6 396 läst ·
154 svar
6k läst
154 svar
Därför startade Trump ett handelskrig
Du startade tråden med rubriken "Därför startade Trump ett handelskriget".S SwiftD skrev:
Jag bemötte det med sakliga invändningar, kritiskt, men sakliga.
Om det är så att du upplever det som "att tappa fattningen" när någon ifrågasätter dina slutsatser eller pekar på faktamässiga brister, då kanske du borde fundera på om det verkligen är min ton som stör dig, eller om det handlar om hur trygg du är i dina egna argument.
Om du inte tål att någon synar dina påståenden, kanske du borde fundera över varför du skriver dem från början.
Att du går till personangrepp istället för att bemöta innehållet är ett tecken på att du redan vet att du har fel, men inte vill erkänna det.
Du började med en lögn, du förtjänar ingen respekt. Nog om dig.D Danne824 skrev:Du startade tråden med rubriken "Därför startade Trump ett handelskriget".
Jag bemötte det med sakliga invändningar, kritiskt, men sakliga.
Om det är så att du upplever det som "att tappa fattningen" när någon ifrågasätter dina slutsatser eller pekar på faktamässiga brister, då kanske du borde fundera på om det verkligen är min ton som stör dig, eller om det handlar om hur trygg du är i dina egna argument.
Om du inte tål att någon synar dina påståenden, kanske du borde fundera över varför du skriver dem från början.
Att du går till personangrepp istället för att bemöta innehållet är ett tecken på att du redan vet att du har fel, men inte vill erkänna det.
Förstås ligger der något i att det finns nackdelar med globaliseringen. Att en otålig och ointelligent Trump kan lösa detta med en bunt människor omkring sig, vars största ”fördel” är att de inte säger emot honom, tror jag dock inte på. Det enda Trump nu gör är att skada USA på flera sätt samtidigt. Att först dra till med helt galna tullar mot alla, försvagar inte Kina. Trump skapar en gemensam fiende - USA. Få saker får folk att gå samman mer än en sådan. Efter detta pausar han fortfarande ganska höga tullar till de flesta. Minst 90 dagar där inget företag vet var allt hamnar i slutändan. Vilka delar kan köpas varifrån i framtiden? Vem vill bygga nya fabriker under dessa förutsättningar? Ett stabilt Kina vinner förstås även på detta gentemot USA. EU kan också bli relativa vinnare, om vi spelar våra kort rätt.
Okej, låt mig förklara det som så här. När det moderna banksystemet byggdes upp och guldstandarden försvann så fanns det bara ett sätt det kan sluta på och det är att bankerna äger allt. Det system vi lever idag med har gått från att ett nytt radhus år 1975 kunde kosta 150000kr och två årsinkomster motsvarade 108000kr. Idag kostar ett hus runt 3500000kr och två årsinkomster motsvarar 900000kr. Från 1,38 årslöner till 3,89 årslöner har husprisernas kostnader ökat vilket gör att folket måste låna mer pengar som bankerna skapar genom att kunna låna ut 10 gånger det belopp det tar emot i insättningar. All ränta går till banken för väldigt lite besvär. Desto större lån desto mer ränta går till bankerna.L Lilllen skrev:Förstås ligger der något i att det finns nackdelar med globaliseringen. Att en otålig och ointelligent Trump kan lösa detta med en bunt människor omkring sig, vars största ”fördel” är att de inte säger emot honom, tror jag dock inte på. Det enda Trump nu gör är att skada USA på flera sätt samtidigt. Att först dra till med helt galna tullar mot alla, försvagar inte Kina. Trump skapar en gemensam fiende - USA. Få saker får folk att gå samman mer än en sådan. Efter detta pausar han fortfarande ganska höga tullar till de flesta. Minst 90 dagar där inget företag vet var allt hamnar i slutändan. Vilka delar kan köpas varifrån i framtiden? Vem vill bygga nya fabriker under dessa förutsättningar? Ett stabilt Kina vinner förstås även på detta gentemot USA. EU kan också bli relativa vinnare, om vi spelar våra kort rätt.
Man kan manipulera detta system genom skapad bostadsbrist och liknande kan man trissa upp priserna. Staten kan trycka pengar för att stjäla pengar från folket så värdet på pengarna minskar vilket gör att priserna stiger än mer.
Kina är ett lika stort problem för oss då de producerar och tjänar väldigt mycket men med våld håller nere lönerna för arbetarna. Den kinesiska staten ägnar sig storskaligt åt industrispionage och struntar fullständigt i miljön och sina arbetares arbetsmiljö. Om väst vill ha fri handel, miljökrav, regelverk och arbetsmiljölagar så måste de kräva samma prestation från sina handelspartners. Om inte så kommer de inte kunna konkurrera med dessa parter då dessa har enorma fördelar. Kan man elda med kol, ha slavarbete, strunta i miljön och sina arbetare så minskar ju produktionskostnaderna markant. Med facit i hand så kan man ju konstatera att de har världens industri i sitt land.
Utan industri kan vi inte garantera tillgång till basingredienser för att skapa medicin, ta fram mineraler och sällsynta metaller eller liknande. Det är inte bara att återskapa en industri som ett varv och börja tillverka skepp. Den kompetens som fanns förr för detta har antingen gått i pension eller dött. Börjar vi inte skapa en industri idag så kommer vi vara beroende av en diktatur som Kina. Följer vi inte deras order så får vi kanske inte tillgång till vissa viktiga saker som vi behöver.
När 90 dagars pausen kom så hade 50-70st länder hört av sig till USA om att de ville förhandla. När dessa förhandlingar är klara så kommer tullavgifterna tillämpas igen och då kanske fler länder vill komma till förhandlingsbordet. Tro mig, Trump och hans administration har redan räknat ut ekvationen och USA kommer gå vinnande ut ur denna strid. Ni kommer se när EU viker ner sig och inser sitt eget bästa. Kina kommer ta enormt med stryk, deras industri står still, deras fabriker är redan övergivna, kinesiska företagare är rasande på CCP och det kan bli revolution om detta fortgår och folket börjar lida.
Detta läge är vad Trump ville ha, han vill begränsa importen och bygga upp sin egen industri. Visst det svider för folket i början, men det kommer löna sig i längden. Det var detta han gick på val på, han har stort stöd. Han har redan säkrat investeringar för 7 trillioner dollar från företag som vill etablera sig i USA.
Detta är ingen vägbula man kommer passera, detta är en ny världsordning som tar över och den gamla kämpar emot så gott den kan. Vi lever i ett stort historiskt ögonblick och många förstår inte ens att det sker. Det har precis börjat och det kommer bli väldigt händelserika år framöver.
Jag förutspår att 2027 så kommer många kända och okända ansikten att bli arresterade i USA och åtalade för förräderi och korruption. Allt de utsatt Trump för kommer inte förlåtas, det är jag säker på. Denna mandatperiod har han kunnat tillsätta lojala ministrar och Huset och Senaten är i stort sätt rensade från icke lojala republikaner. Han har majoritet i högsta domstolen så inget skulle hindra honom från att utföra det han vill. Det kommer bli historiskt och mycket kommer att komma fram.
EU kommer att vika sig, de har redan gått ner på knä en gång. Så inbilla mig inte att EU inte inser att handel och allians med USA är nödvändigt.L Lilllen skrev:Förstås ligger der något i att det finns nackdelar med globaliseringen. Att en otålig och ointelligent Trump kan lösa detta med en bunt människor omkring sig, vars största ”fördel” är att de inte säger emot honom, tror jag dock inte på. Det enda Trump nu gör är att skada USA på flera sätt samtidigt. Att först dra till med helt galna tullar mot alla, försvagar inte Kina. Trump skapar en gemensam fiende - USA. Få saker får folk att gå samman mer än en sådan. Efter detta pausar han fortfarande ganska höga tullar till de flesta. Minst 90 dagar där inget företag vet var allt hamnar i slutändan. Vilka delar kan köpas varifrån i framtiden? Vem vill bygga nya fabriker under dessa förutsättningar? Ett stabilt Kina vinner förstås även på detta gentemot USA. EU kan också bli relativa vinnare, om vi spelar våra kort rätt.
https://efn.se/donald-trump-sager-nej-till-eus-forslag
Klicka här för att svara