S sjoelund skrev:
Från Januari i år får du inte betala fakturan kontant eller med presentkort. Allt måste vara elektroniskt så skatteverket kan kontrollera fusk.
Det är ändå en rätt begränsad förbättring av säkerheten. Företaget kan hålla sig med flera bankgironummer som inte är spårbara till firman. Det är först om skatteverket av någon anledning skulle göra en djup skatterevison hos kunden, och får för sig att korsköra mot firmans bokföring som det skulle upptäckas.

H hilife skrev:
Den åsikten tycker jag är lite konstig faktiskt. Det är ju visst så att företagen bör har STORT utfall av att ROT möjligheten finns. Hade folk fått betala hela beloppet, hade jobbet inte blivit av eller varit svart. Vad hade hantverkaren gjort då? Så visst handlar det om ett direkt stöd till företagen som utan ROT annars antagligen inte fått många privatjobb alls till sig och utifrån det tycker jag det är en konstig sak att debitera för. Man borde i det fallet sitta synnerligen tyst och vara glad över att området man verkar inom, tillgängliggörs av en sådan subventionering som ROT faktiskt är?
Det var ju det jag skrev, att företagen säkerligen hade fått färre jobb utan ROT. Många hade inte haft råd att renovera.
Men fortfarande så är det ett avdrag för dig som vill ha ett jobb utfört. Företagare jobbar så mycket gratis ändå så jag ser inget fel i att man tar ut en skälig summa för något som enbart hör till det jobbet. Däremot så tror jag inte att det är vanligt att man gör så.

E elmont skrev:
Den enda fördelen för företagarna med ROT var att då kunde man höja priserna rejält för att öka vinsten. Nästan alla som sysslade med ROT jobb ökade på sin timpenning när ROT infördes så "förtjänsten" för privatpersoner blev kanske inte så stor som folk tror.
Fast det där är inte sant. Seriösa företag har timkostnad utifrån utgifter. Det är fortfarande så att man måste redovisas timkostnad till skatteverket och är den allt för hög så kan jag lova dig att det blir kontroll.
Fördelen för företagen med Rot är att folk har råd att renovera, vilket ger fler jobb. Folk anlitar inte lika mycket svart arbetskraft utan vänder sig till seriösa företag.

Redigerat:
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
Mycket åsikter och erfarenheter här och det är ju intressant men jag kan tolka som att det ÄR ganska vanligt att företagen ser detta som en kostnad och debiterar för ROT. Livet går vidare. :cool:

U Uffe A skrev:
Helt rätt
Rot och Rut är ju bra för de som har pengar att köpa in tjänster
Rot kan ju alla få nytta av eftersom det blir ett lägre pris för kunden som behöver få ett arbete utfört på sin bostad
Rut är bara till för de som har det så bra ställt att de kan betala för städ och övriga hushållsnära tjänster
Alltså ett stöd tili de som inte behöver stöd
Fast det stämmer ju inte alls, jag fäller träd och då utnyttjar ju mina kunder Rut och jag får träffa dem hemma hos dem. Det är inte de rika utan "vanliga Svensson".
Hemstäd har flera av mina vänner och vi utnyttjar fönsterputs ibland. Det blir mycket jobb för lite pengar och framförallt jobben blir gjorda.

• Gilla
simonmharris och 2 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Det är inte de rika utan "vanliga Svensson".
Fast då är vi ju inne på den tydliga definitionen av "Rik". Jo det är alla som äger mer än jag. (Fritt citerat från ett annat inlägg häromdagen).

H hempularen skrev:
Fast då är vi ju inne på den tydliga definitionen av "Rik". Jo det är alla som äger mer än jag. (Fritt citerat från ett annat inlägg häromdagen).

Tror det mer är jantelagen. Avunsjuka att någon annan har råd att använda hantverkare.

• Gilla
katho75
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Helt rätt
Rot kan ju alla få nytta av eftersom det blir ett lägre pris för kunden som behöver få ett arbete utfört på sin bostad
Rut är bara till för de som har det så bra ställt att de kan betala för städ och övriga hushållsnära tjänster
...eller:
Rut kan ju alla få nytta av eftersom det blir ett lägre pris för kunden som behöver få ett arbete utfört i sin bostad

Man kan mycket väl hävda att om man inte har råd med reparationer och underhåll i sin bostad utan rot så har man dragit på sig ett för dyrt boende.

A
H hempularen skrev:
Det är ändå en rätt begränsad förbättring av säkerheten. Företaget kan hålla sig med flera bankgironummer som inte är spårbara till firman. Det är först om skatteverket av någon anledning skulle göra en djup skatterevison hos kunden, och får för sig att korsköra mot firmans bokföring som det skulle upptäckas.
Det skulle enkelt upptäckas även vid en liten granskning av Skatteverket eftersom huvudbok och verifikationslista för aktuellt bokföringsår får sig en genomgång oavsett granskning

U Uffe A skrev:
Helt rätt

Håller inte med. Jag driver fönsterputsbolag och sälert hälften av mina kunder är såna som aldrig skulle beställt om det inte blivit billigare, vanliga ”Svensson” helt enkelt. Inga lyxlirare.
De finns givetvis också, men de hade beställt även om avdrag inte fanns...

On topic: Däremot tycker jag det är lite sunkigt att ta betalt för arbetet med att ansöka för avdragen. Men det är bara min åsikt.

/Simon

*****. Redigerat av moderator *****

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.