, mätt i magen och förfesten hade börjat innan vi knappt kommit ur Klarakvarteren.
Enkla nöjen och billig glädja ska aldrig föraktas!
En helt vanlig, iskall och god Staropramen kostar närmare 90:- på alla ställen i stan, alltså diverse sportbarer. Förutom ett, en pizzeria vid torget som dels ryckt upp sig och kör napolitanska pizzor men även Staropramen för 70:- och visst en och annan proffsdrickare sitter väl på uteserveringen där men knappast värre än på de pizzerior runtomkring i ytterområdena med öl/vin.
Skogsägare
· 21 917 inlägg
För egen del minns jag att finöl på slutet av 1900-talet kunde kosta en kr/cl. Och då var det med dagens mått inget speciellt, utan kanske en Guinness eller motsvarande ”exotiskt” på fat. På ett sunkhak kunde man lätt få en stor stark för hälften.
Att utbudet var så påvert ända in på 90-talet tror folk knappt på idag, i dessa tider där Systembolaget tros garantera brett utbud, men 1900-taletspolitiken hade i princip drivit ner utbudet till Pripp’s, Spendrups, Åbro, Falcon och Krönleins. Och då ska man veta att det var höga tullar på öl, så importutbudet var det inte mycket bevänt med heller.
Onda tider, må de aldrig komma tillbaka.
Att utbudet var så påvert ända in på 90-talet tror folk knappt på idag, i dessa tider där Systembolaget tros garantera brett utbud, men 1900-taletspolitiken hade i princip drivit ner utbudet till Pripp’s, Spendrups, Åbro, Falcon och Krönleins. Och då ska man veta att det var höga tullar på öl, så importutbudet var det inte mycket bevänt med heller.
Onda tider, må de aldrig komma tillbaka.
Slog
Där finns det ju billig öl 🙂 kanske inte Staropramen
Lion bar igen eller öppnade dom igen?FredrikR skrev:
För att följa upp det du skrivit.
En helt vanlig, iskall och god Staropramen kostar närmare 90:- på alla ställen i stan, alltså diverse sportbarer. Förutom ett, en pizzeria vid torget som dels ryckt upp sig och kör napolitanska pizzor men även Staropramen för 70:- och visst en och annan proffsdrickare sitter väl på uteserveringen där men knappast värre än på de pizzerior runtomkring i ytterområdena med öl/vin.
Där finns det ju billig öl 🙂 kanske inte Staropramen
Efter närmast en hel dag i solen ansåg jag mig vara värd en kall.
Har skruvat upp lite krokar för redskapsförvaring allt medans frun rensat gruset från ogräset och röjt en massa gammalt bråte.
Lite skum smak, tunn men nån ton som kommer fram som inte passar min smak.
Har skruvat upp lite krokar för redskapsförvaring allt medans frun rensat gruset från ogräset och röjt en massa gammalt bråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite skum smak, tunn men nån ton som kommer fram som inte passar min smak.