Skulle byta till DCL på en gammal lampa och har köpt en påse Namron pluggar.

Mitt problem är att skruven fyller upp ca halva utrymmet i klämman och kardelerna smiter bara runt.

Om jag crimpar på en sleve så blir det tajt att få plats.

Är det någon som har ett tipps på ett rätt sätt att lösa det eller åker jag på att köpa nya pluggar?

• 20260725_213848.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
tommib
Där var det tight ja.
Min rekommendation skulle nog vara oisolerad ändhylsa (tar mindre plats) och verkligen minimera mängden uppskalning så att du har precis det som behövs från dragavlastningen till terminalen. Går dragavlastningen att ta loss helt? Den skruvar du dit efter att du anslutit ledarna till respektive terminal så behöver du lite mindre slack på ledaren.

• Gilla
saleka
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Där var det tight ja.
Min rekommendation skulle nog vara oisolerad ändhylsa (tar mindre plats) och verkligen minimera mängden uppskalning så att du har precis det som behövs från dragavlastningen till terminalen. Går dragavlastningen att ta loss helt? Den skruvar du dit efter att du anslutit ledarna till respektive terminal så behöver du lite mindre slack på ledaren.
japp dragavlastaren går att eftermontera. Jag kanske får rota fram crimptången. För visst kommer en förtenning krypa förmycket med tiden? Har för mig att det starkt avråds att förtenna pga det.

tommib
Det kan jag inte svara på och det verkar mycket krångligare än att trycka dit oisolerade ändhylsor (om man har rätt tång för det iofs).

• Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Enda tipset jag kan bidra med är att om du bara har isolerade hylsor kan du sätta på dem "bak-fram" och klippa av isolerade biten. Då blir det bara oisolerad hylsa kvar på kabeln.

Dock kan jag tänka mig att det är en 0,75 hylsa du egentligen ska ha, så har du 1,5 hylsor kan du få misshandla den lite för att de ska gå in i kontakten.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Finns det plats kan man vika den framskalade kopparen bakåt över isoleringen och stoppa in hela paketet i hålet. Vänd kopparen "nedåt" så skruven trycker på/penetrerar isoleringen.

Ex:
IMG_20260726_083233609_copy_1638x1228.jpg
Skapa konto

IMG_20260726_083417861_copy_1638x1228.jpg
Skapa konto

Redigerat:
S saleka skrev:
japp dragavlastaren går att eftermontera. Jag kanske får rota fram crimptången. För visst kommer en förtenning krypa förmycket med tiden? Har för mig att det starkt avråds att förtenna pga det.
Förtenning är som du säger en mycket olämplig metod för skruvförband då lödtenn kallflyter under tryck.
Ändhylsa är bäst, men även att avisolera så mycket att man kan vika tråden dubbel brukar fungera.

• Gilla
saleka
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.