S
A Alexn72 skrev:
[länk]
Det är problemet med sådana avtal när USA går in med CIA och störtar den demokratiskt valda kandidaten som var Ryssland vänlig och tillsatte en Väst vänlig år 2014. När Ukraina sen börjar flörta om att gå med i Nato och EU så förändras förutsättningarna ganska radikalt. Så om det är USA eller Ryssland som började bryta avtalet kan de vise bråka om, men ingen av dem har en skyldighet att skydda Ukraina enligt avtalet.

• Haha
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
K Kalle6666 skrev:
Hmm, du bidrar till förfallet mera med din dåliga svenska.....
Nu är du ute på minerad mark. Vi har en som inte kan stava till "Ryssland". Flera andra som inte kan stava till "Trump" eller "Musk". Det är ju inga svåra ord! En hel kolonn som blandar in engelska termer, helt godtyckligt lite här och var.
Den som är utan skuld, kastar första stenen.

Som sagts. Tänk på vad du själv skriver först. Alfabeta😁.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
S SwiftD skrev:
Det är problemet med sådana avtal när USA går in med CIA och störtar den demokratiskt valda kandidaten som var Ryssland vänlig och tillsatte en Väst vänlig år 2014. När Ukraina sen börjar flörta om att gå med i Nato och EU så förändras förutsättningarna ganska radikalt. Så om det är USA eller Ryssland som började bryta avtalet kan de vise bråka om, men ingen av dem har en skyldighet att skydda Ukraina enligt avtalet.
Vad Ukraina gör är väl deras sak, när Ukraina gav bort sina kärnvapen så lovade både USA och Ryssland att de försvarar Ukraina.... Båda har misslyckats totalt....

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
S
T TypRätt skrev:
Trump o hans pack gör sitt bästa för att göra om USA till en fasciststat. Mobbing och hot mot reportrar och tidningar som inte hejar på dem. Detta spektakel lär sluta antingen med att usa står själva eller tredje världskriget. I det senare antagligen för att Trump mer formellt försöker ta över Grönland vilket leder till svar av Europa, även om konflikten är liten och begränsad till Grönland leder den öppna sprickan i Nato till att Ryssland slår till mot baltstaterna o så var planeten bränd.

Vad Trump för övrigt missar när han gnäller på handelsunderskott är att något sådant finns inte. USA printar bara mer pengar och Japan med flera köper upp valutagarantierna så värdet på dollarn håller sig högt ändå. Och det höga priset på USD är också största anledningen till att vi inte köper saker från USA, i början på 2000 talet var USD värd ca 6kr och då var det ansett högt o dyrt för oss svenskar att åka dit. Innan Trump valdes in var den 12-13kr och priset där är på mycket dubbelt så dyrt som hemma.

Min analys ger det enda svaret, karln och hans lakejer är helt tappade bakom en vagn.
Åhh, ska vi tycka synd om mainstream media nu också. De har vinklat och dolt sanningar för oss i åratal, jag skulle till och med vilja påstå att de ljugit folket rakt upp i ansiktet år ut och år in.

Jag vill minnas att Trump var älskad av media innan han ställde upp till president. Han hade till och med sin egen show. Men det var media som började hata honom så fort han ställde upp. De slängde allt de hade på honom.

Ok, så Trump startade inga krig under sin första mandatperiod och sen så fort Biden tog över så small det till i Ukraina och Israel. Nu kommer Trump tillbaka och vill förhandla fred mellan Ukraina och Ryssland. Men du påstår att han kommer orsaka ett tredje världskrig? Det är bara Europeiska länder som vill stoppa in sina egna trupper i Ukraina och det är den enda orsaken just nu som skulle kunna starta WW3.

Grönland
Grönland vill lämna Danmark. USA kommer erbjuda Grönland något de inte kommer tacka nej till när de lämnar Danmark.
"A 2019 poll showed that 67.8% of Greenlanders support independence from Denmark sometime in the next two decades.[41]"
"A 2025 poll showed that 84% of Greenlanders would support independence from Denmark, but 45% of the population would oppose independence if it meant a lower standard of living.
[42]"
https://en.wikipedia.org/wiki/Greenlandic_independence

• Haha
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
S
K Kalle6666 skrev:
Vad Ukraina gör är väl deras sak, när Ukraina gav bort sina kärnvapen så lovade både USA och Ryssland att de försvarar Ukraina.... Båda har misslyckats totalt....
"Försäkran bestod bland annat i att kärnvapenmakterna inte skulle använda våld mot eller hota Ukrainas, Kazakstans och Belarus territoriella integritet eller politiska självständighet."

"Utöver försäkran om säkerhet utlovades Ukraina också ekonomisk ersättning från både Ryssland och USA"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Budapestuppgörelsen

Jag kan erkänna att jag inte läst avtalet, men det du påstår vore nog så viktigt för Wikipedia att ta med då det låter helt osannolikt. Att de skulle vara skyldiga att försvara Ukraina.

S SwiftD skrev:
Åhh, ska vi tycka synd om mainstream media nu också. De har vinklat och dolt sanningar för oss i åratal, jag skulle till och med vilja påstå att de ljugit folket rakt upp i ansiktet år ut och år in.

Jag vill minnas att Trump var älskad av media innan han ställde upp till president. Han hade till och med sin egen show. Men det var media som började hata honom så fort han ställde upp. De slängde allt de hade på honom.

Ok, så Trump startade inga krig under sin första mandatperiod och sen så fort Biden tog över så small det till i Ukraina och Israel. Nu kommer Trump tillbaka och vill förhandla fred mellan Ukraina och Ryssland. Men du påstår att han kommer orsaka ett tredje världskrig? Det är bara Europeiska länder som vill stoppa in sina egna trupper i Ukraina och det är den enda orsaken just nu som skulle kunna starta WW3.

Grönland
Grönland vill lämna Danmark. USA kommer erbjuda Grönland något de inte kommer tacka nej till när de lämnar Danmark.
"A 2019 poll showed that 67.8% of Greenlanders support independence from Denmark sometime in the next two decades.[41]"
"A 2025 poll showed that 84% of Greenlanders would support independence from Denmark, but 45% of the population would oppose independence if it meant a lower standard of living.
[42]"
[länk]
Och nu skyller han på förra presidenten varför hans stab använde Signal samt inbjöd en reporter till gruppen som beslöt om anfallet på Jemen. Att inte vela tillhöra Danmark betyder inte att de vill tillhöra USA utan vara självständiga. Enligt statistiken är du odödlig om du lever mer än 150 år för ingen har dött efter 150 år....

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
S SwiftD skrev:
"Försäkran bestod bland annat i att kärnvapenmakterna inte skulle använda våld mot eller hota Ukrainas, Kazakstans och Belarus territoriella integritet eller politiska självständighet."

"Utöver försäkran om säkerhet utlovades Ukraina också ekonomisk ersättning från både Ryssland och USA"
[länk]

Jag kan erkänna att jag inte läst avtalet, men det du påstår vore nog så viktigt för Wikipedia att ta med då det låter helt osannolikt. Att de skulle vara skyldiga att försvara Ukraina.
Att inte anfalla Ukraina ....?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
S
K Kalle6666 skrev:
Att inte anfalla Ukraina ....?
Du skrev:
"Vad Ukraina gör är väl deras sak, när Ukraina gav bort sina kärnvapen så lovade både USA och Ryssland att de försvarar Ukraina.... Båda har misslyckats totalt...."

Försvara är inte samma sak som att anfalla, hur många öl har du druckit ikväll?

S
K Kalle6666 skrev:
Enligt statistiken är du odödlig om du lever mer än 150 år för ingen har dött efter 150 år....
Okej, wtf???

S SwiftD skrev:
Du skrev:
"Vad Ukraina gör är väl deras sak, när Ukraina gav bort sina kärnvapen så lovade både USA och Ryssland att de försvarar Ukraina.... Båda har misslyckats totalt...."

Försvara är inte samma sak som att anfalla, hur många öl har du druckit ikväll?
Vilket troll du är.. jag förstår skillnaden mellan anfall och försvar.... Ok, borde inte Ryssland nu försvara Ukraina från sitt egna anfall på Ukraina? Ryssland bryr sigzkit om avtal om det inte gynnar dem....

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
S SwiftD skrev:
Okej, wtf???
Du tyks läsa tekster som fan läser bibeln...Eller som pro ryska medlemmar....

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
S SwiftD skrev:
Fentanyl kommer från Kina och kommer in i Kanada och går in i USA som har brukarna. Speciellt nu när Mexico har stärkt sin gräns så har mer kommit in från Kanada.

[länk] Fentanyl Flow in the United States_0.pdf
Ja, de noterar i rapporten du länkar till "on a smaller scale". Vad innebär det tro?

Beslagsstatistiken i USA för gränsen mot Kanada (från cbp.gov ):
Graf som jämför beslag av fentanyl i USA: 43 lbs för 2024 och 12 lbs FYTD 2025.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

43 lbs under förra året och 12 lbs hittills i år. Är det mycket tro?

Beslag vid gränsen mot Mexico:
Stapeldiagram som visar fentanylbeslag i USA: 21,1K pounds år 2024 och 6,0K pounds hittills år 2025.
Skapa konto

21100 lbs förra året och 6000 lbs i år... Ca 490 gånger mer.

Direkt via hamnar i USA och annat internt i landet:
Stapeldiagram som jämför beslag av fentanyl i USA: 698 lbs under 2024 och 174 lbs under 2025 (FYTD).
Skapa konto

698 lbs förra året och 174 lbs i år. Ca 14 gånger mer.

S
Jag vet precis hur detta kommer sluta, exakt som jag förutspådde.

Jag skriver en tråd om handelskrig och tullavgifter sen flockas tråden med vänstervridna och miljömuppar som lider av TDS (Trump derangement syndrome) som tar upp hundra olika ämnen som inte har med topic att göra. Sen slaktar jag deras argument tills Marlene kommer in och låser tråden på måndag.

Zzzzz...

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
S SwiftD skrev:
Jag vet precis hur detta kommer sluta, exakt som jag förutspådde.

Jag skriver en tråd om handelskrig och tullavgifter sen flockas tråden med vänstervridna och miljömuppar som lider av TDS (Trump derangement syndrome) som tar upp hundra olika ämnen som inte har med topic att göra. Sen slaktar jag deras argument tills Marlene kommer in och låser tråden på måndag.

Zzzzz...
Oj, visste inte att jag var vänster... Har alltid varit höger enligt mig själv men du vet väl bättre......

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Det ironiska är att Trump driver ett litet minikrig mot droger medans hans rådgivarr verkar vara hög mest helatiden.

Trump är en idiot, därför startade han handelskriget.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.