Fick mejl idag från E.ON, jag har varit med i deras Effektkoll. Tycker det låter ganska vettigt – men jag är lite orolig att “natten” blir satt till 00–06, som det var i testet.
Den 1 september 2026 införs E.ON Energidistributions nya prismodell med effektavgift.
Effektavgiften bygger på den timmen du använder mest effekt varje dag och tas ut under vintern, men inte på natten.
Du som är kund hos oss får mer information under februari månad 2026.
Den 1 september 2026 införs E.ON Energidistributions nya prismodell med effektavgift.
Effektavgiften bygger på den timmen du använder mest effekt varje dag och tas ut under vintern, men inte på natten.
Du som är kund hos oss får mer information under februari månad 2026.
Ja effektavgiften kommer man tyvärr inte undan. Fick ett mail ”Tack och hejdå från Effektkollen” och mer info kommer i februari.Zebehn skrev:
Vad är ni oroliga för? Nu verkar ju få fritt blås på natten. Och gissningsvis alla månader utom nov-mar. Troligen även helgdagar.
Detta verkar stämma rätt väl med den modell som exempelvis Vattenfall har annonserat och även många mindre elbolag har.
Detta verkar stämma rätt väl med den modell som exempelvis Vattenfall har annonserat och även många mindre elbolag har.
Jo det där är nog väldigt lungt. Jag har dygnet runt, året runt, och toppen delas bara på två om den ligger 22-06 (Fortum). Sen tar de medelvärdet på mina tre högsta toppar varje månad. Jag tjänar på det här jämfört med tidigare då mina toppar ligger på 3-6 kW beroende på årstid och jag fick billigare per kWh. Inte tusenlappar såklart men hundralappar. Det borde kanske heta elbilstariff och inte effekttariff 😂pacman42 skrev:
Ännu ett nytt sätt att få in pengar på nätet när man inte längre "vågar" höja på det andra.pacman42 skrev:
Visst man kan välja att inte köra allt samtidigt. Men ibland kommer livet emellan. Det här kommer speciellt straffa barnfamiljer! Ännu en sak att tjafsa om! 😡
Finns många som har direktel kvar försök sänka effekten där.
Sedan händer det ju sådant här oavsett hur "modern" och smart vill försöka vara
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jädrans tur att man bor nu i SE1 och Vattenfall har inte ännu effektavgifter. Men dom kommer nästa år någon gång i höst. Vet inte ens själva hur prismodellen kommer se ut.
Syftet är från EUs sida att styra bort folk från direktverkande el, bland annat. Tanken är dessutom att exempelvis VVB skall köras när det inte är stor belastning i nätet.kisumisu skrev:
Ännu ett nytt sätt att få in pengar på nätet när man inte längre "vågar" höja på det andra.
Visst man kan välja att inte köra allt samtidigt. Men ibland kommer livet emellan. Det här kommer speciellt straffa barnfamiljer! Ännu en sak att tjafsa om! 😡
[bild]
För min del visar prognosen på att jag kommer att spara över 700 kr/år på detta. Elnätsbolagen får inte ta ut mer pengar, de omfördelar dem mellan de som belastar nätet lite och de som belastar ert mycket (samtidigt som andra).
Visst är tanken kanske bra. Jag själv bytte ju också bort från direktel.pacman42 skrev:
Syftet är från EUs sida att styra bort folk från direktverkande el, bland annat. Tanken är dessutom att exempelvis VVB skall köras när det inte är stor belastning i nätet.
För min del visar prognosen på att jag kommer att spara över 700 kr/år på detta. Elnätsbolagen får inte ta ut mer pengar, de omfördelar dem mellan de som belastar nätet lite och de som belastar ert mycket (samtidigt som andra).
Men nu kör man ändå odirekt el när pumpen krånglar och ingen har tid, ork, kunskap (eller vad fan det handlar om) att fixa den!
Sen vill man att folk ska gå till elbilar när bebsin blir billigare att köra med (om man jämför allmänna laddare priser) och snart effektavgifter.
Tror inte det slutar där att man får använda fritt 00-06 osv.
Vad är det specifikt barnfamiljer gör som slår på effektavgiften? Jag har haft effektavgift i 10år under hela barnens uppväxt och i princip aldrig varit över 2kW i effektavgift, har förvisso fjärrvärme men värmen är ju en konstant över dygnet i princip så inget som har speciella toppar.kisumisu skrev:
Ännu ett nytt sätt att få in pengar på nätet när man inte längre "vågar" höja på det andra.
[bild]
Jädrans tur att man bor nu i SE1 och Vattenfall har inte ännu effektavgifter. Men dom kommer nästa år någon gång i höst. Vet inte ens själva hur prismodellen kommer se ut.
Här har du förklaringen. Du har princip bara lägenhetsförbrukning!L Liljeros skrev:
Angående att de slår mot barnfamiljer för då är man MINST 3 i hushållet. Alla ska kunna duscha, diskmaskinen behöver köras minst en gång om inte två per dygn! För att inte tala om tvättmaskinen.
Förbrukningen just nu (o nu har jag inte nån maskin igång eller för den delen elbilsladdning):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ps. Sen försöker elbolagen också tjäna en massa pengar på att ha "effektvakt" pch liknande elförbrukningsmätare som jag har UTAN månadsavgift!
Drar jag igång matlagning, bastu eller elbilsladdning så blir det helt andra siffror här! Men man ska väl straffas när det anses som lyx.
Redigerat:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 959 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 959 inlägg