R
Nu vet jag inte vad för typ av ”gamer” du träffat på?
De flesta har stenhård koll på hårdvara och lägger betydligt större summor på en dator än vad en Svensson gör.
Ett top of the line grafikkort kan kosta upp emot 20 000kr.

Gå in på sweclockers och gör samma påstående så får du se vad du kommer få för svar:rofl::rofl::rofl::crysmile:
 
nåja en gamer som vet hur en dator funkar är tyvärr rätt sällsynt, bara för att du vet vilka komponenter som är snabbast och hur mycket dom kostar betyder väl att du kunskapsmässigt är i klass med en kylskåps säljare på elgiganten som hoppar in på datoravdelningen, typ

Dom enda "gamers" som jag känner som faktiskt kan nåt om datorer jobbar inom IT. Datro kunskaperna hos gamers som skryter om att dom kan allt om datorer ligger nog tyvärr på samma låga nivå som folk som skriver kod.
Nu genariliserar jag rätt hårt iofs men som tumregel stämmer det
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Nu vet jag inte vad för typ av ”gamer” du träffat på?
De flesta har stenhård koll på hårdvara och lägger betydligt större summor på en dator än vad en Svensson gör.
Ett top of the line grafikkort kan kosta upp emot 20 000kr.

Gå in på sweclockers och gör samma påstående så får du se vad du kommer få för svar:rofl::rofl::rofl::crysmile:
Grejen är att de som har stenkoll klarar så ganska mycket själv, de köper bara in sina prylar sen servar och underhåller de själva sina system.
 
Cheesen
R RalleB skrev:
Nu vet jag inte vad för typ av ”gamer” du träffat på?
De flesta har stenhård koll på hårdvara och lägger betydligt större summor på en dator än vad en Svensson gör.
Ett top of the line grafikkort kan kosta upp emot 20 000kr.

Gå in på sweclockers och gör samma påstående så får du se vad du kommer få för svar:rofl::rofl::rofl::crysmile:
Jag har ju haft många kollegor som är riktiga gamers... dom flesta av dom förstår exempel vis inte varför deras nya grafikkort inte funkar i deras gamla rigg.. blåskärmar som dyker upp och låsningar är jättevanliga diskussioner runt fikabordet och för det mesta så får jag försöka att lite fint förklara att deras nya grafikkort drar 100w mer än deras gamla och att det är den troliga orsaken till att datorn låser sig på vissa kartor då grafikkortet drar max ström. Eller att minnet som dom stoppat in är överklockar även om det står 3200 på det så innebär det inte att det inte är en överklockning att köra minnet i 3200...
 
Staffans2000
Jag har hittat vår nygamla TV.
Går den att använda som bildskärm?

Anslutningsportar på en TV med HDMI- och antenningångar, märkta för ARC och MHL-kompatibilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anslutningspanel på baksidan av en TV med olika portar inklusive SCART, komponent och ljudingångar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och datorn ser ut såhär.

Baksida av en dator med olika anslutningsportar och ljudingångar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anslutningsportar på baksidan av en gammal dator, inklusive USB, Ethernet och andra portar, smutsiga och använda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på baksidan av en dator med en DVI, en parallellport och en VGA-anslutning mot en grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Såklart! Har du digital bildutgång (DVI) på ditt grafikkort (vilket alla haft sen minst 10 år tillbaka) så är det bara att köpa en adapter till hdmi...
 
Staffans2000
Så här ser kabeln från datorn ut.

En DVI-kabel med vit kontakt och en VGA-kabel med blå kontakt mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så här ser kabeln från datorn ut.

[bild]

Staffan
Den funkar inte, hdmi-dvi ska du ha
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Eller denna?

[länk]
Japp
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag har hittat vår nygamla TV.
Går den att använda som bildskärm?

[bild] [bild]

Och datorn ser ut såhär.

[bild] [bild] [bild]

Staffan
Visst går det att använda även gamla datorer beroende på behov men en tv/skärm med hdmi blir sällan gammal. Skicka in en chromecast så har du ju en kanonfunktion. Jag har slutat samla på datorer och datordelar. Däremot tar jag ofta över skärmar som går att damma av och koppla in chromecast eller liknande till. Går att ha i ungarnas rum, på landet eller i gäststugan.
 
M
Staffans2000
Nu har jag kopplat ihop datotn med bildskärmen. Men de lyckliga två, finner inte varandra. Jag har naturligtvis tryckt på alla knappar jag kan hitta på robotpanelen (fjärrkontrollen). Tips tack!

Staffan

Sony TV-fjärrkontroll på ett bord intill en datormus och några lösa föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bildskärm som visar ett gränssnitt med olika applikationsikoner, inklusive musik, Skype och Facebook.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
HDMI-kabel ansluten till HDMI IN-port på TV, omgivet av andra anslutningar och kontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.