28 791 läst ·
22 svar
29k läst
22 svar
Datorfläkt som värmeflyttare?
Sida 1 av 2
När man kollar specifikationer på värmflyttare (typ Fresh Intellivent Celcius eller liknande) och jämför med speicfikationer på vanliga chassifläktar till datorer så inser man snabbt att chassifläktarna är mycket tystare vid samma luftflöde. Man kan hitta chassifläktar med ett ljudtryck på ~15dB vid ett luftflöde på >100m3/h. Men sen finns det även en tredje parameter, lufttryck som jag inte riktigt vet hur man ska tolka. Vad påverkar den parametern? Är den relevant? Den specificeras ofta för datorfläktar men inte lika ofta för värmeflyttare.
Ta följande chassifläkt som exempel: http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=33&lng=en&set=1
Skulle den kunna användas som värmeflyttare? Dels är den billigare än en värmeflyttare, men framförallt är den tystare. Det finns säkert andra datorfläktar som är bättre också, har precis börjat leta.
Vad säger ni experter?
Ta följande chassifläkt som exempel: http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=33&lng=en&set=1
Skulle den kunna användas som värmeflyttare? Dels är den billigare än en värmeflyttare, men framförallt är den tystare. Det finns säkert andra datorfläktar som är bättre också, har precis börjat leta.
Vad säger ni experter?
Produkter som diskuteras: "Intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 069 kr inkl moms
Läs mer
Ja, efter lite mer efterforskning så verkar Noctua göra de bästa fläktarna. Det ser ut som att det lutar åt den som heter Noctua NF-S12B FLX (Länk: http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=25&lng=en&set=1).
Skulle den kunna fungera som värmeflyttare? Hur kan man koppla in en termostat för av/på reglering? Och jag skulle fortfarande gärna vilja veta hur stor roll trycket spelar in i en sån här applikation. Är det tillräckligt?
Skulle den kunna fungera som värmeflyttare? Hur kan man koppla in en termostat för av/på reglering? Och jag skulle fortfarande gärna vilja veta hur stor roll trycket spelar in i en sån här applikation. Är det tillräckligt?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Man brukar ange data för en fläkt i form av ett diagram där ena axeln utgörs av flödet och den andra utgör tryckskillnaden som du undrar över. Det är missvisande att jämföra flödet för två fläktar om du inte vet för vilken tryckuppsättning det är angivet. Den ena ytterligheten är att fläkten står fritt i rummet och blåser, då får du högsta möjliga flöde men i princip ingen tryckskillnad. Den andra är att du sätter fläkten i ena änden av ett rör och pluggar den andra änden, då får du maximal tryckskillnad men inget flöde alls. Så när man dimensionerar fläktar för kanalsystem räknar man ut vilket flöde som behövs och vilket tryckfall som systemet kommer att ha vid det flödet, sedan väljer man en fläkt med lämpliga egenskaper.
Ok, tack för info. Men hur ska jag veta om ovanstående chassifläkt lämpliga egenskaper? Jag har lite svårt att läsa ut det. Jag kommer att behöva två stycken. En ska bara blåsa rätt genom en vägg, detta borde enligt ditt resonemang vara nära nog fritt blås och för det borde den väl vara tillräcklig? En andra ska blåsa varmluft genom ett rör i taket till ovanvåningen. Röret har dimension 100mm och längden är väl ca 1-1.5m.
Om jag förstår dig rätt så minskar flödet drastiskt för en fläkt med dåligt tryck om luften "stöter på något motstånd". Men hur mycket motstånd utgör egentligen ett 100mm rör som är öppet i båda ändar? Skulle det hjälpa med en fläkt i var ände?
Om jag förstår dig rätt så minskar flödet drastiskt för en fläkt med dåligt tryck om luften "stöter på något motstånd". Men hur mycket motstånd utgör egentligen ett 100mm rör som är öppet i båda ändar? Skulle det hjälpa med en fläkt i var ände?
http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/155834-riktning-pa-varmeflyttare.html Det spelar mindre roll om den är knäpptyst.Luftmängden är försumbar om du vill ha nån märkbar effekt genom att flytta värme från en vanlig kamin.
Hej och tack för svaren! Några följdfrågor:
Exerg: Kaminen sitter i ett hörn och de båda fläktarna kommer att sitta mycket nära kaminen, den ena precis ovanför (till ovanvåningen) och den andra kanske 40 cm åt sidan uppe vid taket (till vardagsrummet), så temperaturen på luften kommer att vara bra mycket högre än 28 grader. Dessutom står kaminen i en hall som är hyfsat trång, så det blir riktigt hett där. Så något måste det väl ge.... eller?
Jag kollade upp skillnaden i statiskt tryck på chassifläkten (ca 1.5mmH2O = ca 15 Pa) jämfört med typ PAX kanalfläkt (den man sätter inne i ett spirorör, ca 40 Pa). Luftflödet var detsamma. Kommer detta att göra stor skillnad när jag ska blåsa luften genom röret till ovanvåningen (ca 1.5m)?
Exerg: Kaminen sitter i ett hörn och de båda fläktarna kommer att sitta mycket nära kaminen, den ena precis ovanför (till ovanvåningen) och den andra kanske 40 cm åt sidan uppe vid taket (till vardagsrummet), så temperaturen på luften kommer att vara bra mycket högre än 28 grader. Dessutom står kaminen i en hall som är hyfsat trång, så det blir riktigt hett där. Så något måste det väl ge.... eller?
Jag kollade upp skillnaden i statiskt tryck på chassifläkten (ca 1.5mmH2O = ca 15 Pa) jämfört med typ PAX kanalfläkt (den man sätter inne i ett spirorör, ca 40 Pa). Luftflödet var detsamma. Kommer detta att göra stor skillnad när jag ska blåsa luften genom röret till ovanvåningen (ca 1.5m)?
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
A
Alfred Jonsson
Bannad
· Västra Götaland
· 208 inlägg
Alfred Jonsson
Bannad
- Västra Götaland
- 208 inlägg
Jo, jag ha noterat det, men inte riktigt kommit fram till hur jag ska lösa de praktiska detaljerna ännu. Jag kommer att anlita en elektriker för övriga elinstallationer i hallen så han borde ju kunna koppla in en transformator och en termostat till fläktarna. Eller?
A
Alfred Jonsson
Bannad
· Västra Götaland
· 208 inlägg
Alfred Jonsson
Bannad
- Västra Götaland
- 208 inlägg