Varför ska du kapa röret? Kapa till och klyv en rörbit som du sätter över hålet. fäst den med tejp/lim, klart

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vi har en utbyggnad från ca 1976 med 15mm rör. Vårt fritidshus som är byggt 74/76 (lite olika bud om exakt byggår) har 15mm rör.
Ja att ha VP-rör för el från 70-talet som inte är 15.2 utan 16 skulle jag tro är nära sannolikhet noll.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Q q51020 skrev:
naturligtvis så är skadan mitt på en längre sträcka
Man vill ju dela på röret och sätta muff utan att skada kablarna .

Bilden visar att jag har gjort hålet ngt större för att kunna inspektera kablarna
Jag tycker du krånglar till det så risken för skador ökar. Kunde du inte dra ur trådarna för kontroll och sen tillbaks och lite tejp över ursprungliga jacket?

Då jag byggde mitt hus i början av 80talet var det 15,2 som gällde. Skulle tro att 16 kom någon gång i mitten av 80talet.

• Gilla
hjalmar17 och 2 till
  • Laddar…
Utifrån bilden tycker jag det ser ut som att röret sitter lite trångt till. Då kanske alternativet att kapa för att sätta skarvmuff kan vara knepigt. Jag hade slipat rent så det blir slätt och inte sticker ut plastflagor från röret, sedan antingen försökt dra några varv bra eltejp (vilket förvisso även det verkar trångt) eller kapat en bit vp-rör 20 mm, klyvt på längden och limmat på det skadade röret som ett extra yttre hölje. För ännu så är det väl bara yttre delen som är skadad?

Ett sätt att kapa utan att komma åt trådarna är att använda en röravskärare för kopparrör. Blir dessutom exakt vinkelrätt kapat per automatik.

Varför hålla på och göra det besvärligare än nödvändigt? Kapa en rörbit och (limma/tejpa) sätt dit, det blir ju minst lika bra som att kapa och sätta dit en muff

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja precis, grada av hålet lite försiktigt så det inte är några vassa kanter in mot ledarna, kapa upp en liten dm-bit av ett VP-rör, klipp upp det på längden (sekatör brukar funka bra och säkert mot blodvite), klipp ev bort en liten bit så det blir lättare att trä över röret.
Trä denna bit VP-rör över hålet och sen lite tejp, gärna någon bra som är lite åldersbeständig.

Jag skulle dra ut ledarna ur röret och kontrollera skicket, och om de är bra återanvända dem eller annars byta.
Ev skulle jag dra ut ledarna och dra in nya samtidigt, och kassera de gamla, för tidsvinsten är mer värd än kostnaden för kunden.

• Gilla
roger.lehrberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.