Jag ska bygga två rum av ett rum som idag har två lamputtag som båda går till en dubbelströmbrytare har då behovet att dela upp denna dubbelströmbrytare. Till det ett av de nya rummen kommer jag ta upp nytt dörrhål och vill då kunna hantera lampan i det rummet från en strömbrytare innanför den nya dörren. Hur går jag tillväga?

Att jag måste dra nytt rör och sladd är jag medveten om och tror mig veta tekniken för det utan att behöva riva den befintliga väggen. :) Det jag inte riktigt har koll på är om det går att koppla vidare den ena lampan från dubbelströmbrytaren till den nya strömbrytaren. Dessutom vill jag nog byta dubbelströmbrytaren till en enkel brytare. Lösningsförslag?

Risken finns att jag anlitar elektriker för det men vill ändå gärna vet hur det går till. Mindre risk att jag blir lurad då också. ;)

Att svara på frågan blir svårt utan att ha sett hela installationen i rummet. Jag gissar att det inte är så smart att dra från befintig strömbrytardosa. Istället drar man från en kopplingsdosa eller en takdosa. Man kan också bygga en ny lamputtagsinstallation genom att utnyttja en befintlig installation i ett rum eller en hall som komplaetteras med lamputtag och brytare på andra sidan väggen.

Det är saker som lätta att bedömma när man är på plats.

Det finns även att använda radiostyrd " puck" för det nya rummet Då byter man till en enkel brytare i det befintliga rummet och matar det andra direkt mot fasen. Sedan placerar man pucken vid takdosan och skruvar upp radiosändaren vid det nya rummets dörr.

Välj vilken lösning du vill använda och lägg upp lite bilder. Så blir det lättare att hjälpa till med råd.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.