22 107 läst ·
60 svar
22k läst
60 svar
Den sista fakturan... fjällstugan
Då får de alltså förutsätta att kunden inte orkar dra dem inför tinget och begära ut varenda viteskrona...Skumpe skrev:
Därför att desto längre tiden går desto mindre anledning finns det att slutföra jobbet.
En vecka innan vitet motsvarar hela summa som fortfarande är obetald så ska de köra 10 mil för att färdigställa ett kök mot en betalning av 3000 kr.
Detta är bara logiskt om du inte har moral och är ett pucko dock. Om du är normalt uppfostrad och tycker att avtal ska hållas, har ansvarskänsla och sådant som de flesta av oss har så är hela saken såklart oförståelig.
Vitet kvittas såklart mot fakturan som ännu inte är betald. Det är meningslöst att stämma hantverkare för i Sverige kan man bara konkursa sitt bolag och starta ett nytt utan personligt ekonomiskt ansvar.M MartinP666 skrev:
Vite efter allt är betalt är helt verkningslöst.
Såå tacksam för allt engagemang och klokhet! trodde väl att jag skulle kanske fått nått enstaka svar till mitt grubbleri.
Sista fakturan som är på 275 000, alltså 10% av total beloppet, det är några småsaker som inte är färdigställda och egentligen är det just för det som vi vill hitta en vettig nivå, för rädslan är precis som många är inne att ha kvar incitament att de tar sig de 20 milen (10 enkel väg) för att färdigställa det där lilla som är kvar. Vi resonerar att betala 200 000, och förhandla ner med 20 000 för den försening som uppstått... Vettigt?
Sista fakturan som är på 275 000, alltså 10% av total beloppet, det är några småsaker som inte är färdigställda och egentligen är det just för det som vi vill hitta en vettig nivå, för rädslan är precis som många är inne att ha kvar incitament att de tar sig de 20 milen (10 enkel väg) för att färdigställa det där lilla som är kvar. Vi resonerar att betala 200 000, och förhandla ner med 20 000 för den försening som uppstått... Vettigt?
Självbyggare
· halland
· 242 inlägg
Jag hade hållit inne hela slutfakturan tills allt är klart.
Är ju därför man har en slutfaktura för att allt verkligen skall bli klart!
Om det nu är så lite kvar är det ju bara för dom att skicka två gubbar direkt att fixa det så får dom ju betalt sen.
Är ju därför man har en slutfaktura för att allt verkligen skall bli klart!
Om det nu är så lite kvar är det ju bara för dom att skicka två gubbar direkt att fixa det så får dom ju betalt sen.
Vad har ni för avtal?JennieLS skrev:
Har byggt en fjällstuga med totalentreprenad - supernöjd över det som har gjorts. Bygget blev försenat på grund av att köket inte levererades i tid, och det lägger jag absolut på köksleverantören.
Men nu till funderingen, vi har fått slutfakturan på hela beloppet enligt avtal (stugan har slutbesiktats och är formellt klar) men det är lite grejer kvar i köket och exteriört. Byggföretaget befinner sig 10 mil ifrån stugan eftersom det är en fjällstuga och enligt avtal så ska det utgå en straffavgift på 3000 kr för varje påbörjad vecka efter avtalat slutdatum och det är ungefär 3 mån sen stugan skulle varit klar.
Finns det någon praxis över hur mycket av fakturan man ska hålla kvar och i dialog m byggföretaget är de inte intresserad av att överse "straffavgiften" eftersom det är köksleverantören som har brustit.
Är det ett AB-avtal (Allmänna Bestämmelser)?
Småhusentreprenadavtal?
Totalentreprenadavtal (ABT)?
Eller ett hopkoksavtal från TE?
Där brukar sådant regleras
Är det ett AB-avtal eller ABT (standaravtal i byggbranschen) så har man rätt att innehålla betryggande belopp för åtgärdande av besiktningsanmärkningar...
Tyvärr har ni inte rätt att innehålla pengar för att ”öka incitamentet” att färdigställa även om jag förstår iden. Du får innehålla vad det kostar för någon annan att göra jobbet, låter för mig som ca 25000kr enl vad du beskriver. Till detta naturligtvis uppkommet vite, och det är ju ren matematik 3000kr x ant veckor.JennieLS skrev:
Såå tacksam för allt engagemang och klokhet! trodde väl att jag skulle kanske fått nått enstaka svar till mitt grubbleri.
ABS 18, Entreprenadkontrakt för småhusentreprenadE El oso skrev:Vad har ni för avtal?
Är det ett AB-avtal (Allmänna Bestämmelser)?
Småhusentreprenadavtal?
Totalentreprenadavtal (ABT)?
Eller ett hopkoksavtal från TE?
Där brukar sådant regleras
Är det ett AB-avtal eller ABT (standaravtal i byggbranschen) så har man rätt att innehålla betryggande belopp för åtgärdande av besiktningsanmärkningar...
Då finns förhoppningsvis följande skrivelse i avtalet:JennieLS skrev:
”Beställaren har rätt att hålla inne tio procent av det avtalade priset till dess entreprenaden
har godkänts vid slutbesiktning.
Besiktningsmannen ska i samband med slutbesiktningen värdera hur stort belopp som
beställaren har rätt att hålla inne tills eventuella fel avhjälpts.”
samt
”Vid försening är beställaren berättigad att av entreprenören erhålla vite med ___ kr för varje påbörjad vecka varmed färdigställandet av kontraktsarbetena i deras helhet blivit
fördröjt. Om beställaren före entreprenadens färdigställande tagit entreprenaden eller
del därav i bruk, ska vite jämkas i skälig mån.”
Om entreprenaden är godkänd men besiktningsmannen inte värderat återstående arbeten skulle jag själv göra en bedömning av vad det kostar att låta någon annan avhjälpa felen, och där bör man ta i ganska rejält i överkant eftersom det oftast blir mycket dyrare än om redan anlitad entreprenör utför arbetet. Utöver denna summa skulle jag kräva avdrag med hela vitesbeloppet, men vara beredd på att jämka summan eftersom ni tagit entreprenaden i bruk.
Om ni inte själva har krävt att ett vite ska utgå om entreprenaden inte är färdig i tid så är det skadestånd som vi talar om. Ett avtal om vite är bra för er del så därför förutsätter jag att ni inte har avtalat om det ifall entreprenören har tagit fram ett ”standardavtal” till er. Ett skadestånd ersätter endast dom förluster och extra faktiska kostnaderna som ni har haft under förutsättning att ni tar det till tingsrätten och får rätt. Men möjligheten finns då även att ni får stå för era och motpartens kostnader om ni förlorar. Jag kan rekommendera alla att lägga in en klausul om vite vid en eventuell försening av entreprenaden för då blir livet mycket enklare eftersom ett vite är en ”straffavgift” som man inte behöver processa om, är entreprenaden inte färdig ett visst datum så ska vitet betalas av den som ansvarar för entreprenaden. Sen kan det finnas klausul om skiljeförfarande men det hoppar vi över nu. Se till att få huset klart istället för att lägga energi på något som kan bli en dyr läxa för er.JennieLS skrev:
Har byggt en fjällstuga med totalentreprenad - supernöjd över det som har gjorts. Bygget blev försenat på grund av att köket inte levererades i tid, och det lägger jag absolut på köksleverantören.
Men nu till funderingen, vi har fått slutfakturan på hela beloppet enligt avtal (stugan har slutbesiktats och är formellt klar) men det är lite grejer kvar i köket och exteriört. Byggföretaget befinner sig 10 mil ifrån stugan eftersom det är en fjällstuga och enligt avtal så ska det utgå en straffavgift på 3000 kr för varje påbörjad vecka efter avtalat slutdatum och det är ungefär 3 mån sen stugan skulle varit klar.
Finns det någon praxis över hur mycket av fakturan man ska hålla kvar och i dialog m byggföretaget är de inte intresserad av att överse "straffavgiften" eftersom det är köksleverantören som har brustit.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Njej, det bör man akta sig för.H Helmersson skrev:
Syftet med att man succesivt håller inne 10% fram till slutbesiktning, är att det skall finnas marginal för 10% fel vid slutbesiktningen.
OM det är mindre "felvärde" än så, så måste man betala slutfakturan minus värdet av det som återstår. Gör man inte det så kan entreprenören använda det som skäl att inte slutföra arbetet.
För en massa år sedan när jag vare ordf. i bostadsrättföreningen gjorde jag just det, att hålla inne med hela slutfakturan. Vi lade om taket på två av våra byggnader, ca 5000 kvm tegeltak och 2000 kvm plåt. Slutfakturan var på drygt 600 000. Det fanns ett 60 tal bes. anmärkningar. Det jag antog var värst var att de inte hade fyllt hålen i putsfasaden där byggnadsstäälningarna hade varit förankrade. Gör man det i efterhand måste man i princip bygga nya ställningar för att komma åt.
Det fanns inga tecken på att byggaren tänkte åtgärda några anmärkningar, de rev sina byggbodar efter slutbesiktningen.
Vi bestred hela fakturan med motiveringen att arbetet inte var klart. Det blev ett dj---la liv.
Det kallades till möte, entreprenören hävdade att vi gjort oss skyldiga till avtalsbrott. Jag kontrade med att de övergivit byggplatsen innan arbetet var slutfört, och att vi skulle häva avtalet, och ta in en annan firma för färdigställande. Till min förvåning tog argumentet skruv. Just det där med "övergivit" byggplatsen såg ut som entreprenören blev skrämd av. Och de lovade att slutföra inom 2 veckor, och jag lovade att betala fakturan samma dag som vi besiktigade slutförandet.
Självbyggare
· halland
· 242 inlägg
Låter ju som att det funkade bra för er att hålla inne hela fakturan då? Man vill ju att det skall ta skruv hos firman så det händer något. Är ju oftast enklare för firman att göra färdigt jobbet än att dra fakturan till tingsrätten. Vi svenskar är ofta lite väl mesiga och konflikträdda och blir därför överkörda av företag.H hempularen skrev:Njej, det bör man akta sig för.
Syftet med att man succesivt håller inne 10% fram till slutbesiktning, är att det skall finnas marginal för 10% fel vid slutbesiktningen.
OM det är mindre "felvärde" än så, så måste man betala slutfakturan minus värdet av det som återstår. Gör man inte det så kan entreprenören använda det som skäl att inte slutföra arbetet.
För en massa år sedan när jag vare ordf. i bostadsrättföreningen gjorde jag just det, att hålla inne med hela slutfakturan. Vi lade om taket på två av våra byggnader, ca 5000 kvm tegeltak och 2000 kvm plåt. Slutfakturan var på drygt 600 000. Det fanns ett 60 tal bes. anmärkningar. Det jag antog var värst var att de inte hade fyllt hålen i putsfasaden där byggnadsstäälningarna hade varit förankrade. Gör man det i efterhand måste man i princip bygga nya ställningar för att komma åt.
Det fanns inga tecken på att byggaren tänkte åtgärda några anmärkningar, de rev sina byggbodar efter slutbesiktningen.
Vi bestred hela fakturan med motiveringen att arbetet inte var klart. Det blev ett dj---la liv.
Det kallades till möte, entreprenören hävdade att vi gjort oss skyldiga till avtalsbrott. Jag kontrade med att de övergivit byggplatsen innan arbetet var slutfört, och att vi skulle häva avtalet, och ta in en annan firma för färdigställande. Till min förvåning tog argumentet skruv. Just det där med "övergivit" byggplatsen såg ut som entreprenören blev skrämd av. Och de lovade att slutföra inom 2 veckor, och jag lovade att betala fakturan samma dag som vi besiktigade slutförandet.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jo men jag blev rätt nervös när jag insåg mitt fel. Då trodde jag på allvar att det var OK att hålla inne hela betalningen tills jobbet var klart. Från början ville de ha dröjsmålsränta (typ 30% på den tiden). Så det är inget jag rekommenderar
Blir det för dyrt för entreprenören med vite som tickar på varje vecka så är det väl bara för entreprenören att tända eld på skiten javisst bränn ner hela stugan. En enkel lösning om ni "pressar" firman på vite.N niblom skrev:Varför skall de ta bort vitet för? Det är ju avtalat och något som de kommit överens om. Jag skulle snarare påpeka att nu är vitet uppe i 18.000 och kostar 3000 per vecka. Jag skulle också fråga när det förväntas att vara klart.
Ni har rätt att hålla inne vad det kostar att färdigställa det som är kvar, av någon annan, samt vitesbeloppet (här kan det bli lite svårt att veta vad det blir men jag skulle ta i lite). Resten skall betalas.
/N
Ett avtal om vite går inte att snacka bort utan det avtalade beloppet ska därmed betalas av entreprenören. Det har ju inget med det övriga avtalet att göra.H hempularen skrev:Njej, det bör man akta sig för.