Kan bidra med de referenser jag hittat:
530.3.2: I flerfaskretsar får det inte finnas någon enpolig elkopplare i neutralledaren.
Enpoliga elkopplare i
enfaskretsar får inte bryta neutralledaren.
Om gruppledningen är skyddad av en
JFB (utan krav på märkström), får dock enpoliga elkopplare bryta neutralledaren.
Om det i detta fall uppstår ett jordfel mellan den spänningssatta neutralledaren och jord kommer belastningen (t.ex. en lampa) att begränsa strömmen till ett så lågt värde att säkringen/dvärgbrytaren inte kommer att lösa, men det finns ändå stor risk för brand etc. i felstället. Därför är det nödvändigt med en jordfelsbrytare, som känner även små felströmmar och som sedan löser allpoligt.

Historia:

• Fram till och med 1978 års föreskrifter fick vi ha enpolig elkopplare i ”nolledaren” under förutsättning att det var en enfasig gruppledning max 10 A samt att det inte var ett brand- eller explosionsfarligt utrymme.
  • Från och med 1 januari 1987 blev det dock förbjudet att utföra ”vanliga installationer” med enpolig elkopplare i ”nolledaren”. Se STEV-FS 1985:1, § 6 mom. f samt § 36 mom. d.
  • Men det blev tillåtet igen i första utgåvan av SS 436 40 00 (536.5.1.2 och 530.3.2). Det lär ha sitt upphov nere på kontinenten med av okänd anledning [vm].
  • Mats Jonsson säger [vm]: Skrivelsen i 530.3.2 är inte bra och är då och då föremål för diskussion. Jag har förordat att antingen ta bort möjligheten till enpoliga elkopplare i neutralledaren eller så bör man kräva jordfelsbrytare om högst 30 mA enligt 412.5.1. (Just kravet på 30 mA finns ju inte idag).

Saknar grön och gul fk.
:'(

Lila eller violett är en ny glad färg som jag sett dyka upp. Enr: 04 033 53

Hur långt är tändtråden tändtråd ? ända fram till lampan, oavsett väg dit ?

Jag har en brytare som har ett "eget rör" till elcentralen, och sen ett antal lysrörsarmaturer som ansluts via ett annat rör till centralen.

Strömmen kommer alltså gå från säkringen ut till brytaren i ett rör i "fasfärg", på andra sidan brytaren blir det tändtrådsfärg, som kommer att gå tillbaks i samma rör till elcentralen. I elcentralen (eller nån slags kopplingsdosa alldeles i anslutning till elcentralen) kommer tändtråden att kopplas samman med en ledning som går ut i ett annat rör som sedan förgrenar sig och går till ett antal lysrörsarmaturer. Min fråga är alltså vilken färg denna ledare ut till armaturerna ska vara ?
(tändtrådsfärg hela vägen ut till alla armaturer, eller kan/bör man använda fasfärg)

Ja, "tändtråden" är den som går från brytaren till lasten så längden är därimellan. Det är ju smidigast att använda samma färg hela vägen men det man ska veta är ju att aldrig använda gul/grön och undvika blå samt sen inte ta samma färg som fasen också om det är möjligt. Om det är kabelinstallation och treledad kabel så är det ju oundvikligt att använda brun och blå både som fas, nolla och tändtråd beroende på var i installationen kabeln sitter, men har man rör och lös tråd så använd olika färger så långt det går.

I ditt fall kan det även vara vettigt att märka tändtråden i centralen för att göra det mer överskådligt

Funderade på en sak, får man använda centralen som "kopplingsutrymme"? Har för mig (förr iaf) att man inte fick göra skarvningar i centralen, iofs så kan man ju om man har en normcentral sätta fast plintar och då är det kanske ok. Någon som har exakt koll på det där?

Skarvar (med presshylsor) i centraler är väl inte så ovanliga.

mycke_nu skrev:
Är Wago 222 eller liknande ok?

lillePer skrev:
Är Wago 222 eller liknande ok?
Ja Wago 773-332 är ok om man monterar dem på en hållare för din.

E0D70DA1-41E0-4FFC-8279-BDFB12104FE0.JPEG

mycke_nu skrev:
Nä, men det är lite av en annan sak tycker jag, det är ju en rakskarv men jag var mer inne på skarvkopplingar med fler ledare.

Det säger väl sig självt att centralen ska hållas så ren som möjligt. Man vill inte ha en massa kopplingar där inne, det blir inte överskådligt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.