Jag tycker du krånglar till det så risken för skador ökar. Kunde du inte dra ur trådarna för kontroll och sen tillbaks och lite tejp över ursprungliga jacket?Q q51020 skrev:
Utifrån bilden tycker jag det ser ut som att röret sitter lite trångt till. Då kanske alternativet att kapa för att sätta skarvmuff kan vara knepigt. Jag hade slipat rent så det blir slätt och inte sticker ut plastflagor från röret, sedan antingen försökt dra några varv bra eltejp (vilket förvisso även det verkar trångt) eller kapat en bit vp-rör 20 mm, klyvt på längden och limmat på det skadade röret som ett extra yttre hölje. För ännu så är det väl bara yttre delen som är skadad?
Moderator
· Stockholm
· 57 906 inlägg
Ett sätt att kapa utan att komma åt trådarna är att använda en röravskärare för kopparrör. Blir dessutom exakt vinkelrätt kapat per automatik.
Ja precis, grada av hålet lite försiktigt så det inte är några vassa kanter in mot ledarna, kapa upp en liten dm-bit av ett VP-rör, klipp upp det på längden (sekatör brukar funka bra och säkert mot blodvite), klipp ev bort en liten bit så det blir lättare att trä över röret.
Trä denna bit VP-rör över hålet och sen lite tejp, gärna någon bra som är lite åldersbeständig.
Jag skulle dra ut ledarna ur röret och kontrollera skicket, och om de är bra återanvända dem eller annars byta.
Ev skulle jag dra ut ledarna och dra in nya samtidigt, och kassera de gamla, för tidsvinsten är mer värd än kostnaden för kunden.
Trä denna bit VP-rör över hålet och sen lite tejp, gärna någon bra som är lite åldersbeständig.
Jag skulle dra ut ledarna ur röret och kontrollera skicket, och om de är bra återanvända dem eller annars byta.
Ev skulle jag dra ut ledarna och dra in nya samtidigt, och kassera de gamla, för tidsvinsten är mer värd än kostnaden för kunden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden