Om man ärver fondandelar i Swedbank, måste man då öppna ett fondkonto i Swedbank för att få tillgång till fondandelarna?
Går det inte att direkt få andelarna överförda till annan bank som Nordea eller Handelsbanken?

Upprättad arvskifteshandling menar att fondkonto i Swedbank behövs vilket jag tycker är konstigt, eller?
 
Enklaste är att du och ev andra arvingar skaffar ett fondkonto i samma bank som dödsboet har sina fonder i. Sedan skiftar du över fonderna till resp konto och sedan säljer dem.

Anledningen till att föra över fonder i stället för pengar är enbart för vart skatten ska redovisas och betalas.

Jag gjorde just detta. Mina fonder flyttades till mitt konto och min syster som ville få ut pengarna fick in sina fonder på sitt konto och sålde sedan dem. Hon hanterar skatten därmed själv.
 
Ok du menar så att skatten ska hamna hos arvtagaren och inte i i dödsboet?
I detta fall finns endast en arvinge till fondandelarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Ok du menar så att skatten ska hamna hos arvtagaren och inte i i dödsboet?
I detta fall finns endast en arvinge till fondandelarna.
Är du ensam arvinge så kan du sälja av hela innehavet och dödsboet får betala ev vinst skatt. Så se till att räkna ut och spara den.

Som jag förstått det går inte alla fonder att växla mellan bankerna. Antar att det hänger ihop med vilket bolag som förvaltar dem.
 
R Robert-san01 skrev:
Sedan skiftar du över fonderna till resp konto och sedan säljer dem.
Det är väl rätt troligt att man inte vill sälja fonderna omedelbart utan behålla dem med de anskaffningsvärden som den avlidne hade.
 
R Robert-san01 skrev:
Är du ensam arvinge så kan du sälja av hela innehavet och dödsboet får betala ev vinst skatt. Så se till att räkna ut och spara den.

Som jag förstått det går inte alla fonder att växla mellan bankerna. Antar att det hänger ihop med vilket bolag som förvaltar dem.
Det finns flera arvingar men just denna får ensam hela innehavet på fondkontot.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Det finns flera arvingar men just denna får ensam hela innehavet på fondkontot.
Då blir det enklast att föra över fonderna. Säljer dödsboet fonderna får alla dela på vinstskatten.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl rätt troligt att man inte vill sälja fonderna omedelbart utan behålla dem med de anskaffningsvärden som den avlidne hade.
Ja, så resonerade och gjorde jag med de fonder jag ärvde.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.