7 162 läst ·
72 svar
7k läst
72 svar
Datamaskinen är kaputt. Några delar att spara?
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Nu vet jag inte vad för typ av ”gamer” du träffat på?
De flesta har stenhård koll på hårdvara och lägger betydligt större summor på en dator än vad en Svensson gör.
Ett top of the line grafikkort kan kosta upp emot 20 000kr.
Gå in på sweclockers och gör samma påstående så får du se vad du kommer få för svar



De flesta har stenhård koll på hårdvara och lägger betydligt större summor på en dator än vad en Svensson gör.
Ett top of the line grafikkort kan kosta upp emot 20 000kr.
Gå in på sweclockers och gör samma påstående så får du se vad du kommer få för svar
nåja en gamer som vet hur en dator funkar är tyvärr rätt sällsynt, bara för att du vet vilka komponenter som är snabbast och hur mycket dom kostar betyder väl att du kunskapsmässigt är i klass med en kylskåps säljare på elgiganten som hoppar in på datoravdelningen, typ
Dom enda "gamers" som jag känner som faktiskt kan nåt om datorer jobbar inom IT. Datro kunskaperna hos gamers som skryter om att dom kan allt om datorer ligger nog tyvärr på samma låga nivå som folk som skriver kod.
Nu genariliserar jag rätt hårt iofs men som tumregel stämmer det
Dom enda "gamers" som jag känner som faktiskt kan nåt om datorer jobbar inom IT. Datro kunskaperna hos gamers som skryter om att dom kan allt om datorer ligger nog tyvärr på samma låga nivå som folk som skriver kod.
Nu genariliserar jag rätt hårt iofs men som tumregel stämmer det
Grejen är att de som har stenkoll klarar så ganska mycket själv, de köper bara in sina prylar sen servar och underhåller de själva sina system.R RalleB skrev:Nu vet jag inte vad för typ av ”gamer” du träffat på?
De flesta har stenhård koll på hårdvara och lägger betydligt större summor på en dator än vad en Svensson gör.
Ett top of the line grafikkort kan kosta upp emot 20 000kr.
Gå in på sweclockers och gör samma påstående så får du se vad du kommer få för svar![]()
Jag har ju haft många kollegor som är riktiga gamers... dom flesta av dom förstår exempel vis inte varför deras nya grafikkort inte funkar i deras gamla rigg.. blåskärmar som dyker upp och låsningar är jättevanliga diskussioner runt fikabordet och för det mesta så får jag försöka att lite fint förklara att deras nya grafikkort drar 100w mer än deras gamla och att det är den troliga orsaken till att datorn låser sig på vissa kartor då grafikkortet drar max ström. Eller att minnet som dom stoppat in är överklockar även om det står 3200 på det så innebär det inte att det inte är en överklockning att köra minnet i 3200...R RalleB skrev:Nu vet jag inte vad för typ av ”gamer” du träffat på?
De flesta har stenhård koll på hårdvara och lägger betydligt större summor på en dator än vad en Svensson gör.
Ett top of the line grafikkort kan kosta upp emot 20 000kr.
Gå in på sweclockers och gör samma påstående så får du se vad du kommer få för svar![]()
Jag har hittat vår nygamla TV.
Går den att använda som bildskärm?
Och datorn ser ut såhär.
Staffan
Går den att använda som bildskärm?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och datorn ser ut såhär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffan
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Såklart! Har du digital bildutgång (DVI) på ditt grafikkort (vilket alla haft sen minst 10 år tillbaka) så är det bara att köpa en adapter till hdmi...
Visst går det att använda även gamla datorer beroende på behov men en tv/skärm med hdmi blir sällan gammal. Skicka in en chromecast så har du ju en kanonfunktion. Jag har slutat samla på datorer och datordelar. Däremot tar jag ofta över skärmar som går att damma av och koppla in chromecast eller liknande till. Går att ha i ungarnas rum, på landet eller i gäststugan.Staffan2000 skrev:
Javisst, med en dvi till hdmi får du bildStaffan2000 skrev:
https://www.inet.se/produkt/8906033/deltaco-dvi-kabel-dvi-ha-hdmi-ha-svart-2m
Ljud får du dra separat dock, med 3,5mm till 2x rca
Nu har jag kopplat ihop datotn med bildskärmen. Men de lyckliga två, finner inte varandra. Jag har naturligtvis tryckt på alla knappar jag kan hitta på robotpanelen (fjärrkontrollen). Tips tack!
Staffan
Staffan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
