22 107 läst ·
60 svar
22k läst
60 svar
Den sista fakturan... fjällstugan
Sida 1 av 5
Har byggt en fjällstuga med totalentreprenad - supernöjd över det som har gjorts. Bygget blev försenat på grund av att köket inte levererades i tid, och det lägger jag absolut på köksleverantören.
Men nu till funderingen, vi har fått slutfakturan på hela beloppet enligt avtal (stugan har slutbesiktats och är formellt klar) men det är lite grejer kvar i köket och exteriört. Byggföretaget befinner sig 10 mil ifrån stugan eftersom det är en fjällstuga och enligt avtal så ska det utgå en straffavgift på 3000 kr för varje påbörjad vecka efter avtalat slutdatum och det är ungefär 3 mån sen stugan skulle varit klar.
Finns det någon praxis över hur mycket av fakturan man ska hålla kvar och i dialog m byggföretaget är de inte intresserad av att överse "straffavgiften" eftersom det är köksleverantören som har brustit.
Men nu till funderingen, vi har fått slutfakturan på hela beloppet enligt avtal (stugan har slutbesiktats och är formellt klar) men det är lite grejer kvar i köket och exteriört. Byggföretaget befinner sig 10 mil ifrån stugan eftersom det är en fjällstuga och enligt avtal så ska det utgå en straffavgift på 3000 kr för varje påbörjad vecka efter avtalat slutdatum och det är ungefär 3 mån sen stugan skulle varit klar.
Finns det någon praxis över hur mycket av fakturan man ska hålla kvar och i dialog m byggföretaget är de inte intresserad av att överse "straffavgiften" eftersom det är köksleverantören som har brustit.
5-10% av totalbeloppet. Förstår inte riktigt hur totaleprenören resonerar då han har hela ansvaret och kan således inte skylla på någon köksleverantör.
Med det sagt hade jag väntat med att åberopa vite tills jag absolut behövde det. Att hålla inne på 10% brukar ge entreprenören en morot att färdigställa
Hoppas jag förstod dig rätt.
Med det sagt hade jag väntat med att åberopa vite tills jag absolut behövde det. Att hålla inne på 10% brukar ge entreprenören en morot att färdigställa
Tack, jag tror att du gjorde det... den sista fakturan (sista lyftet som ska skickas efter att stugan slutbesiktats) är ungefär på 10% av totalbeloppet... vi var inne på ungefär 2/3 av den fakturan...C Carpetos skrev:5-10% av totalbeloppet. Förstår inte riktigt hur totaleprenören resonerar då han har hela ansvaret och kan således inte skylla på någon köksleverantör.
Det avgörande här är vem som köper in köket. Har ni beställt köket eller entreprenören. Har ni beställt det, så är det inte Entreprenören som är ansvarig.
Spontant skulle jag tro att om ni valt och pekat ut en specifik kökslösning så faller också ett stort ansvar på er.
Mao Om ni valt ut kök, material etc så det får ses som så specifikt att det inte går att enkelt byta till alternativ lösning på Leverantörens initiativ. Så är det svårt att hålla leverantören ansvarig för förseningen, så länge ni fått info om det.
Skall man vara formellt korrekt så kanske de borde ha angett att köket kan inte levereras i tid, så projektet blir försenat, om inte ni ger oss grönt ljus att byta ut till annat kök som finns för snabbare leverans. Då får man som kund välja om det är ok med försening eller en alternativ leverans.
Det sista alternativet, om Leverantören valt och presenterat kök slösningen, Mao någon form av deras standard produkt. Vanligt i tex BRF projekt. Så bör de ha mycket större ansvar för leveransen.
Så utifrån lite fritt tänkande. Har ni bestämt vilket kök, och det är orsaken till försening, och utbyte till annat kök från leverantörens sida inte skulle vara aktuellt för er (Uttalat elelr underförstått), så hade jag emotsatt mig förseningsavgift med hänsyn till omständigheter utanför Entreprenörens kontroll.
Om Entreprenören tagit fram köks förslaget, som en av sina lösningar så solklart dennes ansvar för Försening.
Spontant skulle jag tro att om ni valt och pekat ut en specifik kökslösning så faller också ett stort ansvar på er.
Mao Om ni valt ut kök, material etc så det får ses som så specifikt att det inte går att enkelt byta till alternativ lösning på Leverantörens initiativ. Så är det svårt att hålla leverantören ansvarig för förseningen, så länge ni fått info om det.
Skall man vara formellt korrekt så kanske de borde ha angett att köket kan inte levereras i tid, så projektet blir försenat, om inte ni ger oss grönt ljus att byta ut till annat kök som finns för snabbare leverans. Då får man som kund välja om det är ok med försening eller en alternativ leverans.
Det sista alternativet, om Leverantören valt och presenterat kök slösningen, Mao någon form av deras standard produkt. Vanligt i tex BRF projekt. Så bör de ha mycket större ansvar för leveransen.
Så utifrån lite fritt tänkande. Har ni bestämt vilket kök, och det är orsaken till försening, och utbyte till annat kök från leverantörens sida inte skulle vara aktuellt för er (Uttalat elelr underförstått), så hade jag emotsatt mig förseningsavgift med hänsyn till omständigheter utanför Entreprenörens kontroll.
Om Entreprenören tagit fram köks förslaget, som en av sina lösningar så solklart dennes ansvar för Försening.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Om köksleveransen ligger inom totalentreprenaden, så är det byggarens problem. Vite räknas normalt fram till en godkänd slutbesiktning, även om det kan finnas anmärkningar i besiktningen. Det du bör hålla inne utöver vitet är en skälig summa som kan täcka de återstående delarna. Det skall då täcka vad det kostar att få dit en annan byggare som slutför.
Men om strulet med köket på något sätt kan lastas på dig. Att du ex. har köpt in köket utanför totalentreprenaden, så är det tvärtom en risk att byggaren kan ställa anspråk mot dig för förseningen.
Men om strulet med köket på något sätt kan lastas på dig. Att du ex. har köpt in köket utanför totalentreprenaden, så är det tvärtom en risk att byggaren kan ställa anspråk mot dig för förseningen.
Det vår entreprenör som har gjort alla val, vi lade oss inte i utformning eller val av köksleverantör. Fick en heads-up om försening från vår entreprenör innan jul (enligt avtal skulle stugan vara klar 1 februari) men det är fortfarande delar i köket som fattas.M mojjen skrev:Det avgörande här är vem som köper in köket. Har ni beställt köket eller entreprenören. Har ni beställt det, så är det inte Entreprenören som är ansvarig.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Man bör kanske också vara lite försiktig med vitet. Som jag tolkar dte så är det alltså vite för 1,5 månader som är aktuellt? Ca 18 000.
OM byggaren ser till att slutföra det sista utan ytterligare dröjsmål, så kanske det kan vara värt mer än vitet?
En fara med viten är att det finns risk att byggaren börjar slarva eller ta genvägar om det börjar rinna iväg vitespengar. Då kan man som beställare överväga att släppa vitet, ngt. i stil med att han slipper vite för varje dag som det faktiskt arbetas på huset med ex. minst två gubbar, eller vad som är rimligt.
Nu var ju inte det aktuellt här, köket kommer inte snabbare för det.
OM byggaren ser till att slutföra det sista utan ytterligare dröjsmål, så kanske det kan vara värt mer än vitet?
En fara med viten är att det finns risk att byggaren börjar slarva eller ta genvägar om det börjar rinna iväg vitespengar. Då kan man som beställare överväga att släppa vitet, ngt. i stil med att han slipper vite för varje dag som det faktiskt arbetas på huset med ex. minst två gubbar, eller vad som är rimligt.
Redigerat:
Då tycker jag definitivt entreprenören är bunden av förseningsavgift. Man kan ju vara smidig och erbjuda dom en rabatt på det om de i övrigt varit bra och smidiga och undvika strid. Vet dom att dom egentligen är skyldiga, så kanske dom är glada om de kommer undan med hälftenJennieLS skrev:
I min värld, för att entreprenören skall gå "fri" är att han innan Jul vid sin heads up, klargjorde att förseningen av köket kommer innebära en försening av färdigställandet med försenad inflytt. I det läget skulle han då frågat om ni accepterar det eller om hans skall kolla på alternativ Bänkskiva. Om ni då skulle vägrat ett likvärdigt alternativ, så hade han kunnat frisäga sig för förseningen. men inte annars.
Nu är det upp till honom att kräva sitt skadestånd bakåt mot sin leverantör. men det skall inte ni behöva bry er om. Jag anser att ni skall hålla inne belopp motsvarande det maximala beloppet ni kan ställa för förseningen + vad det uppskattningsvis skulle kosta att slutföra de sista kvarvarande punkterna. Det är ju inte utfört och skall ju då heller inte betalas än. Eftersom besiktningen är godkänd så får man anta att det är småsaker.
Det som nämnts ovan om 10% av kontraktssumman är en vanlig siffra i Entreprenadbranschen, men avses fram till godkänd besiktning. Ni verkar ju fått ett godkännande, så nu bör ni begränsa det till era krav, och felavhjälpning. Då det återstår punkter så borde väl dessa tagits upp som brister i Besiktningen. Så helt godkänt borde det inte vara? Dat viktiga är att hålla inne ett belopp som är kännbart om entreprenören drar, och som räcker för att hyra in någon att återställa. Utöver era krav på vite, som jag tycker ni skall vara tydliga att ni fortsatt ställer som krav. .
Rädslan består väl mer i att de inte kommer att ta tiden och lägga resurser att avsluta jobbet om vi betalar hela fakturan, eftersom stugan ligger en bra bit bort. Vites delen är väl något som vi till viss del kan överse och absolut hitta nån lösning på...responsen från byggföretaget är juh att de vill ha hela summan betald. Uppskattning av kostnaden för det som är kvar är svårt, det är luckor och täcksidor i köket som saknas. Ett skärmtak över entré samt avstädning av gården eftersom tomten var snötäckt...H hempularen skrev:Man bör kanske också vara lite försiktig med vitet. Som jag tolkar dte så är det alltså vite för 1,5 månader som är aktuellt? Ca 18 000.
OM byggaren ser till att slutföra det sista utan ytterligare dröksmål, så kanske det kana vara värt mer än vitet?
En fara med viten är att det finns risk att byggaren börjar slarva eller ta genvägar om det börjar rinna iväg vitespengar. Då kan man som bestäållare överväga att släppa vitet, ngt. i stil med att han slipper vite för varje dag som det faktiskt arbetas på huset med ex. minst två gubbar, eller vad som är rimligt.
Tack! Så tacksam för allas klokhet... nej det är inga större åtgärder men tillräckligt besvärligt om det inte blir av....M mojjen skrev:Då tycker jag definitivt entreprenören är bunden av förseningsavgift. Man kan ju vara smidig och erbjuda dom en rabatt på det om de i övrigt varit bra och smidiga och undvika strid. Vet dom att dom egentligen är skyldiga, så kanske dom är glada om de kommer undan med hälftenMan bör tänka på attd et fortfarande inte är klart, och de kan ju vara mindre tillmötesgående under pågående konflikt.
I min värld, för att entreprenören skall gå "fri" är att han innan Jul vid sin heads up, klargjorde att förseningen av köket kommer innebära en försening av färdigställandet med försenad inflytt. I det läget skulle han då frågat om ni accepterar det eller om hans skall kolla på alternativ Bänkskiva. Om ni då skulle vägrat ett likvärdigt alternativ, så hade han kunnat frisäga sig för förseningen. men inte annars.
Nu är det upp till honom att kräva sitt skadestånd bakåt mot sin leverantör. men det skall inte ni behöva bry er om. Jag anser att ni skall hålla inne belopp motsvarande det maximala beloppet ni kan ställa för förseningen + vad det uppskattningsvis skulle kosta att slutföra de sista kvarvarande punkterna. Det är ju inte utfört och skall ju då heller inte betalas än. Eftersom besiktningen är godkänd så får man anta att det är småsaker.
Det som nämnts ovan om 10% av kontraktssumman är en vanlig siffra i Entreprenadbranschen, men avses fram till godkänd besiktning. Ni verkar ju fått ett godkännande, så nu bör ni begränsa det till era krav, och felavhjälpning. Då det återstår punkter så borde väl dessa tagits upp som brister i Besiktningen. Så helt godkänt borde det inte vara? Dat viktiga är att hålla inne ett belopp som är kännbart om entreprenören drar, och som räcker för att hyra in någon att återställa. Utöver era krav på vite, som jag tycker ni skall vara tydliga att ni fortsatt ställer som krav. .
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Hör om du kan få en uppskattning av en annan firma. Låter väl lite som att 3 mandagar borde räcka? Plus material, men en efterbeställning av en enstaka lucka från en köksleverantör kan bli ungefär hur dyr som helst.JennieLS skrev:
Du skall självklart inte betala hela summan nu. Gör du det så får du räkna med att det aldrig blir färdigt.