Har problem med värmen i huset, nu när det är -20 grader ute, så kollade jag till shunten och gör som man gör en lördag kväll...
När jag vred på temp, så verkar det som att från 3 och uppåt så finns inget motstånd, nästan som att vredet inte sitter fast på något.
När man går från 3 och ner så känner man tungt motstånd, nästan svårt att vrida.
Problemet verkar att när jag vred ner det till 1 så lyckades jag stänga ventilen, och går inte att öppna/öka upp igen. nu kommer ingen värme in i golvet.
Har inte ägt huset så länge, så man har justerat lite då och då på saker och ting. tidigare ägare hade sänkt allt till minimum troligen för att spara pengar och jag har försökt återställa allt till behagliga temperaturer.
I alla fall. gällande TEMP ventilen. se bilderna.
Om jag skruvar loss själva vridet så är det en plast grej som sitter där. jag gissar att denna inte sitter fast längre på det som justeras i ventilen.
Är det någon som känner till om det går att skruva loss den utan att vatten etc sprutar ut så man kommer åt själva piggen så att man kanske kan dra ut den manuellt?
Tänker som det brukar gå att göra på ventilerna på radiatorer?
När jag vred på temp, så verkar det som att från 3 och uppåt så finns inget motstånd, nästan som att vredet inte sitter fast på något.
När man går från 3 och ner så känner man tungt motstånd, nästan svårt att vrida.
Problemet verkar att när jag vred ner det till 1 så lyckades jag stänga ventilen, och går inte att öppna/öka upp igen. nu kommer ingen värme in i golvet.
Har inte ägt huset så länge, så man har justerat lite då och då på saker och ting. tidigare ägare hade sänkt allt till minimum troligen för att spara pengar och jag har försökt återställa allt till behagliga temperaturer.
I alla fall. gällande TEMP ventilen. se bilderna.
Om jag skruvar loss själva vridet så är det en plast grej som sitter där. jag gissar att denna inte sitter fast längre på det som justeras i ventilen.
Är det någon som känner till om det går att skruva loss den utan att vatten etc sprutar ut så man kommer åt själva piggen så att man kanske kan dra ut den manuellt?
Tänker som det brukar gå att göra på ventilerna på radiatorer?
Det löste sig, så värmen är tillbaka.
Man kunde skruva av själva "Medbringaren", i den så finns själva ventilpinnen, men den var nere i ett rör, så man fick använda än spetsig näbbtång.
Den satt som berget, och fastnar när man trycker ner den igen. Men nu är den helt ute och värmen börjar flöda igen. lite låg temp dock fortfarande ca 30-31 grader i tilloppet.
Går man efter instruktionsboken för shunten så är 30-31 minimum tempen, men nu är den "öppen" max så behöver nog byta shuntgruppen.
Man kunde skruva av själva "Medbringaren", i den så finns själva ventilpinnen, men den var nere i ett rör, så man fick använda än spetsig näbbtång.
Den satt som berget, och fastnar när man trycker ner den igen. Men nu är den helt ute och värmen börjar flöda igen. lite låg temp dock fortfarande ca 30-31 grader i tilloppet.
Går man efter instruktionsboken för shunten så är 30-31 minimum tempen, men nu är den "öppen" max så behöver nog byta shuntgruppen.
Hej, har liknade problem som du hade. När du skriver ”medbringaren”, vilken del menar du då? Jag har tagit bort ”vredet” och ser nu den svarta plast-saken som sitter i metallkopplingen.I iam_lcl skrev:Det löste sig, så värmen är tillbaka.
Temperaturen på tilloppet innan pumpen anges till ca 27-28 grader, men efter pumpen tolkar jag att det bara går iväg ca 22-23 grader..
Redigerat:
Jag hitta namnet "medbringare" när jag letade reservdelar för fördelarshuntenF Fogelman08 skrev:
Men se bilden, den delen som "ratten" sitter på kan man skruva av utan att vatten sprutar ut.
Piggen på insidan fick jag greppa med en näbbtång då den satt fast en bit ner.
Mitt ”bekymmer” är att termometern som sitter monterad precis innan pumpen men efter denna temp-vreds-ventil visar 28-29 grader, men när jag känner eller använder IR-termometer på röret direkt efter pumpen så är det rätt kallt, bara ca 22-23 grader…I iam_lcl skrev:
tempen under pumpen är vad jag tolkar tilloppet, så det är tempen ut i huset, den andra termostaten är returen.
Vredet blandar hur mycket nytt varmt vatten ska blandas med returvatten för att nå önskad temp.
För mig är 33-34 grader i tillopp och 27-28 i retur just nu.
När den hade fastnat för mig så var den fast i nedtryckt läge vilket stoppar nytt varmvatten och bara cirkulerar returvattnet... vilket blev 24 grader ut och 22 i retur.
Du verkar i alla fall ha värme men kanske lite lågt men jag vet inte, jämför bara med mitt. så hur styrs varmvattnet innan pumpen? har du värmepump som styr eller el-panna?
Vredet blandar hur mycket nytt varmt vatten ska blandas med returvatten för att nå önskad temp.
När den hade fastnat för mig så var den fast i nedtryckt läge vilket stoppar nytt varmvatten och bara cirkulerar returvattnet... vilket blev 24 grader ut och 22 i retur.
Du verkar i alla fall ha värme men kanske lite lågt men jag vet inte, jämför bara med mitt. så hur styrs varmvattnet innan pumpen? har du värmepump som styr eller el-panna?
Nibe frånluftsvärmepump. Kan ju vara så att ventilen fastnat (den du fick dra upp med näbbtång) och att röret/termometern värms upp och visar en temperatur som blir missvisande då det är stillastående vatten…I iam_lcl skrev:tempen under pumpen är vad jag tolkar tilloppet, så det är tempen ut i huset, den andra termostaten är returen.
I iam_lcl skrev:
Kurvan står högt, och detta bekymmer har uppstått nu i vinter efter nio tidigare vintrar utan problem. Känns "mekaniskt", som att något hindrar att varmare vatten går ut. Luftade tilloppssidan på fördelare nu igen bara för att få ut vatten och mäta temperaturen. 26-27 grader, det bör väl ligga äver 30 grader har för mig när det som nu är -8 grader ute. Mäter jag med IR-temp direkt på inkommande vattenledning i fördelarskåpet (ledningen som kommer från Nibe-pumpen så visar den 35-36 grader, så där kan jag tolka att det stämmer.I iam_lcl skrev:
Klicka här för att svara