7 162 läst ·
72 svar
7k läst
72 svar
Datamaskinen är kaputt. Några delar att spara?
Det håller jag fullständigt med dig om - verkar som om vissa människor blir helt galna och bara vill vinna budgivningen, sen spelar det ingen roll att de kunnat köpa en ny motsvarande pryl för samma pris.T Tompafix skrev:
Men Tradera är fantastiskt när det gäller att hitta saker som inte längre säljs i butik, må vara delar till en äldre dator, samlarprylar eller de fina gamla glasen som en hade sex av men råkade krascha ett... Jag har gjort många fynd på Tradera, och även sålt saker jag inte behöver och fått bra pröjs.
Har själv en dator som dog för någon månad sedan, fick svar från rep.: Moderkort, processor samt tre av fyra diskar trasiga.
Det kallar jag ras
Vart ny dator...
6år och redan så gammal att de inte kunde kolla RAM minnena (DDR3) för de var så gamla

Det kallar jag ras
6år och redan så gammal att de inte kunde kolla RAM minnena (DDR3) för de var så gamla
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som du haft åsknedslag när så mycket är trasigt på sammagång, ovanligtTokslut skrev:
Ja erfarenheterna kring detta är nog många. Men i mitt fall så här majoriteten av mina bluescreens berott på mjukvara, främst på win95-winxp sen har win blivit stabilareM Muuuuurtin skrev:
Vill du ha hjälp att få igång den eller vill du ta tillfället i akt och uppgradera?
Vad exakt händer när du försöker starta den? Blåskärm, något mer? Någon text något pipande? Vilka fläktar snurrar (cpu och/eller chassi och/eller grafikkort?). Några lampor som lyser någonstans, vilka? Blinkar de? Låter hårddisken?
Mitt första steg skulle vara att ta ut alla ram-minnen och sedan stoppa in en åt gången och se om datorn startar. Du måste dock veta i vilken ”ficka” du ska sätta in den, det ska stå i manualen som du antingen har hemma eller finns på nätet. Under de åren jag byggt datorer så brukar det vara den ficka som är näst längst till vänster. Men den är tom ser jag på dina bilder, men den ramstickan du tagit ut kanske satt där?
Har du en extra hårddisk? Vad händer om du rycker ut den gamla och stoppar in den nya?
Med allt det dammet kan det förstås vara processorn som gått lite för varmt men den borde ha förvarnat genom att oanmält stänga av sig innan dess. Jag tror mer på ram eller hd. Eller nätagg.
Och även om ts nu tänkte skrota datorn så tycker jag att det är snällare för både miljö och medmänniskor att ge bort den istället. Lägger man ut den för ett par hundralappar så tror jag man får den såld på nolltid. En rekommendation är förstås att ta bort hårddisken innan. Dels för att man eventuellt kan få tillbaka sina filer på den och dels för att den inte ska hamna i fel händer.
Vad exakt händer när du försöker starta den? Blåskärm, något mer? Någon text något pipande? Vilka fläktar snurrar (cpu och/eller chassi och/eller grafikkort?). Några lampor som lyser någonstans, vilka? Blinkar de? Låter hårddisken?
Mitt första steg skulle vara att ta ut alla ram-minnen och sedan stoppa in en åt gången och se om datorn startar. Du måste dock veta i vilken ”ficka” du ska sätta in den, det ska stå i manualen som du antingen har hemma eller finns på nätet. Under de åren jag byggt datorer så brukar det vara den ficka som är näst längst till vänster. Men den är tom ser jag på dina bilder, men den ramstickan du tagit ut kanske satt där?
Har du en extra hårddisk? Vad händer om du rycker ut den gamla och stoppar in den nya?
Med allt det dammet kan det förstås vara processorn som gått lite för varmt men den borde ha förvarnat genom att oanmält stänga av sig innan dess. Jag tror mer på ram eller hd. Eller nätagg.
Som nämnts duger den datorn mer än väl till det medelsvenssons använder en dator till. Bortsett från en sak; hårddisken. Det är 2020 grabbar, skaffa en ssd för fan. En billig investering och det får datorn att bete sig som en blixt i många situationer.C Christoffer L skrev:
Och även om ts nu tänkte skrota datorn så tycker jag att det är snällare för både miljö och medmänniskor att ge bort den istället. Lägger man ut den för ett par hundralappar så tror jag man får den såld på nolltid. En rekommendation är förstås att ta bort hårddisken innan. Dels för att man eventuellt kan få tillbaka sina filer på den och dels för att den inte ska hamna i fel händer.
Tradera sätter inte överpriser men ofta betalar köparen högre priser än vad den hade gjort på andra marknadsplatser, t.ex. blocket, facebook eller forum. För just datorkomponenter har sweclockers.com en bra marknadsplats.Maria T skrev:
Blandar du ihop Tradera med Sellpy nu eller? På Tradera sätter säljaren priset, antingen auktion eller fast pris - om du (spekulativ köpare) tycker det är för högt står det dig fritt att varken bjuda eller köpa.
Menar bara att det inte går att säga att Tradera sätter överpriser då det inte är en butik per se.
Slog blixten ner? Annars skulle jag nog inte våga använda nätaggregatet om allt det där gått sönder. Men samtidigt vet jag inte riktigt hur mycket jag skulle lita på en reparatör som inte ens kan kolla om ddr3-minnen fungerar eller inte. Enda ursäkten är väl om man är privatperson eller en mycket liten firma som egentligen inte sysslar med sådant, t.ex. en mindre datorbutik.Tokslut skrev:
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
Rätt ql att jag sitter på en liknande burk, men jag har uppgraderat under åren.. men 2009 är den ifrån iaf.
som många föreslår, ta av allt utom grafikkort och en minnessticka och prova därifrån och se om du får upp bios. får du inte det från någon av minnena så är det ant. nätagget eller din Cpu
då räknar jag redan med att du blåst bort allt damm....
jag har även själv knäckt en CPU så det går att göra.. som tur hade jag reserv hemma...
som många föreslår, ta av allt utom grafikkort och en minnessticka och prova därifrån och se om du får upp bios. får du inte det från någon av minnena så är det ant. nätagget eller din Cpu
då räknar jag redan med att du blåst bort allt damm....
jag har även själv knäckt en CPU så det går att göra.. som tur hade jag reserv hemma...
Inte senaste maskinen direkt men om det räcker så räcker det.
Det är otydligt vad du egentligen vill göra, vill du köra vidare med datorn eller plocka delar från den så är det en felsökning som gäller. Vill du bara ha med dig data så föreslår jag att prova koppla in hårddiskarna i en annan dator.
Felet kan vara precis vad som helst, ska flera komponenter vara kassa så beror det troligen på elspik, typ åska eller att nätdelen skickat ut merän vad moderkortet fixar. Börja med att felsöka nätdelen, specieltl om datorn inte startar alls.
Annars skulle jag kunna tänka mig att en sådan dator kan ersättas med en mini dator, ex Intel NUC om man inte har stora krav på lagring.
Lycka till!
Det är otydligt vad du egentligen vill göra, vill du köra vidare med datorn eller plocka delar från den så är det en felsökning som gäller. Vill du bara ha med dig data så föreslår jag att prova koppla in hårddiskarna i en annan dator.
Felet kan vara precis vad som helst, ska flera komponenter vara kassa så beror det troligen på elspik, typ åska eller att nätdelen skickat ut merän vad moderkortet fixar. Börja med att felsöka nätdelen, specieltl om datorn inte startar alls.
Annars skulle jag kunna tänka mig att en sådan dator kan ersättas med en mini dator, ex Intel NUC om man inte har stora krav på lagring.
Lycka till!
Den ersattes av en annan när den pajade och har stått i källaren några år. Jag fick ett av mina mycket ovanliga städryck nyligen och då häll datorn på att åka ut. Men jag hejdade mig och tänkte att jag skulle plocka den på delar.
Nu har jag kopplat den till en bildskärm och allt fungerar bra. Minns jag rätt, så startade den om sig själv stup i kvarten, eller så blev det en blå skärm efter ett tag.
Egentligen har jag ingen större nytta av den, utan är mer emot att kasta saker i största allmänhet. Men visst. Det skulle vara skoj att få igång den igen.
Jag tror att firman där jag köpte den, trodde att moderkortet var trasigt.
Staffan
Nu har jag kopplat den till en bildskärm och allt fungerar bra. Minns jag rätt, så startade den om sig själv stup i kvarten, eller så blev det en blå skärm efter ett tag.
Egentligen har jag ingen större nytta av den, utan är mer emot att kasta saker i största allmänhet. Men visst. Det skulle vara skoj att få igång den igen.
Jag tror att firman där jag köpte den, trodde att moderkortet var trasigt.
Staffan
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
om den startar om sig spontant kan det vara i princip vad som helst, minnen, moderkort, nätagg, gpu, cpu, hdds, mjukvara, ljudkort osvStaffan2000 skrev:
Den ersattes av en annan när den pajade och har stått i källaren några år. Jag fick ett av mina mycket ovanliga städryck nyligen och då häll datorn på att åka ut. Men jag hejdade mig och tänkte att jag skulle plocka den på delar.
Nu har jag kopplat den till en bildskärm och allt fungerar bra. Minns jag rätt, så startade den om sig själv stup i kvarten, eller så blev det en blå skärm efter ett tag.
Egentligen har jag ingen större nytta av den, utan är mer emot att kasta saker i största allmänhet. Men visst. Det skulle vara skoj att få igång den igen.
Jag tror att firman där jag köpte den, trodde att moderkortet var trasigt.
Staffan
sen kan folk gissa hur mycket dom vill, det kan ändå vara vad som helst
Om de inte hade utrustning för att testa minnena hur kan de då veta att CPU och moderkort är kass?Tokslut skrev:
Låter som rena skojare...
Alltså den här tråden..... Påminner mig om varför jag inte arbetar med datorer...
Jag har en djup och långt förvärvad kunskap och har spontant tänkt tanken säkert hundra gånger... "nu startar jag servicefirman för hemdatorer" sedan går det en timme och så kommer jag ihåg varför jag lovat mig själv att aldrig göra det... Kunderna som skulle komma till den firman har för dålig kunskap för att veta vad dom behöver, vad dom vill ha och hur dom blir hjälpta. Det spelar ingen roll hur jag gör så kommer endera jag eller kunden att känna sig blåst eller missnöjd.
Ingen av dessa kunder förstår att:
Felsöka en dator kan ta allt från 5 minuter till flera dagars arbete.
Att hårdvara som är två år gammal är föråldrad
Tjugotusen kr dator för två år sedan kostar fem tusen begagnad idag.
Den där snabbaste grejen som finns för två år sedan är en seg höna idag.
Man måste städa sin dator, likaväl som man städar sitt badrum.
Mina 35 års erfarenheter av datorer är mer än din grannes 6 års erfarenheter som gamer
Jag vill faktiskt ha en skälig lön för mitt arbete, därför kostar det mer än snickaren som gjorde köket.
Nå till Staffan kan jag bara ge ett tips. Om du är intresserad av din dator, så får du plugga en hel del mer än att bara gå på det säljaren i butiken säger. Testa att montera din egen dator nu när din gamla pajat. Kolla gärna på inet.se där kan du plocka ihop delar till en ny maskin och sajten flaggar om delarna inte är kompatibla med varandra. När du gjort det så har du bättre kunskap än grannen som vart gamer i sex år, du har en dator som du känner och du kommer att känna dig väldigt tillfredsställd med dig själv.
Lyckades få frun att göra den resan i höst och hon har stigit 250% i självaktning och ögonen bara lyser av glädje när hon använder sin nya dator.
Om du vill ha fler tips och glada tillrop så finns det folk de i det här forumet och i många andra forum i Sverige som gjort den resan.
Jag har en djup och långt förvärvad kunskap och har spontant tänkt tanken säkert hundra gånger... "nu startar jag servicefirman för hemdatorer" sedan går det en timme och så kommer jag ihåg varför jag lovat mig själv att aldrig göra det... Kunderna som skulle komma till den firman har för dålig kunskap för att veta vad dom behöver, vad dom vill ha och hur dom blir hjälpta. Det spelar ingen roll hur jag gör så kommer endera jag eller kunden att känna sig blåst eller missnöjd.
Ingen av dessa kunder förstår att:
Felsöka en dator kan ta allt från 5 minuter till flera dagars arbete.
Att hårdvara som är två år gammal är föråldrad
Tjugotusen kr dator för två år sedan kostar fem tusen begagnad idag.
Den där snabbaste grejen som finns för två år sedan är en seg höna idag.
Man måste städa sin dator, likaväl som man städar sitt badrum.
Mina 35 års erfarenheter av datorer är mer än din grannes 6 års erfarenheter som gamer
Jag vill faktiskt ha en skälig lön för mitt arbete, därför kostar det mer än snickaren som gjorde köket.
Nå till Staffan kan jag bara ge ett tips. Om du är intresserad av din dator, så får du plugga en hel del mer än att bara gå på det säljaren i butiken säger. Testa att montera din egen dator nu när din gamla pajat. Kolla gärna på inet.se där kan du plocka ihop delar till en ny maskin och sajten flaggar om delarna inte är kompatibla med varandra. När du gjort det så har du bättre kunskap än grannen som vart gamer i sex år, du har en dator som du känner och du kommer att känna dig väldigt tillfredsställd med dig själv.
Lyckades få frun att göra den resan i höst och hon har stigit 250% i självaktning och ögonen bara lyser av glädje när hon använder sin nya dator.
Om du vill ha fler tips och glada tillrop så finns det folk de i det här forumet och i många andra forum i Sverige som gjort den resan.
