3 200 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Defekt strömbrytare till bandsåg?
Hej...
Min nuvarande strömbrytare till min bandsåg verkar ha lagt av... På-knappen fjädrar tillbaks bara utan att "fastna" i bottenläget... Den styrs även av givare vid "luckorna" som gör att maskinen dör när man öppnar luckorna på apparaten... Men den funktionen kan jag leva utan...
Kan jag "förbikoppla" denna strömbrytare och dra en vanlig på-av strömbrytare direkt till motorn ? Eller fyller orginal strömbrytaren nån annan funktion också ? Det verkar sitta nån form av spole på baksidan av brytaren så jag vill inte skruva med nåt som kan skada motorn... Verkar ju inte finnas liknande brytare att få tag på heller :S
Bifogar en bild också...

Min nuvarande strömbrytare till min bandsåg verkar ha lagt av... På-knappen fjädrar tillbaks bara utan att "fastna" i bottenläget... Den styrs även av givare vid "luckorna" som gör att maskinen dör när man öppnar luckorna på apparaten... Men den funktionen kan jag leva utan...
Kan jag "förbikoppla" denna strömbrytare och dra en vanlig på-av strömbrytare direkt till motorn ? Eller fyller orginal strömbrytaren nån annan funktion också ? Det verkar sitta nån form av spole på baksidan av brytaren så jag vill inte skruva med nåt som kan skada motorn... Verkar ju inte finnas liknande brytare att få tag på heller :S
Bifogar en bild också...

Spolen kanske höll kvar den i läge "till" så länge det fanns spänning, så att den alltid skulle vara i läge "från" när strömmen kom tillbaka efter ett strömavbrott?
I sådana fall skulle det ju möjligen kunna vara något annat fel som gör att det inte finns spänning till brytaren, om du inte kollat det redan?
I sådana fall skulle det ju möjligen kunna vara något annat fel som gör att det inte finns spänning till brytaren, om du inte kollat det redan?
Jodå, spänning finns till brytaren eftersom maskinen går när man håller ner knappen... Men knappen fjädrar ju bara tillbaka och maskinen dör... Har även dubbelkollat "givarna" till luckorna och dom fungerar också...mulpac skrev:Spolen kanske höll kvar den i läge "till" så länge det fanns spänning, så att den alltid skulle vara i läge "från" när strömmen kom tillbaka efter ett strömavbrott?
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Det där ser ut som en nollspänningsbrytare, den skall slå av sig själv om det inte kommer någon spänning till brytaren. Detta för att förhindra att maskinen startar av sig själv ex. när du återställer en utlöst säkring.
Första funderingen när om det verkligen är fel på brytaren. Jag skulle tro att säkehetsbrytarna till luckor osv. bryter spänningen till den här brytaren så att även den löser ut. Dvs fel i andra delar av maskinen kan ge den här effekten.
OM det faktiskt är fel på brytaren så finns de att köpa, googla på nollspänningsbrytare.
Det är en ganska viktig säkerhetsfunktion, så jag skulle inte koppla förbi den.
Edit: Hann komma in många svar medan jag skrev.
Första funderingen när om det verkligen är fel på brytaren. Jag skulle tro att säkehetsbrytarna till luckor osv. bryter spänningen till den här brytaren så att även den löser ut. Dvs fel i andra delar av maskinen kan ge den här effekten.
OM det faktiskt är fel på brytaren så finns de att köpa, googla på nollspänningsbrytare.
Om brytarna till luckorna är "aktiverade" så händer ingenting när man trycker på den gröna knappen... Därav drog jag slutsatsen att det inte är brytarna till luckorna det är fel på eftersom maskinen går när man håller in knappen och alla luckor är stängda...hempularen skrev:Det där ser ut som en nollspänningsbrytare, den skall slå av sig själv om det inte kommer någon spänning till brytaren. Detta för att förhindra att maskinen startar av sig själv ex. när du återställer en utlöst säkring.
Tack för svaret... Jag får googla lite och se om jag hittar en liknande innan jag kopplar bort den...
Klicka här för att svara