22 107 läst ·
60 svar
22k läst
60 svar
Den sista fakturan... fjällstugan
Ja typ om köksfabriken brunnit ner möjligen, men totalentreprenören skulle då ha meddelat beställaren och begärt förlängning av kontraktstiden. Och detta skall göras skyndsamt ( dvs så fort TE inser att köket blir försenat) så det är ju kört för länge sen.H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Eller om köksleverantörens underleverantörer inte får fram material pga någon försedd händelse. Håller med om det ska meddelas så fort de upptäcker problem som kan orsaka lerveransförsening.A AndersbcD skrev:
få
Force Majeure förutsätter vad jag förstått betydligt större händelser, som stora naturkatastrofer, krig etc.
Läste en artikel där man inte ens kan åberopa Forcemajoure pga väpnade konflikter , om verksamheten är verksam i en allmänt krigshärjad region.
Inte ens om Köks fabriken brunnit ner, så går force majeure att åberopa. Man kan heller inte åberopa force majeure bara för att man har dåliga leverantörskedjor. Force Majeure är ganska svårt att tillämpa.H HEM2121 skrev:
Force Majeure förutsätter vad jag förstått betydligt större händelser, som stora naturkatastrofer, krig etc.
Läste en artikel där man inte ens kan åberopa Forcemajoure pga väpnade konflikter , om verksamheten är verksam i en allmänt krigshärjad region.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Det beror lite på vilken verksamhet. Om det utbryter krig och du inte får leveranser, flygstrejk, fabriken brinner, poföutsedda händelser utanför din kontroll. Man får ta det från fall till fall.M mojjen skrev:få
Inte ens om Köks fabriken brunnit ner, så går force majeure att åberopa. Man kan heller inte åberopa force majeure bara för att man har dåliga leverantörskedjor. Force Majeure är ganska svårt att tillämpa.
Nyfiken fråga bara: Vad är det för köksleverantör? Ska väl inte vara så svårt få fram luckor och täckskivor. Någon veckas försening ok, men det här verkar ha dröjt betydligt längre. Har de kursat eller ligger fabriken i Ukraina?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 287 inlägg
Jag tycker det är viktigt att bestämma sig för varför man håller inne pengar: är det för att få jobbet färdiggjort eller för att kunna hålla inne ett vitesbelopp som entreprenören därmed aldrig får.
I det ena fallet bör man hålla inne så mycket som jobbet är värt, i det andra så mycket som vitet kan bli.
Om ni är nöjda och avser att avstå viteskravet men håller inne pengar för färdigställande bör ni kommunicera det och hävdar ni vitesrätt ska ni meddela det. Oavsett vilket tycker jag alltså att det är viktigt att ni kommunicerar vilken grund ni agerar på.
I det ena fallet bör man hålla inne så mycket som jobbet är värt, i det andra så mycket som vitet kan bli.
Om ni är nöjda och avser att avstå viteskravet men håller inne pengar för färdigställande bör ni kommunicera det och hävdar ni vitesrätt ska ni meddela det. Oavsett vilket tycker jag alltså att det är viktigt att ni kommunicerar vilken grund ni agerar på.
Moderator
· Stockholm
· 57 844 inlägg
Man skulle ju kunna kombinera det. "OM bygget blir helt färdigställt (även ev. detaljer i bes. protokollet) före ex. 1a juni. Så kan vi stryka vitet.
Nej, egentligen inte. Vår totalentreprenadfirma har använt sig av en av våra större kökstillverkare, som i sin tur hävdar att man har haft svårt efter pandemiåren att komma ikapp i fabrik. Men vi skrev på avtal och har byggt efter pandemitiden. Och isåfall tänker jag att det är en fråga mellan vår entreprenad och köksleverantören.H HEM2121 skrev:
Varför skall de ta bort vitet för? Det är ju avtalat och något som de kommit överens om. Jag skulle snarare påpeka att nu är vitet uppe i 18.000 och kostar 3000 per vecka. Jag skulle också fråga när det förväntas att vara klart.
Ni har rätt att hålla inne vad det kostar att färdigställa det som är kvar, av någon annan, samt vitesbeloppet (här kan det bli lite svårt att veta vad det blir men jag skulle ta i lite). Resten skall betalas.
/N
Ni har rätt att hålla inne vad det kostar att färdigställa det som är kvar, av någon annan, samt vitesbeloppet (här kan det bli lite svårt att veta vad det blir men jag skulle ta i lite). Resten skall betalas.
/N
Kloka ord, ja vi vill inte jäklas vi vill få det färdigställt och det är klart att varje krona är viktig för oss också.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker det är viktigt att bestämma sig för varför man håller inne pengar: är det för att få jobbet färdiggjort eller för att kunna hålla inne ett vitesbelopp som entreprenören därmed aldrig får.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Då har de ju vetat om problemen när ni skrev avtalet, de borde ju ha tagit höjd för detta och skrivit in det i avtalet att det kan blir leveransförsening alt. satt fram färdigställandedatum.JennieLS skrev:
Nej, egentligen inte. Vår totalentreprenadfirma har använt sig av en av våra större kökstillverkare, som i sin tur hävdar att man har haft svårt efter pandemiåren att komma ikapp i fabrik. Men vi skrev på avtal och har byggt efter pandemitiden. Och isåfall tänker jag att det är en fråga mellan vår entreprenad och köksleverantören.
Det är Marbodal som är köksleverantör och som jag har förstått både i det här forumet och i andra grupper är det fler som har problem. Så vitt jag vet har de inte kursat eller har tillverkning i Ukraina.M Marielisan skrev:
Ja det är mall enligt småhusentreprenad (ABS18)G gullegrizen skrev:Hur ser kontraktet ut? Är det enligt mallen för småhusentreprenad (ABS18) eller något egenformulerat? Som många andra sagt är det viktigt att hålla inne så mycket pengar att det med råge täcker avhjälpande av felen vid slutbesiktning samt avtalat vite. Tänk dock på att vitet kan behöva jämkas om ni tagit huset i bruk innan det är helt färdigt.
Varför är det "bara" sex veckors vite hittills, om bygget skulle vara klart i början av februari? Var det acceptabelt med några veckors försening enligt avtalet, så att vitet inte börjar ticka från dag ett?
Därför att desto längre tiden går desto mindre anledning finns det att slutföra jobbet.N niblom skrev:Varför skall de ta bort vitet för? Det är ju avtalat och något som de kommit överens om. Jag skulle snarare påpeka att nu är vitet uppe i 18.000 och kostar 3000 per vecka. Jag skulle också fråga när det förväntas att vara klart.
/N
En vecka innan vitet motsvarar hela summa som fortfarande är obetald så ska de köra 10 mil för att färdigställa ett kök mot en betalning av 3000 kr.
Detta är bara logiskt om du inte har moral och är ett pucko dock. Om du är normalt uppfostrad och tycker att avtal ska hållas, har ansvarskänsla och sådant som de flesta av oss har så är hela saken såklart oförståelig.