Hej
Jag har ärvt en Luna W59. Jag kan ej veva sågklingan upp och ner. Vet någon om denna mässing detalj skall vara gängad ? Vevaxel går igenom denna.. Eller hur fungerar det.Häls mats

• Guldfärgad metallföremål på slitet träyta; ser ut som musikrelaterad utrustning, möjligen mässingsinstrument munstycke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mässingsfärgad metallkomponent på slitna betongyta. Eventuellt en del av rörledningssystem eller maskin.
    Skapa konto
  • Detaljbild av industriell utrustning med gängade stänger, muttrar och en mässingsklämma. Maskindelar närbild.
    Skapa konto
Jag vet inte något om själva maskinen men något som kan vara bra att veta om man har en luna maskin är att lunas service och reparation sköts under firmanamnet Lindal och Nermark. Har haft en del kontakt om reservdelar till min lunabandsåg med dem och det har varit ganska smidigt. Jag skulle nog prova att maila dem en bild och fråga (de borde veta).

Tackar ,jag börjar där

J jokarlss skrev:
Kolla med Ejca.
instruktionsbok-luna-w59w69.pdf (ejca.se)
Tack för instr, boken . Mats

Nej den delen är ej gängad vevaxeln går fritt i denna .
Sitter en låsring på vevaxeln innanför denna .sedan är det gängat i nästa del som sitter på sågvaggan .
Är en UNC 1/2 vänster gänga Närbild på en bult och mutter med tänger och metallkomponenter i en verkstadsmiljö.
Skapa konto
Närbild, industriella komponenter, bult, mutter, delvis korroderade metallytor, verkstadsmiljö, maskindetaljer, robust konstruktion.
Skapa konto
Delar av industriell maskin, rostiga bultar, metallkomponenter, mekanisk konstruktion, delvis skymd bakgrund med verktyg.
Skapa konto

C cope skrev:
Nej den delen är ej gängad vevaxeln går fritt i denna .
Sitter en låsring på vevaxeln innanför denna .sedan är det gängat i nästa del som sitter på sågvaggan .
Är en UNC 1/2 vänster gänga[bild] [bild] [bild]
Hej Tack för info. Även om jag monterar enligt. Dina bilder så går varken klingan upp eller ner. Rödmarkerad detalj,se separat bild det är bara denna detalj som sitter på lyftenheten för klingan och har en grön plastgängad bussning. Jag har inte monterad motorn för sågen, Är det viktigt att den är monterad för lyftfunktionen ?Är det något som saknas? Mats

• Ett metall säkerhetslås på en slitna grå dörr, med grön markering och en liten hål.
    Skapa konto
  • Närbild på bandsåg med fokuserade sågbladsguider och delvis synliga bandsågklingtänder i en verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Verkstadsutrustning, cirkelsågdel, fokuserad på justeringsmekanism, verktyg i bakgrunden, arbetsmiljö, industriell.
    Skapa konto
M Matssnick skrev:
Hej Tack för info. Även om jag monterar enligt. Dina bilder så går varken klingan upp eller ner. Rödmarkerad detalj,se separat bild det är bara denna detalj som sitter på lyftenheten för klingan och har en grön plastgängad bussning. Jag har inte monterad motorn för sågen, Är det viktigt att den är monterad för lyftfunktionen ?Är det något som saknas? Mats
Har du monterat låsringen på spindeln innanför din första bit? När du vevar rör sig biten med plastgängan i ? Eller rör sig vevaxeln mot dig?
Om biten med plastgängan inte rör på sig så gissar jag att gängan i plasten är dålig.Skulle tro att Ejca.se har dessa det var de som tillverkade maskinen.

Tackar för ditt tips. Det är bustningen i plast som är utsliten. Jag har nu beställ denna från EJCA
Har du kanske en sprängskiss på W59
Nästa fråga är hur sågmotorn skall monteras.
Skall det var distanser i de två bakre pinnskruvarna,mot veden och bara muttrar i de främre?

M Matssnick skrev:
Tackar för ditt tips. Det är bustningen i plast som är utsliten. Jag har nu beställ denna från EJCA
Har du kanske en sprängskiss på W59
Nästa fråga är hur sågmotorn skall monteras.
Skall det var distanser i de två bakre pinnskruvarna,mot veden och bara muttrar i de främre?[/QUOTE
Motorn har jag inte haft bort så vet ej hur det ska vara där .https://www.ejca.se/uploaded_files/reservdelslistor.pdf?v20220407120415
Här har du sprängskiss på ejcas hemsida.
Hoppas du får det att funka. Det är en bra maskin du har.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.