558 153 läst ·
9 487 svar
558k läst
9,5k svar
Den stora öltråden!
Då var jag inte ensam om smaken. Tyckte det var något som jag inte gillade riktigt. Men den kanske passar andra bättre 🙃FredrikR skrev:
Intoleranta klarar nog några ja. Men de med celiaki gör det inte. Jag klarar EN öl, då får du i dig relativt lite gluten men du bör inte dricka mer…nino skrev:
Sen har du de riktigt känsliga (som inte ens klarar brödrostar där man tidigare rostat vanligt bröl) som inte klarar nån…
Flera bekanta har gått över till glutenfri diet även om de inte har några direkts symptom men claimar allmäntillståndet blir angenämare.
Sen detta med kalorier, 30% färre i lite-öl..?
Jag må erkänna att jag trodde länge att det endast
var alkoholen som stod för kalorierna i öl, men så e det uppenbart inte…
På pubrundor e ofta Corona räddningen när de inte har nån certifierad glutenfree i sortimentet.
Redigerat:
Svenska standardöl som pripps o Spendrups sälj ju typ bara i Sverige. Så jag antar att marknaden inte är tillräckligt stor för att dom ska ge sig in i den.Z Zodde skrev:
Fast den marknaden e større en den norska… Å här har alla större märken sin lite-variant.N Niq skrev:
Iofs e öl mer lättare tillgängligt här då man får köpt det i matbutiken å slipper gå till Vinmonopolet (norska systemet). Dessutom till 8pm på vardagar å 6pm på lördagar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Det va något med att dom inte fick heta light öl i Sverige. Bright brew är väl närmast, och Pripps Pure som fanns innan.Z Zodde skrev:
En del systembolag har öppet vardagar 10-20 och 10-15 lördagar. Skönt med många butiker och längre öppettider, t.ex. söndagar och att kunna köpa kyld öl utomlands.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Risk för förväxling med lättöl..?Rabbithole skrev:
I Norge, där man får köpa öl upp till 4.7% i butik e intresset ordentligt lägre än i Sverige för öl med lägre alkoholstyrka men har även här fått förklara i butiken att lite-öl INTE är alkoholsvagare än vanlig.
För övrigt envisas norrmännen med p uttala lite som svensk/norsk uttal å inte som engelska light.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Ja, jag tycker det hela är tramsight. Coors light, Bud light etc. Säljs ju runt om världen utan problem. Svenskar behöver bara lite extra omdömesstöd