6 886 läst ·
158 svar
7k läst
158 svar
Därför startade Trump ett handelskrig
0,2% av beslagen sker där. Ja, det är förstås dåligt oavsett var det levereras ifrån, men du tycker att det är rimligt att ha det som förevändning att hota med tullar, och sedan när Kanada gör åtgärder så ska det läggas tullar i alla fall?S SwiftD skrev:
Du skrev "Så om det är USA eller Ryssland som började bryta avtalet kan de vise bråka om"S SwiftD skrev:
Det är inte nåt fundera över, Ryssland bröt avtalet när de anföll (krim till börja med). Eventuell korruption i Ukraina har inget med det att göra.
Lite mer än några dagar i alla fall. Själv tror jag det är helkass för oss men det kanske blir bra för USA. Jag tror för visso inte på det, heller. Men lite ödmjukhet skadar inte. Framförallt inte i ett ämne där vi är så dålig insatta. Att vräka ur sig invektiv om Trumps och tullarna redan nu, säger betydligt mer skribentens mentala status, än om trumps.S Sthlm_ skrev:
Känner du till vad ekonomisk teori säger om tullar? Sannolikt därför många opponerar sig mot tullarna.Intet skrev:
Lite mer än några dagar i alla fall. Själv tror jag det är helkass för oss men det kanske blir bra för USA. Jag tror för visso inte på det, heller. Men lite ödmjukhet skadar inte. Framförallt inte i ett ämne där vi är så dålig insatta. Att vräka ur sig invektiv om Trumps och tullarna redan nu, säger betydligt mer skribentens mentala status, än om trumps.
Som du sett ifall du läst inlägget du citerar, är inte heller jag för tullar. Däremot är det enfaldigt att vräka ur sig preventiva förolämpningar om de innan någon med säkerhet kan bedöma läget. Framförallt från Amerikanarnas synvinkel. Det är trots allt USA först. Inte Europa först. Något några inte fattat, synes det som.S Sthlm_ skrev:
Trollet... TS har väl blivit bett att lägga sig av sin "bättre"hälft....S SwiftD skrev:Jag har tittat lite djupare på det här med tullar och handelskrig. Framförallt varför Trump höjt tullarna och bakgrunden till det hela.
Ser man på ett snitt på de tullar som har varit så har USA och EU haft 2,5% mot varandra. Vissa varor har varit högre och det har även funnits tilläggstullar på enskilda varor för att skydda den egna marknaden.
USA och Trump är inte upprörda över tullarna utan handelsbalansen mellan länder. USA köper för 600 miljarder dollar från EU och EU gör motköp på 370 miljarder. Denna obalans kostar USA pengar. Kina köper 168 miljarder från USA och USA köper för 440 miljarder dollar.
Denna obalans beror på att USA konsumerar mer importerade varor än andra samt konsumerar mer än andra. USA har nästan alla råvaror för att producera eget, men det är inte lönsamt som det ser ut. Kina är det största problemet eftersom de håller nere löner och struntar i internationella regler om miljö och mänskliga rättigheter samtidigt som de exporterar till ett så pass lågt pris att de ruinerar all industri i västvärlden.
Om vi i väst vill ha högre löner, bättre arbetsmiljö, bättre miljöavtryck och upprätthålla mänskliga rättigheter så måste vi skydda vår marknad mot länder som Kina, annars förlorar vi vår industri och måste vara beroende av en diktatur för att få basala varor. Så sett till det så gör Trump rätt.
Men när det kommer till EU så kan inte Trumps tullavgifter vara till för att straffa EU för en större handelsobalans då den inte är speciellt stor. Jag tror Trump kommer sänka tullarna så fort EU accepterat vissa krav. Trump är en förhandlare så det kan vara så att han vill ett EU sätter tullar mot Kina, tar bort censurlagar som drabbar amerikansk social media som X och Facebook bland annat. En annan sak kan vara att få EU att sluta stödja Ukraina med vapen och istället stödja Trumps fredsförhandlingar vilket kräver att man ställer sig neutral.
Trump kör samma race mot Kanada, där han höjer tullarna bland annat för att få dem att vakta gränsen till USA mot fentanyl och illegal invandring. Mexiko var delvis samma sak då droger och kriminella tog sig in den vägen.
Så som jag ser det så har EU blundat för Kina och det har kostat oss vår självständighet sett till egenförsörjning och vi har förlorat alla industrier. Fördelen är att saker är billigare, men även byggt upp ett enormt skuldberg som förr eller senare kommer få väst att gå under. USA har skulder på 34 trillioner dollar och EU har skulder på 16 trillioner dollar.
Det känns som Trump vill tvinga EU följande:
Trump kommer troligen få EU på knä, men det är bara frågan om tid. EU gör sig just nu ovän med både USA och Ryssland när de samtidigt inte har ett fullgott försvar, hög kriminalitet, ingen industri och en rasande ekonomi. Till detta så ska EU själv stötta Ukraina med vapen och pengar. Tro mig, Trump har full koll på att denna ekvation inte går ihop för EU.
- EU ska kunna försvara sig själv och inte vara beroende av USA.
- EU ska pressa Kina med tullar.
- EU ska bygga upp en egen industri.
- EU ska skrota censurlagar (DSA)
- EU ska bli mer nationalistiskt och mindre WOKE.
Vi kommer troligen genomleva en hård period ekonomiskt om EU inte lägger sig platt ganska omgående. Detta är en förändring av världsordningen. Den intågande nationalismen mot den utgående globalismen. För framtiden så kommer troligen denna förändring leda till västvärldens räddning då status quo leder ner i ett mörkt hål.
Personligen ser jag detta vi går igenom som något nödvändigt. EU politiker och media är upprörda för de vill behålla det som är, men jag ser det som är som något negativt för folket. Alla kan inte vara akademiker och vända papper i en byråkrati, vi behöver industriarbete för att få ett starkt Sverige och för att kunna sysselsätta alla. Våra barn kan inte växa upp i ett samhälle med massa ghetto och hög kriminalitet. Vi göra radikala förändringar, våra lagar är uppbyggda på ett laglydigt samhälle med arbetsmoral, moral och solidaritet. Vi har importerat en helt annan mentalitet som vi inte klarar av att bekämpa med de lagar som råder. Vi behöver förändring på många nivåer och områden.
Problemet är väl att han vill en bunt saker som inte är inbördes kompatibla:Intet skrev:
Som du sett ifall du läst inlägget du citerar, är inte heller jag för tullar. Däremot är det enfaldigt att vräka ur sig preventiva förolämpningar om de innan någon med säkerhet kan bedöma läget. Framförallt från Amerikanarnas synvinkel. Det är trots allt USA först. Inte Europa först. Något några inte fattat, synes det som.
- Han vill ha gott om intäkter via tullar, så importen måste vara hög.
- Han vill att USA "tar hem industri", vilket rimligen innebär att importen minskar.
- Han vill att dollarn ska fortsätta vara reservvaluta för resten av världen.
- Han vill att USA ska fixa sin bytesbalans, vilket innebär att dollar inte kommer flöda ut ur USA. Vilket gör att andra länder inte kan ha reserver av valutan i samma grad.
Vi är överens, så tillvida att jag TROR att Trumps idé är urusel för oss och kanske även för USA. Skillnaden är att jag tror medans andra vet. Trots att även de, bara tror.K krfsm skrev:Problemet är väl att han vill en bunt saker som inte är inbördes kompatibla:
(Och då har vi inte ens kommit in på att ökad industri på hemmaplan i USA behöver arbetare, och arbetslösheten är redan låg.)
- Han vill ha gott om intäkter via tullar, så importen måste vara hög.
- Han vill att USA "tar hem industri", vilket rimligen innebär att importen minskar.
- Han vill att dollarn ska fortsätta vara reservvaluta för resten av världen.
- Han vill att USA ska fixa sin bytesbalans, vilket innebär att dollar inte kommer flöda ut ur USA. Vilket gör att andra länder inte kan ha reserver av valutan i samma grad.
Vad jag hörde av Trumps kabinett var att 50% av tullarna beror på handelsobalans och 50% var för att få förändring på andra områden. I Kanadas fall kan det även bero på vissa strafftullar de har mot USA på till exempel mejeriprodukter. Dessa uppkommer efter en importkvot över 3,5% av inhemsk produktion.K krfsm skrev:
- Mjölk: Upp till 241–243 %.
- Smör: Upp till 298,5 %.
- Ost: Upp till 245,5 % (t.ex. för cheddar).
- Andra produkter som grädde, yoghurt och glass kan också ha tullar i intervallet 200–300 %.
Rätt? Du formulerar din fråga som om jag har påstått det. Det har jag aldrig gjort.K Kalle6666 skrev:
Jag kan förstå varför de gjort det, men utan att tycka det är rätt.
Som jag sa, CIA går in och gör en Color revolution och gör landet Västvänligt 2014.
Ryssland anser då att de måste ta Krim för att säkerställa tillgång till Svarta havet.
Ryssland anser sedan att Ukraina terroriserar den ryska befolkningen i östra Ukraina.
När Trump avgå så vågar Ryssland starta sin speciella militära operation mot Ukraina för att skydda vad de anser vara sitt folk.
Kort därefter folkomröstar dessa områdena om att tillhöra Ryssland istället.
På detta sätt kan man se vad som motiverat Ryssland att agera som de gjort. Det är en ärligare bild av anledningen än Mainstream Medias bild om att Putin är korkad, döende, galen och vill återupprätta Sovjetunionen, samt anfalla Europa.
Det enda positiva med ett internationellt tullkrig är väl att sjöfarten minskar rejält, vilket är bra för miljön. Sjöfarten står nämligen för ca 90% av världens svaveldioxidutsläpp, och ungefär lika mycket koldioxidutsläpp som alla flygplan.
Vem kunde tro att Trump var en miljömupp?
Vem kunde tro att Trump var en miljömupp?
Men USA gick in med CIA i Ukraina och ignorera deras suveränitet genom att störta en demokratiskt vald president redan 2014. Detta i sig är också ett brott mot avtalet och utfördes innan Ryssland gick in i Krim.B Byggmarodören skrev: