Byggahus.se

De nya vuxenleksakerna

1. T
    Medlem · Nivå 19
    Så sant så sant. Det kan således också vara olagligt att sätta en kamera på ett stativ....

2. palbin
    Medlem Nivå 10
    Jag skjuter med min 2,5 meter glasfiberslangbella - man måste väl
    få testa sin slangbella på sin egen tomt (i sitt eget luftrum) oberoen-
    de av vilka farkoster edyl som råkar få för sig flyga förbi ... ?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC00882.JPG

Redigerat 7 maj 2015 22:05
  3. D09
    Medlem · Nivå 25
    Det som anses problemet med daschcam är väl inte filmningen vid körning utan att de flesta kan ställas in för filmning vid rörelse framför kameran när bilen är parkerad.

Kör själv med bilkamera och haft stor nytta av den.

• Laddar…
  4. I
    Anonym
    Kameraövervakningslagen gäller
    enbart om övervakningskameran
    är uppsatt. Det innebär att hand
    -
    hållna kameror inte omfattas av
    lagen. Enligt Datainspektionen
    bör man likställa kropps- och
    hjälmmonterade kameror med
    handhållna kameror.
    står att läsa här sid 7 http://www.datainspektionen.se/Documents/integritetifokus/integritet-i-fokus-14-04.pdf
    Innebär väl då att det är ok med kamera på hjälm eller klädesplagg eller ett par nya solglasögon, det är ok, finns säkert i HD om man letar.
    Det kan man ha när man kör bil.
    Vet DI vad de håller på med?

Redigerat av moderator 7 maj 2015 22:49
  5. G
    Medlem Nivå 5
    Svenssons har en mycket överdriven uppfattning om hur intressanta de är för omgivningen.

Så sanningen som svider är ju den att Svenssons kan vara lugn, det är högst otroligt att grannen flyger omkring med sin drönare för att ta smygfoton på dig. Ditt liv är helt enkelt för tråkig för utomstående - inte ens grannen, att bry sig det minsta lilla om.

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nej! Så är det inte alls.

(Om man nu ska vara juridiskt petig, men du kanske bara ville vara lite rolig)

7. T
    Medlem Nivå 10
    Jag misstänker att hela den biten kommer att ses över när Google Glass börjar få genomslag...

8. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Tror tekniken måste integreras helt innan det slår och det är en bra bit bort. De flesta vill inte se ut som glassholes

9. I
    Anonym
  10. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Tror jag behåller mina Ray-bans ett tag till :p

11. I
    Anonym
    Jag tror du har fel i det. Det finns en del välbesökta sajter som har nyfikna människor som målgrupp, sen finns ju Facebook också som man kan snoka runt i. Även om det primära inte är att snoka på grannarna när man köper en kamerabestyckad drönare så lockar det okända på andra sidan häcken nog många.
    Men återigen, hur kan dessa drönare och "spionkameror" vara tillståndsbefriande när en fordonsbunden trafikkamera inte är det?
    Eller kanske bättre ställa frågan så här, varför är inte fordonsbundna trafikkameror tillståndsbefriande när kamerabestyckade drönare och "spionkameror" är det?
    Sen kvarstår även frågan, får jag freda mitt hem och skjuta ner en kamerabestyckade drönare? Är det olagligt, vad är då straffsatsen?

12. I
    Anonym
    Som jag skrev, de kan ju ligga på brädan.:rolleyes:
    När jag tänker efter ska jag nog beställa fler så jag kan lägga ett par på hatthyllan också, en del kör så nära så det blir säkert fina porträtt.

13. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Du får inte skjuta med eld eller luftvapen i tätbebyggt område utan speciallicens (Skyddsjakt etc) så tror det faller på det . Även om den befinner sig på din tomt (vet inte vad lagen säger om luftrummet ovanför din tomt faktiskt) så kan det nog bli någon form av egen egenmäktigt förfarande.

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det är så enkelt att du aldrig får förstöra någon annans egendom.

Om jag så ställer min cykel framför din ytterdörr utanför ditt hus får du inte förstöra den. Det är min egendom oavsett var den står.
    Eller om jag ställer en kamera på stativ inne på din tomt filmande din solplats så får du inte förstöra den.

Du kan anmäla allt detta till polisen, du kan lämna in stämningar, du kan be kronofogden komma och beslagta, men du får inte förstöra min egendom, hur olagligt jag än förfar med den.

Det är nämligen staten som har våldsmonopol och rättsmonopol, och det finns inga lagliga genvägar att låta privatpersoner agera polis/domstol/kronofogde.

• Laddar…
  15. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Vaför detta hat mot FPV? FPV är awsome!

[video=youtube;b0DpURNDvX0]https://www.youtube.com/watch?v=b0DpURNDvX0[/video]