Bob_the_builder
Jag håller med om att man oftast har större framgång om man inte driver en konfrontationslinje, men det uppfattar jag inte att TS har tänkt.

Jämförelsen med norrländska skogsbilvägar tror jag dock haltar. De flesta skogsbilvägar är nämligen privata och inte samfällda. Då blir naturligtvis snöröjning en fråga direkt mellan markägare (snöröjare) och en ev stugägare. Räddningstjänsterna i mellansverige är inte nedlusade med översnöfordon heller...

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Att en vägförening är förpliktigad att hålla vägen farbar låter som rent struntprat även om jag inte kan juridiken i Sverige..
Tydligen inte...

Om det finns en lantmäteriförrättning som grund till förvaltning så gäller det att styrelsen sköter sina åtaganden, skulle det hända något tex en bil åker av vägen så kan styrelsen själv få stå till svars, normalt har man försäkringar som täcker upp.

Här finns info för den som vill läsa på...

http://www.revriks.se/

• Gilla
Pear4Life
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Det finns ingenting som förpestar atmosfären så som när folk som inte bor på orten kommer och kräver att få service som förväntas fungera utan någon egen insats. Vi som bor på landet har sett mycket sådant och stubinen är väldigt kort.
Man kan ju vända på det. "Det finns inget som förpestar atmosfären så som när folk från bygden förnekar utomsocknes den service de har betalat för och har rätt till." Hönan och ägget. Vem är skyldig till den dåliga stämningen? Jag vet vad jag tycker men med din grundinställning får jag förmoda att vi tycker olika.

heimlaga skrev:
Både plogaren och ordföranden kommer att berätta i byn att du är en "förbannat hederlig och rejäl stadsbo som vill betala för sig" och du kommer att få vägen plogad för småpengar. Alla blir nöjda och glada.
Med andra ord: idka utpressning. "Betalar du inte extra så kommer vi snacka skit om dig på byn och försöka frysa ut dig."

@Heimlaga: Jag kan förstå ditt resonemang om norrländska skogsbilvägar med jaktstugor miltals bort men i det här fallet handlar det om ca 70 meter extra som jag inte bara betalar för vad jag kan förstå utan som även HAR varit plogat tidigare och såvitt jag kan bedöma SKALL plogas. Min insats är avgiften jag betalar till samfälligheten, precis som alla andra. Om något så betalar jag betydligt mer än de flesta permanentboende om man ser på relationen avgift - slitage. Stubinen må vara hur kort den vill, jag har gjort rätt för mig och förväntar mig inget utöver det jag har rätt till. (Btw, jag förstår att det jag nu skrev låter som att jag försvarar mig mot ditt "påhopp" men jag ser det inte som ett påhopp mot mig utan förstår att det mer gäller situationen hos er, jag ville bara återge hur jag uppfattar situationen hos mig på samma "språk" som du använde. :thumbup: )

För övrigt är planen som du skriver sen, i alla fall det där med att lämna pappren hemma och knata över och prata med ordföranden.

Däremot kommer jag inte prata med någon plogare om jag inte behöver, helt enkelt för att jag inte skall behöva göra det. Problemet med en situation där jag ringer plogaren vid behov är att om det snöat för två veckor sedan när jag skall till stugan så har plogaren varit där för länge sedan. Skall han då köra x antal kilometer för att ploga 75 meter bara för att jag behagar dyka upp över helgen? Skulle knappast bli billigare för föreningen eller för mig....

Anyway, jag skall till stugan i helgen. Får väl ta mig i kragen och gå och prata med styrelsen. Rapport kommer....

• Gilla
harry73
  • Laddar…
ToRy skrev:
@Heimlaga: Jag kan förstå ditt resonemang om norrländska skogsbilvägar med jaktstugor miltals bort men i det här fallet handlar det om ca 70 meter extra som jag inte bara betalar för vad jag kan förstå utan som även HAR varit plogat tidigare och såvitt jag kan bedöma SKALL plogas. Min insats är avgiften jag betalar till samfälligheten, precis som alla andra. Om något så betalar jag betydligt mer än de flesta permanentboende om man ser på relationen avgift - slitage. Stubinen må vara hur kort den vill, jag har gjort rätt för mig och förväntar mig inget utöver det jag har rätt till. (Btw, jag förstår att det jag nu skrev låter som att jag försvarar mig mot ditt "påhopp" men jag ser det inte som ett påhopp mot mig utan förstår att det mer gäller situationen hos er, jag ville bara återge hur jag uppfattar situationen hos mig på samma "språk" som du använde. :thumbup: )

För övrigt är planen som du skriver sen, i alla fall det där med att lämna pappren hemma och knata över och prata med ordföranden.

Däremot kommer jag inte prata med någon plogare om jag inte behöver, helt enkelt för att jag inte skall behöva göra det. Problemet med en situation där jag ringer plogaren vid behov är att om det snöat för två veckor sedan när jag skall till stugan så har plogaren varit där för länge sedan. Skall han då köra x antal kilometer för att ploga 75 meter bara för att jag behagar dyka upp över helgen? Skulle knappast bli billigare för föreningen eller för mig....

Anyway, jag skall till stugan i helgen. Får väl ta mig i kragen och gå och prata med styrelsen. Rapport kommer....
Bra!
Du är på rätt spår.

Är det bara 70 meter det handlar om så borde den obetydliga avgiften rimligtvis vara inbakad i din vägavgift.....förutsatt att den vägstumpen inte räknas som din privata infart.

Jag håller med dig om att det inte skulle fungera med plogning efter behov. Alla som någonsin har kört traktor med snöslunga vet hur hopplöst det kan vara att arbeta sig genom hopfrusna snödrivor.
Enda orsaken du har att tala med plogaren är att få en kostnadsuppskattning för var snöröjningen av dina 70 meter skulle kosta. Folk har allmänt en tendens att slå på hutlösa överpriser på alla extraarbeten och jag tänkte som så att om du kan berätta för ordföranden hur litet den extra snöröjningen skulle kosta vägföreningen så kan de inte komma med hutlösa krav. Ursäkta att jag var otydlig.

Vad jag försökte påpeka var att du skall bevisa för folk att du är hygglig och inte är en sån där krävande utböling. Folk blir mest medgörliga när man har krossat deras fördomar och fått dem att känna sig litet smått enfaldiga...... inte när man kommer farande med lagboken och bekräftar fördomarna.

Blev det klarare nu vad jag menade?

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
Fler tankar.....för jag vill inte hoppa på dig.....

Det kan hända att vägföreningen bara omfattar vägsträckan till sista fastboende...... resten kan vara servitutsväg.

Att skogsbilvägar per definition är enskilda vägar i Sverige låter otroligt. I bolagsskog är det säkert så men i byaskog kan det ju vara många tiotals eller rentav hundratals markägare som behöver vägen för att ta sig till sin skog. Rimligtvis måste de ju ha någon typ av vägförening som svarar för underhållet.....och rimligtvis kan inte vägföreningen åläggas att betala snöröjning vart som helst när man är bortom den sista fastboende. Det låter inte rimligt.....

Allt sånt där måste man ta reda på och bästa sättet är att krossa folks fördomar och diskutera öppet med dem.

Det är lugnt! Jag är en tolerant och öppen individ som gärna ger mina medmänniskor "the benefit of the doubt" (svensk motsvarighet???) hellre än att gå i försvarsställning för minsta lilla. :thumbup:

Nu VET jag ju inte huruvida det finns något servitut eller liknande på vägen, det har aldrig kommit upp.... Den sista lilla biten av vägen servar min fastighet och tre till (varav två ligger ute på en ö), samtliga fritidshus, och slutar vid en parkering/vändplats (lite lätt improviserad) som används av öborna, badgäster eller boende längs vägen som ska ner till båten. Det jag vet är att det finns en karta där HELA vägen är markerad (utom stickvägen som ligger flera hundra meter innan min fastighet) och inget undantag finns angivet någonstans.

Heimlaga: Det där har redan diskuterats, läs gärna igenom tråden, det framgår med all önskvärd tydlighet att det verkar kunna ha varit så från början, men att man ändrade till plogning för alla för en massa år sedan, dock verkar det ha fallit bort, antalg8igen någon som ville spara pengar, och så länge inga sommarstugeägare kommer på vintern är det ingen som märker av besparingen.

Anna_H skrev:
Heimlaga: Det där har redan diskuterats, läs gärna igenom tråden, det framgår med all önskvärd tydlighet att det verkar kunna ha varit så från början, men att man ändrade till plogning för alla för en massa år sedan, dock verkar det ha fallit bort, antalg8igen någon som ville spara pengar, och så länge inga sommarstugeägare kommer på vintern är det ingen som märker av besparingen.
Jag läste igenom hela tråden men jag tror inte på det här med "plogning för alla". Någon måste betala det....

heimlaga skrev:
Jag läste igenom hela tråden men jag tror inte på det här med "plogning för alla". Någon måste betala det....
Du har inte förstått vad en samfällighet är. TS är alltså delägare i vägen och betalar en väghållningsavgift, i den ingår snöröjning. Alla som är fastboende eller har sommarstuga vid vägen måste enligt lag vara medlemmar i vägföreningen och betala avgiften.

Eftersom samfällighet tydligen inte finns i Finland tycker jag inte att du ska yttra dig om de lagar som gäller.
Du kan läsa igenom den här innan du återkommer i frågan:
http://www.bokus.com/bok/9789139112822/samfalligheter-handbok-for-samfallighetsforeningar/

Nu gav du dig på fel person Anna H

Jag har suttit på tillräckligt många möten i väglag som vägföreningar kallas i Finland för att veta ungefär vad jag talar om. Farsgubben är kassör i vårt väglag så jag vet vilka inkomster och utgifter som finns i bokföringen och hur enhetslängden ser ut.
Alla fastighetsägare som behöver vägen för att ta sig till sin mark måste vara med i väglaget. Om det så gäller en liten plätt impediment. Antalet vägenheter som varje fastighet måste betala är beroende på vilken typ av verksamhet som försegår på fastigheten. Boende ger ett visst antal enheter. Företag av olika slag eller jordbruk ger tilläggsenheter. Skog och jordbruksmark ger ett antal enheter per hektar.
I Finland subventionerar kommunen plogningen fram till sista fastboende. Resten av vägen får väglaget ploga helt på egen bekostnad eller låta bli att ploga.

Vad jag inte förstår och inte tror på är att plogningstvånget i Sverige innebär att en sommarstuga många kilometer bortom all annan bosättning får sin plogning subventionerad av de övriga medlemmarna i väglaget. Vägandelarna räknas ut enligt hur lång bit av vägen man använder och med hur tung trafik och det innebär att en sommarstuga har få vägenheter. Plötsligt kan ett sommarstugebygge långt ute i skogen som knappt ger några vägenheter öka väglagets plogningskostnader tjugofalt. Det låter egendomligt tycker jag......eller har jag förstått någonting fel?

I det här fallet har trådstartaren förklarat att det bara handlar om 70 meter och för honom är ju det här som jag just förklarade irrelevant helt enkelt för att 70 meter plogning inte kostar just någonting.

Bob_the_builder
heimlaga skrev:
Vad jag inte förstår och inte tror på är att plogningstvånget i Sverige innebär att en sommarstuga många kilometer bortom all annan bosättning får sin plogning subventionerad av de övriga medlemmarna i väglaget. Vägandelarna räknas ut enligt hur lång bit av vägen man använder och med hur tung trafik och det innebär att en sommarstuga har få vägenheter. Plötsligt kan ett sommarstugebygge långt ute i skogen som knappt ger några vägenheter öka väglagets plogningskostnader tjugofalt. Det låter egendomligt tycker jag......eller har jag förstått någonting fel?
Hur många "vägenheter" eller andelar en fastighet får fastställs av Lantmäteriverket i en s k förrättning (myndighetsutövning). Man använder något som heter tonkilometermetoden, vilken med schablonvärden för permanent- respektive fritidsboende tar hänsyn till belastning och vägsträcka. Ett nytt fritidshus längst in på vägen skulle alltså få ett ganska högt tonkm-värde. Om övriga fastigheter ligger långt ut ökar fritidshusets procentuella andel. Det är möjligt att i anläggningsbeslutet (förrättningens utfall) ange att plogning INTE sker till vissa fastigheter, men detta reducerar i så fall tonkm-värdet.

Vägföreningar har ofta bidrag från Trafikverket med 70 % av sina driftskostnader. Vissa föreningar har dessutom kommunalt bidrag. En förutsättning för bidrag är i allmänhet att hela vägen plogas.

Hemmakatten
I vår vägsamfällighetsförening används inte tonkm-värde utan alla betalar utifrån om man är permanentboende (1 andel) eller fritidsboende (0,7 andel)

Bob_the_builder
Hemmakatten skrev:
I vår vägsamfällighetsförening används inte tonkm-värde utan alla betalar utifrån om man är permanentboende (1 andel) eller fritidsboende (0,7 andel)
Udda lösning. Det innebär ju att den som bor 20 m in på vägen betalar lika mycket som den som bor 2000 m in. Men fastigheterna kanske ligger så samlade att det inte spelar någon roll?

Via hade en liknande förrättning i en GA vi tog in i vår förening förra året, det var lite speciellt eftersom vägen har två utfarter, den är dessutom rätt kort mindre än 500 meter, där bestämdes andelarna till 1 för sommarstugor, och 3 för permanentboende, alla de andra GA i vår förening bygger på tonkm..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.