7 162 läst ·
72 svar
7k läst
72 svar
Datamaskinen är kaputt. Några delar att spara?
Ser ut som fylld med damm.
Hade du en gång om året blåst datordammet baklänges ur alla kylflänsar och fläktar samt nätdel, samt grafikkort så hade datorn inte gått varm och pajat.
En annan sak undvik att ha en stationär dator på golvet! Ställ den på en låda så den kommer upp från golvet några dm så blir den inte full av damm.
Hade du en gång om året blåst datordammet baklänges ur alla kylflänsar och fläktar samt nätdel, samt grafikkort så hade datorn inte gått varm och pajat.
En annan sak undvik att ha en stationär dator på golvet! Ställ den på en låda så den kommer upp från golvet några dm så blir den inte full av damm.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du har verkligen fått så många bra svar här så jag har inget att tillägga, men grafikkort, minnena och nätaggregatet borde gå att få en (liten) slant för på Tradera; jag lägger ut liknande ibland (mannen har äntligen avslutat sin hobby att meka ihop gamla PC) och en blir inte rik på det men jag gillar att gamla saker kan uppskattas av nån annan.
Tyvärr är väl datorer det som fortast förlorar i värde efter bilar.
Tyvärr är väl datorer det som fortast förlorar i värde efter bilar.
tycker du ska släpa den till återvinngen, vad gör du med datorn annars? prestandan i en ny raspberry kanske skulle vara nog till nyinvestering. 
Om du köper en ny stationär kan du antagligen plocka i hårdiskarna och komma åt dina filer enkelt, ibland går det även att boota upp från den gamla hårdisken och köra vidare med den versionen av operationssytemet. Men en Windows10 licens är så billig idag så ingen större ide....
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Alltså, en Intel i7 920 har 4 kärnor, 8 trådar i uppemot 3ghz, man märker ingen skillnad i "kontorsprogram" mot någon helt ny processor ...C Christoffer L skrev:
Enda nackdelen är att den drar en hel del ström, men det blir ju värme och mysigt så här års...
Jo. Men jag har en genetisk defekt. Jag sparar på saker.
Passar på att rensa lite bland alla sladdar och undrar om dessa används numera.
Staffan
Staffan
Passar på att rensa lite bland alla sladdar och undrar om dessa används numera.
Staffan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffan
Är datorn helt död? Inga fläktar snurrar osv? Köp ett nytt nätaggregat (ta valfritt ATX med 750w eller mer, även om lägre effekt säkert funkar) , det är standardgrejor I en sån fin inet-dator 
Snurrar fläkten på nätaggregatet? Sitter undertill
Snurrar fläkten på nätaggregatet? Sitter undertill
Jodå. Fläktarna snurrar och lampor lyser. Jag har ännu inte haft möjlighet att koppla in den till en skärm med rätt anslutning, men minns jag rätt så blev skärmen blå. Återkommer.M Muuuuurtin skrev:
Staffan
Okej, då lär det inte vara fel på nätaggregatet. Blåskärm är vanligast vid fel på ram-minnena. Prova ett ram minne i taget och se om det hjälperStaffan2000 skrev:
Blandar du ihop Tradera med Sellpy nu eller? På Tradera sätter säljaren priset, antingen auktion eller fast pris - om du (spekulativ köpare) tycker det är för högt står det dig fritt att varken bjuda eller köpa.T Tompafix skrev:
Menar bara att det inte går att säga att Tradera sätter överpriser då det inte är en butik per se.
Jag menar att auktionen trissar ofta upp priserna till överpriser. Men inte mig emot när jag säljer mina gamla delarMaria T skrev:
Blandar du ihop Tradera med Sellpy nu eller? På Tradera sätter säljaren priset, antingen auktion eller fast pris - om du (spekulativ köpare) tycker det är för högt står det dig fritt att varken bjuda eller köpa.
Menar bara att det inte går att säga att Tradera sätter överpriser då det inte är en butik per se.
