28 791 läst ·
22 svar
29k läst
22 svar
Datorfläkt som värmeflyttare?
Hur har det gått? Får man se ngn bild?
Det gick jättebra, är hur nöjd som helst. Jag postade några bilder i den här tråden. Projektet i övrigt är långt ifrån klart, men värmeflyttarna sitter på plats. Har även satt in två extra fläktar i andra änden av hallen, mot köket till, och alla fyra fläktar styrs av samma termostat. Resultatet är över förväntan. Jämn och fin värme på hela bottenvåningen nu, och det blir inte så svinhett i hallen längre. Ljudnivån är löjligt låg, folk som kommer hit tror knappt på mig när jag säger att de är igång =).
Den sista fäkten som jag tänkte använda för att flytta värmen upp till ovanvåningen skippade jag. Istället har jag gjort hål i de övre blocken av murspisen så att jag leder upp värmen direkt till sprioröret i taket, från själva "värmekammaren" om man säger så. Den biten är inte riktigt klar ännu, men jag tror nog det kommer att bli bra.
Den sista fäkten som jag tänkte använda för att flytta värmen upp till ovanvåningen skippade jag. Istället har jag gjort hål i de övre blocken av murspisen så att jag leder upp värmen direkt till sprioröret i taket, från själva "värmekammaren" om man säger så. Den biten är inte riktigt klar ännu, men jag tror nog det kommer att bli bra.
kul, vad är det för termostat du använder till dem?
V
VillaAnna
Medlem
· Västra Götaland
· 389 inlägg
VillaAnna
Medlem
- Västra Götaland
- 389 inlägg
Kul tråd!
Tänkte göra något liknande när jag murar upp nytt för den nya kamininsatsen, i botten sätter jag 2-3 tysta datorfläktar som varvar upp ju varmare det blir högst upp inne i det som jag murar upp! Ca 2m upp murar jag in aluminium galler så att luften strömmar nerifrån-förbi kaminen-ut genom gallret! Termostaten sätter jag i toppen av den uppmurade "konstruktionen" på insidan. Hittade grejer till detta på Elfa! Termostaten (tror det kallas termistor) får man anpassa till när man vill att fläkten skall ha fullt varv! Tänkte mig även en strömbrytare så man kan stänga av på ett enkelt sätt!
Tänkte göra något liknande när jag murar upp nytt för den nya kamininsatsen, i botten sätter jag 2-3 tysta datorfläktar som varvar upp ju varmare det blir högst upp inne i det som jag murar upp! Ca 2m upp murar jag in aluminium galler så att luften strömmar nerifrån-förbi kaminen-ut genom gallret! Termostaten sätter jag i toppen av den uppmurade "konstruktionen" på insidan. Hittade grejer till detta på Elfa! Termostaten (tror det kallas termistor) får man anpassa till när man vill att fläkten skall ha fullt varv! Tänkte mig även en strömbrytare så man kan stänga av på ett enkelt sätt!
Haha, vilket trådlyft 😄. Ja, det funkar fortfarande. Har fått ta ner fläkten och Rengöra den från damm en gång, men annars funkar det prima! Och det är kanske rimligt underhåll på så många år...C Ceciceca skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden