O
Tycker det låter rimligt att hela vägnätet skall plogas. Om inte så borde avgiften till föreningen vara mycket lägre än de permanentboende. Snöröjning låter som en stor post i budgeten.

Bob_the_builder
I allmänhet är andelstalen för fritidsboende halverade.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Som jag m.fl kommenterat så gäller anläggningsbeslutet.

Det finns ingen generell regel om att en vägförening ska ploga samtliga vägar som föreningen ansvarar för, utan allt framgår av anläggningsbeslutet! Årsmötet kan inte heller avtala om något annat förfarande, utan anläggningsbeslutet styr alltid hur vägen ska skötas.

Har man en vägförening där vissa vägbitar endast servar t.ex fritidsboenden så finns exempel på föreningar där vinterunderhåll inte ingår för dessa delar utan det står angivet i anläggningsbeslutet att ägarna till fastigheterna X:Y ... får själva ombesörja vintervägunderhåll. Men som flera påpekat, bara att ringa Lantmäteriet och be de läsa eller skicka akten. Oftast finns även stadgarna med i bildningsakten (visserligen kan dessa vara ändrade genom tidens gång så inte säkert att det är de senast gällande stadgarna).

Som fler också redan påpekat, att andelstalet är lägre har ingen relevans i frågan om vintervägunderhåll. Generellt anses fritidsfastighet använda en väg motsvarande en tredjedel, dvs 700 tonkm/år, av en permanentboende, 2100 tonkm/år (enligt senaste schablonerna för tonkilometermetoden från 2010). I äldre vägföreningar kan det såklart skilja sig då man vid olika tillfällen räknat om schablonvärdena, är dock alltid de som är beslutade i anläggningsbeslutet som gäller.

En sak jag kom på i mitt skrivande. Om det skulle vara så att just i ditt fall vägen inte ska plogas, så bör årsmöteshandlingarna ha olika debiteringslängder. Om några fastigheter inte ska få vägen plogad fram till sig så ska det finnas en särskild andelstalsserie för vintervägunderhållet som de fastigheter som får vägen plogad är med i. Det ska alltså då finnas två olika debiteringslängder. Har ni inga sådana finns det troligen två orsaker: 1. Ni ska få vägen plogad, 2. Vägföreningen förvaltas inte i enlighet med anläggningsbeslutet och SFL (lag om förvaltning av samfälligheter).

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Stort tack för alla svar! Jag får kolla upp det där anläggningsbeslutet och försöka få tag i stadgarna så får jag väl se vad det ger. Just det där med räddningstjänstens framkomlighet har jag inte ens tänkt på men det låter ju rimligt att det - om inte annat - vore ett skäl att röja vägen. Även en sommarstuga kan ju brinna på vintern...

Det där med "sommarstuga" är ju en annan sak att fundera över. Ett fritidshus är ju inte per automatik just en sommarstuga. Jag kan ju lika gärna använda stugan som bas för mina isjaktsutflykter, eller som boende när jag och ungarna tillbringar sportlovet i Ulricehamn Ski Centers backar. Jag använder ju vägen mindre än permanentboende oavsett vilken årstid jag föredrar. Å andra sidan kostar vinterväghållning mer än sommarväghållning, jag fattar!

Stugan ligger i snözon 2,5 så vill det sig illa kan snön bli ett problem, även om den ännu inte blivit det, peppar peppar. Tur i alla fall att man kör Subaru. Sambons A2 fick vi dock bogsera upp strax före jul....

Hemmakatten
Stadgarna finns även hos Lantmäteriet. Vid ändring av stadgarna ska det skickas en kopia till LM.

Stadgarna ska finnas tillgängliga för medlemmar och styrelsen ska, vid förfrågan, ge dig en kopia på stadgarna.

Bob_the_builder
Anläggningsbeslutet kan du troligen hitta genom att logga in på "Min fastighet" på Lantmäteriets hemsida. Klicka på den gemensamhetsanläggning som utgörs av vägen.

Kontakta Styrelsen och fråga hur det ligger till, dom kan och ska även ge dig all nödvändig dokumentation om du är en fullvärdig betalande medlem! Enklast snabbast och bäst för sämjan!

Normalt så klassas en fastighet endast som permanentboende om man är skriven på adressen.
Kvoten mellan permantent och sommarboende är oftast 1/3 eller 1/2.

Men kvoten spelar ingen roll i detta sammanhang för har samfälligheten statsbidrag för sträckan så ska den vara i framförbar och i säkert skick året runt.

Vi har fyra nivåer på delsträckorna i vårt vägnät, vilket ger olika nivåer på bidragen per km på respektive sträcka. Samtliga plogas

Det samma gäller förstås för sommarunderhållet som får olika nivåer per sträcka.

Odjuret skrev:
Tycker det låter rimligt att hela vägnätet skall plogas. Om inte så borde avgiften till föreningen vara mycket lägre än de permanentboende. Snöröjning låter som en stor post i budgeten.
Snöröjningen i "min" förening är inte en jättestor post, gissar på 10 - 15 % av kostnaderna per år...
Så det är ju inte heller en liten kostnad.... Men inte motiverar det att sommarboende skall betala "mycket mindre"

Istället för att gå till styrelsen och "vifta" med lite papper och tala om hur det skall vara, börja med att fråga varför det inte plogas, och framför dina önskemål om att det skall plogas, beroende på vilka svar du får så kan du gå vidare sen.

Är du ensam stugägare som nyttjar stugan vintertid? Är du inte ensam kanske det är lättare att visa att behovet finns...
Sen kanske det kan vara bra att engagera sig lite, minsta man kan göra är att gå på årsmötet med föreningen, har du sen kunskaper så är du säkert välkommen att delta i styrelsen, brukar alltid vara svårt att få folk till styrelsen. många har åsikter på hur det skall vara och vad som skall göras, men få vill göra något själv...
Finns säkert många styrelser där man mer eller mindre är intvingad för att det finns ingen annan / man har svårt att säga nej.

(En "nackdel" med att ha plogad väg är att det blir mer lättillgängligt för inbrottstjuvar och annat pack som man inte vill ha.)

(Sen kan det mycket väl ligga en konflikt bakom på något sätt, har läst någon tråd här där en sommarstugeägare var riktigt irriterad över att han var tvungen att vara med och bekosta vinterunderhåll på vägen då man inte var där på vintern. Så det finns ju olika åsikter på samma fråga....)

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
O
Zixten skrev:
Snöröjningen i "min" förening är inte en jättestor post, gissar på 10 - 15 % av kostnaderna per år...
Så det är ju inte heller en liten kostnad.... Men inte motiverar det att sommarboende skall betala "mycket mindre"

Istället för att gå till styrelsen och "vifta" med lite papper och tala om hur det skall vara, börja med att fråga varför det inte plogas, och framför dina önskemål om att det skall plogas, beroende på vilka svar du får så kan du gå vidare sen.

Är du ensam stugägare som nyttjar stugan vintertid? Är du inte ensam kanske det är lättare att visa att behovet finns...
Sen kanske det kan vara bra att engagera sig lite, minsta man kan göra är att gå på årsmötet med föreningen, har du sen kunskaper så är du säkert välkommen att delta i styrelsen, brukar alltid vara svårt att få folk till styrelsen. många har åsikter på hur det skall vara och vad som skall göras, men få vill göra något själv...
Finns säkert många styrelser där man mer eller mindre är intvingad för att det finns ingen annan / man har svårt att säga nej.

(En "nackdel" med att ha plogad väg är att det blir mer lättillgängligt för inbrottstjuvar och annat pack som man inte vill ha.)

(Sen kan det mycket väl ligga en konflikt bakom på något sätt, har läst någon tråd här där en sommarstugeägare var riktigt irriterad över att han var tvungen att vara med och bekosta vinterunderhåll på vägen då man inte var där på vintern. Så det finns ju olika åsikter på samma fråga....)
Så snöröjningen var inte en större post?! Tänk va man lär sig! Tja, då faller mitt inlägg helt :) Men så går det när man inte kan så mycket om vägsamfälligheter...

Dock kan jag förstå att man vill läsa på innan man tar diskussionen med styrelsen om plogningen. Dock så är det vettigt att även om man har rätt börja med att vara lite frågande....

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
Smidigast vore kanske om TS kunde få telefonnumret till den som sköter plogningen, så att hen kan höra av sig i god tid innan tilltänkt stugresa och få det röjt "vid behov, det spar ju pengar att slippa hålla plogat.

Tänker även på risken för inbrott, om det plogas är det lättare för vinterligorna att vepa förbi och se vilka stugor som inte har bilspår. De fastboende brukar ha stenkoll på vilka bilar som hör dit, och ligorna är ju oftast utlandsreggade dessutom, men man reagerar dessutom mer om någon krypkör på de oplogade ställena. Drabbades själv av dessa misstankar föra vintern när jag började nytt jobb ute på landet, men efter att ha presenterat mig för samtliga fastbonde vinkar de numera glatt. Känns tryggt :-)

Odjuret skrev:
Så snöröjningen var inte en större post?! Tänk va man lär sig! Tja, då faller mitt inlägg helt :) Men så går det när man inte kan så mycket om vägsamfälligheter...

Dock kan jag förstå att man vill läsa på innan man tar diskussionen med styrelsen om plogningen. Dock så är det vettigt att även om man har rätt börja med att vara lite frågande....
Nu vet jag ju inte om detta gäller andra vägar, men så är det här i alla fall...
Sen beror det ju helt på hur många gånger det behövs snöröjas på ett år... och hur dyr snöröjaren är, nu har vi nog lite tur att "vår" snöröjare har vettiga priser...

Då ska vi se! Fick precis tummen ur och kontaktade lantmäteriet. Har fått till mig ett anläggningsbeslut från 1985/86 och en "överenskommelse om andel i gemensamhetsanläggning" från 2005.

I beslutet från -85 står; "Vägen skall hållas farbar för motorfordon året om". Inte ett ord om vinterväghållning beroende på fritidshus eller permanent eller något liknande.
Som bilaga till beslutet finns en karta där vägen är markerad i sin hela längd, dvs förbi min fastighet, hela vägen ner till parkeringen vid sjön.
Nästa bilaga är ett beslut om andelstal och här blir det lite intressant. Där finns två kolumner, en benämnd "Andelstal vägunderhåll" och en benämnd "Andelstal vinterväghållning". I den första kolumnen har samtliga fastigheter andelstal angivna. I vinterkolumnen finns angivna andelstal endast för permanentfastigheter. Sen kommer det intressanta; vinterkolumnen är överkorsad.... Hur fan ska man tolka det? :x

DSC_0196.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen har vi dokumentet från -05: Där står att samtliga fastigheter ändrar andelstal. Sen kommer en kolumn där samtliga fritidshusandelar blir större och permanentarnas delar blir mindre. Som jämförelse kan nämnas att i det första dokumentet har min fastighet 6 delar medans grannen som är permanentboende har 12, totalt 100 andelar. I ändringen blir förhållandet 10:12 med totalt 154 andelar. (När jag räknar på det har min andel bara gått upp från 6% till 6,5% medans grannens minskat från 12% till 7,8%. Hur fan det går till när antalet fastigheter är lika begriper jag inte än men det får jag räkna på en annan dag...)
Här finns alltså ingen kolumn för vinterväghållning.
Ingen förklaring till varför ändringen kommer till stånd anges.

Stadgarna har jag inte fått tag i, det var ett annat ställe man behövde ringa och de hade inte telefontid när jag fick tummen ur. Hoppas på måndag.... ;)

Så, kan man utläsa något av detta? Mer än att det känns som att andelarna för mitt fritidshus är väldigt nära andelarna för grannens permanentbostad. Trodde skillnaden skulle vara större....
Mvh,
ToRy

Ps. Kan ju tillägga att av det inte är aktuellt att sticka till plogarn något litet extra för att han skall ploga sista biten de gånger vi skall till stugan på vintern. Dels för att vi är där var och varannan helg även vintertid, dels för att om "oplogandet" beror på tjafs mellan plogarn och någon granne så inte fan ska jag betala för att ställa det till rätta. Ds.

Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Kan ju tillägga att vinterväghållningen hos oss (ca 1,6km grusväg) 2013-14 kostade 625kr/gång och utfördes 4ggr. Annat vägunderhåll gick på 6112kr + en hyvling vars räkning inte kommit vid "tryck". Inga stora kostnader alltså. Snöröjningen ligger på någonstans runt 20-25% (beroende på kostnaden för hyvlingen.)

ToRy skrev:
Kan ju tillägga att vinterväghållningen hos oss (ca 1,6km grusväg) 2013-14 kostade 625kr/gång och utfördes 4ggr. Annat vägunderhåll gick på 6112kr + en hyvling vars räkning inte kommit vid "tryck". Inga stora kostnader alltså. Snöröjningen ligger på någonstans runt 20-25% (beroende på kostnaden för hyvlingen.)
Om du skall räkna ut en procentandel hur mycket vinterunderhållet kostar så skall du räkna på mer än ett år, man grusar oftast inte varje år, och sen har man kostnader för dikesrensning och annat som ju inte heller sker varje år...

Under överkorsningen står det "Se FD's utslag".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.