Staffans2000
I min enfald trodde jag det var processorn som blivit överhettad.
Poff.


Staffan
 
  • Överhettad och dammig datorprocessor kylfläns inuti ett öppnat datorchassi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
Patrik440 och 7 till
  • Laddar…
Ser ut som fylld med damm.
Hade du en gång om året blåst datordammet baklänges ur alla kylflänsar och fläktar samt nätdel, samt grafikkort så hade datorn inte gått varm och pajat.
En annan sak undvik att ha en stationär dator på golvet! Ställ den på en låda så den kommer upp från golvet några dm så blir den inte full av damm.
 
Maria T
Du har verkligen fått så många bra svar här så jag har inget att tillägga, men grafikkort, minnena och nätaggregatet borde gå att få en (liten) slant för på Tradera; jag lägger ut liknande ibland (mannen har äntligen avslutat sin hobby att meka ihop gamla PC) och en blir inte rik på det men jag gillar att gamla saker kan uppskattas av nån annan.

Tyvärr är väl datorer det som fortast förlorar i värde efter bilar.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
tycker du ska släpa den till återvinngen, vad gör du med datorn annars? prestandan i en ny raspberry kanske skulle vara nog till nyinvestering. :)
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Om du köper en ny stationär kan du antagligen plocka i hårdiskarna och komma åt dina filer enkelt, ibland går det även att boota upp från den gamla hårdisken och köra vidare med den versionen av operationssytemet. Men en Windows10 licens är så billig idag så ingen större ide....
 
C Christoffer L skrev:
tycker du ska släpa den till återvinngen, vad gör du med datorn annars? prestandan i en ny raspberry kanske skulle vara nog till nyinvestering. :)
Alltså, en Intel i7 920 har 4 kärnor, 8 trådar i uppemot 3ghz, man märker ingen skillnad i "kontorsprogram" mot någon helt ny processor ...

Enda nackdelen är att den drar en hel del ström, men det blir ju värme och mysigt så här års...
 
Staffans2000
Jo. Men jag har en genetisk defekt. Jag sparar på saker.
Passar på att rensa lite bland alla sladdar och undrar om dessa används numera.

Staffan

En samling gamla sladdar, inklusive RCA- och SCART-kablar, ovanpå en tygyta med mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En samling gamla sladdar och kablar inklusive RCA-kablar på ett mönstrat tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Scart-kontakt i änden av en svart kabel mot en bakgrund med färgglada mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jo. Men jag har en genetisk defekt. Jag sparar på saker.
Passar på att rensa lite bland alla sladdar och undrar om dessa används numera.

Staffan

[bild] [bild] [bild]

Staffan
nej till återvinningen.
 
Staffans2000
T TheGame skrev:
nej till återvinningen.
Är du negativ till återvinning i allmänhet, eller menar du att mina sladdar och den lilla parabolen skall till skroten:)?

Staffan
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
M
Är datorn helt död? Inga fläktar snurrar osv? Köp ett nytt nätaggregat (ta valfritt ATX med 750w eller mer, även om lägre effekt säkert funkar) , det är standardgrejor I en sån fin inet-dator :)

Snurrar fläkten på nätaggregatet? Sitter undertill
 
Tradera ger överpriser på gamla datordelar, sedan finns det bra sidor för datorer t.ex. swecklockers där du kan få hjälp med felsökning.
 
Staffans2000
M Muuuuurtin skrev:
Är datorn helt död? Inga fläktar snurrar osv? Köp ett nytt nätaggregat (ta valfritt ATX med 750w eller mer, även om lägre effekt säkert funkar) , det är standardgrejor I en sån fin inet-dator :)

Snurrar fläkten på nätaggregatet? Sitter undertill
Jodå. Fläktarna snurrar och lampor lyser. Jag har ännu inte haft möjlighet att koppla in den till en skärm med rätt anslutning, men minns jag rätt så blev skärmen blå. Återkommer.

Staffan
 
M
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jodå. Fläktarna snurrar och lampor lyser. Jag har ännu inte haft möjlighet att koppla in den till en skärm med rätt anslutning, men minns jag rätt så blev skärmen blå. Återkommer.

Staffan
Okej, då lär det inte vara fel på nätaggregatet. Blåskärm är vanligast vid fel på ram-minnena. Prova ett ram minne i taget och se om det hjälper
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
T Tompafix skrev:
Tradera ger överpriser på gamla datordelar, sedan finns det bra sidor för datorer t.ex. swecklockers där du kan få hjälp med felsökning.
Blandar du ihop Tradera med Sellpy nu eller? På Tradera sätter säljaren priset, antingen auktion eller fast pris - om du (spekulativ köpare) tycker det är för högt står det dig fritt att varken bjuda eller köpa.
Menar bara att det inte går att säga att Tradera sätter överpriser då det inte är en butik per se.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Blandar du ihop Tradera med Sellpy nu eller? På Tradera sätter säljaren priset, antingen auktion eller fast pris - om du (spekulativ köpare) tycker det är för högt står det dig fritt att varken bjuda eller köpa.
Menar bara att det inte går att säga att Tradera sätter överpriser då det inte är en butik per se.
Jag menar att auktionen trissar ofta upp priserna till överpriser. Men inte mig emot när jag säljer mina gamla delar :D
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.