6 886 läst ·
158 svar
7k läst
158 svar
Därför startade Trump ett handelskrig
Han skriver rakt ut att han har en "annan åsikt" om orsaken till Rysslands invasion av Ukraina. Den orsaken är USA/CIA:s (påstådda) agerade 2014.Intet skrev:
Vad är det du inte förstår med det?
/Krille
TS svammel om CIAs påstådda roll i upproret mot president Yanukovych ett exempel.Intet skrev:
President Yanukovych blev avsatt efter sina försök att knyta Ukraina till Ryssland, trots att folket och majoriteten av politikerna ville närma sig Europa och EU.
Tekniskt sett blev han avsatt efter att han stal en del av statskassan och flydde till Ryssland.
Här är en intervju med Jeffrey Sachs. FNs generalsekreterares specialrådgivare.
Han blev nyligen inkompetensförklarad av forumet politiska expertis😁.
Denna gång tror jag att genierna kommer att omvärdera den tidigare expertrådgivarens kompetens, då han nu tycker rätt. Dvs. Som forumets samlade arrogans.
Trump är en idiot som agerar helt ensam med hjälp av nödlagar trots att inget nödläge råder.
Håll till godo.
Han blev nyligen inkompetensförklarad av forumet politiska expertis😁.
Denna gång tror jag att genierna kommer att omvärdera den tidigare expertrådgivarens kompetens, då han nu tycker rätt. Dvs. Som forumets samlade arrogans.
Trump är en idiot som agerar helt ensam med hjälp av nödlagar trots att inget nödläge råder.
Håll till godo.
Det är du som repeterar vad de säger på tv så påstå inte att du har någon form av kritiskt tänkande. Jag är inte normalbegåvad, jag ligger en bra bit över. Helt ärligt är du totalt ointressant att diskutera med, det är som att lyssna på CNN i bakgrunden, ganska meningslöst.K Krille4 skrev:Nä - varken du eller någon annan här arbetar för KGB - varför betala någon som man så enkelt kan lura att göra samma sak gratis. Ett typexempel på hur enkelt det är att lura lättpåverkade personer att tro att de är vidsynta, smarta och "tänker själva" medan alla andra bara upparbetar "propagandan".
Det är klart att båda sidor sprider information och propaganda och en normalbegåvad person kan hålla två tankar i huvudet samtidigt. Problemet är bara att ni i er iver att framstå som smarta istället repeterar Rysslands propaganda helt utan kritiskt ifrågasättande.
/Krille
Förstår att det är jobbigt när du tvingas diskutera med någon som tar intryck utanför din desinformationsbubbla av alternativa media kontrollerade av trollfabriker.S SwiftD skrev:
Att du tror att du ligger en bra bit över normalbegåvad bekräftar alla misstankar om att du lurats att sprida Rysslands propaganda för att framstå som "smart".
/Krille
Du bara bekräftar det jag sagt om dig.K Krille4 skrev:Förstår att det är jobbigt när du tvingas diskutera med någon som tar intryck utanför din desinformationsbubbla av alternativa media kontrollerade av trollfabriker.
Att du tror att du ligger en bra bit över normalbegåvad bekräftar alla misstankar om att du lurats att sprida Rysslands propaganda för att framstå som "smart".
/Krille
Du säger själv att du inte är särskilt insatt och det är tydligt.S SwiftD skrev:Jag har tittat lite djupare på det här med tullar och handelskrig. Framförallt varför Trump höjt tullarna och bakgrunden till det hela.
Ser man på ett snitt på de tullar som har varit så har USA och EU haft 2,5% mot varandra. Vissa varor har varit högre och det har även funnits tilläggstullar på enskilda varor för att skydda den egna marknaden.
USA och Trump är inte upprörda över tullarna utan handelsbalansen mellan länder. USA köper för 600 miljarder dollar från EU och EU gör motköp på 370 miljarder. Denna obalans kostar USA pengar. Kina köper 168 miljarder från USA och USA köper för 440 miljarder dollar.
Denna obalans beror på att USA konsumerar mer importerade varor än andra samt konsumerar mer än andra. USA har nästan alla råvaror för att producera eget, men det är inte lönsamt som det ser ut. Kina är det största problemet eftersom de håller nere löner och struntar i internationella regler om miljö och mänskliga rättigheter samtidigt som de exporterar till ett så pass lågt pris att de ruinerar all industri i västvärlden.
Om vi i väst vill ha högre löner, bättre arbetsmiljö, bättre miljöavtryck och upprätthålla mänskliga rättigheter så måste vi skydda vår marknad mot länder som Kina, annars förlorar vi vår industri och måste vara beroende av en diktatur för att få basala varor. Så sett till det så gör Trump rätt.
Men när det kommer till EU så kan inte Trumps tullavgifter vara till för att straffa EU för en större handelsobalans då den inte är speciellt stor. Jag tror Trump kommer sänka tullarna så fort EU accepterat vissa krav. Trump är en förhandlare så det kan vara så att han vill ett EU sätter tullar mot Kina, tar bort censurlagar som drabbar amerikansk social media som X och Facebook bland annat. En annan sak kan vara att få EU att sluta stödja Ukraina med vapen och istället stödja Trumps fredsförhandlingar vilket kräver att man ställer sig neutral.
Trump kör samma race mot Kanada, där han höjer tullarna bland annat för att få dem att vakta gränsen till USA mot fentanyl och illegal invandring. Mexiko var delvis samma sak då droger och kriminella tog sig in den vägen.
Så som jag ser det så har EU blundat för Kina och det har kostat oss vår självständighet sett till egenförsörjning och vi har förlorat alla industrier. Fördelen är att saker är billigare, men även byggt upp ett enormt skuldberg som förr eller senare kommer få väst att gå under. USA har skulder på 34 trillioner dollar och EU har skulder på 16 trillioner dollar.
Det känns som Trump vill tvinga EU följande:
Trump kommer troligen få EU på knä, men det är bara frågan om tid. EU gör sig just nu ovän med både USA och Ryssland när de samtidigt inte har ett fullgott försvar, hög kriminalitet, ingen industri och en rasande ekonomi. Till detta så ska EU själv stötta Ukraina med vapen och pengar. Tro mig, Trump har full koll på att denna ekvation inte går ihop för EU.
- EU ska kunna försvara sig själv och inte vara beroende av USA.
- EU ska pressa Kina med tullar.
- EU ska bygga upp en egen industri.
- EU ska skrota censurlagar (DSA)
- EU ska bli mer nationalistiskt och mindre WOKE.
Vi kommer troligen genomleva en hård period ekonomiskt om EU inte lägger sig platt ganska omgående. Detta är en förändring av världsordningen. Den intågande nationalismen mot den utgående globalismen. För framtiden så kommer troligen denna förändring leda till västvärldens räddning då status quo leder ner i ett mörkt hål.
Personligen ser jag detta vi går igenom som något nödvändigt. EU politiker och media är upprörda för de vill behålla det som är, men jag ser det som är som något negativt för folket. Alla kan inte vara akademiker och vända papper i en byråkrati, vi behöver industriarbete för att få ett starkt Sverige och för att kunna sysselsätta alla. Våra barn kan inte växa upp i ett samhälle med massa ghetto och hög kriminalitet. Vi göra radikala förändringar, våra lagar är uppbyggda på ett laglydigt samhälle med arbetsmoral, moral och solidaritet. Vi har importerat en helt annan mentalitet som vi inte klarar av att bekämpa med de lagar som råder. Vi behöver förändring på många nivåer och områden.
Många av dina slutsatser bygger på förenklingar och antaganden som inte håller när man ser till hur global handel faktiskt fungerar.
Du blandar tullar, handelsunderskott, geopolitik, invandring, brottslighet och moralfrågor i ett enda svep, men inget av det binds ihop med fakta.
För det första, tullar och handelsunderskott har inte med varandra att göra på det sätt du verkar tro.
Att USA har ett handelsunderskott med EU eller Kina beror inte på att de har för låga tullar, utan på strukturella faktorer i deras ekonomi som konsumtionsmönster, produktionskostnader och valutanivåer.
Ett land som har hög köpkraft, låg sparbenägenhet och globalt efterfrågad valuta kommer nästan alltid att ha ett handelsunderskott.
Det är inte nödvändigtvis ett problem, och det är inget man löser med höjda tullar.
Du ignorerar också att EU under flera år har arbetat aktivt med laterala handelsavtal med länder i Asien, Latinamerika och Afrika just för att minska sitt beroende av både USA och Kina.
Det är inte att blunda för verkligheten, det är att agera strategiskt.
Samtidigt som du pekar ut Kina som ett hot på grund av låga löner och miljöproblem så bortser du från att Kina nu begränsar exporten av nyckelmaterial som sällsynta jordartsmetaller och magneter.
Det är inte EU som riskerar att bli lamslaget, det är USAs högteknologiska industri som sitter i knäet på kinesiska leveranser.
Och då hjälper inga tullar i världen.
Du verkar också vilja se Trump som någon som "gör rätt" som om hans utspel bygger på en större strategi för världens framtid.
I verkligheten har Trump visat gång på gång att han agerar utifrån inrikespolitik, impulser och hot snarare än genomtänkta globala lösningar.
Och när du börjar blanda in censurlagar, Ukraina, WOKE, industriarbete och brottslighet så blir det tydligt att det inte längre handlar om handelspolitik utan om ideologisk frustration.
Du skriver om västvärldens fall och om behovet av att "lägga sig platt" för Trump men det är inte lösningsorienterat, det är kapitulation.
Världen är mer komplex än vad du försöker göra den till. lösningen är inte att bygga murar, höja tullar eller drömma sig tillbaka till 1950-talet.
Det krävs smart politik, internationellt samarbete och innovation inte förenklade hotbilder och frälsardrömmar.
Du beskriver inte världen som den är, du beskriver en världsbild byggd på förenklingar, rädsla och ideologisk ilska.
Du ljuger och påstår att jag sagt saker som jag inte sagt. Du är en rutten individ, som inte kan hålla dig till sanningen.D Danne824 skrev:Du säger själv att du inte är särskilt insatt och det är tydligt.
Många av dina slutsatser bygger på förenklingar och antaganden som inte håller när man ser till hur global handel faktiskt fungerar.
Du blandar tullar, handelsunderskott, geopolitik, invandring, brottslighet och moralfrågor i ett enda svep, men inget av det binds ihop med fakta.
För det första, tullar och handelsunderskott har inte med varandra att göra på det sätt du verkar tro.
Att USA har ett handelsunderskott med EU eller Kina beror inte på att de har för låga tullar, utan på strukturella faktorer i deras ekonomi som konsumtionsmönster, produktionskostnader och valutanivåer.
Ett land som har hög köpkraft, låg sparbenägenhet och globalt efterfrågad valuta kommer nästan alltid att ha ett handelsunderskott.
Det är inte nödvändigtvis ett problem, och det är inget man löser med höjda tullar.
Du ignorerar också att EU under flera år har arbetat aktivt med laterala handelsavtal med länder i Asien, Latinamerika och Afrika just för att minska sitt beroende av både USA och Kina.
Det är inte att blunda för verkligheten, det är att agera strategiskt.
Samtidigt som du pekar ut Kina som ett hot på grund av låga löner och miljöproblem så bortser du från att Kina nu begränsar exporten av nyckelmaterial som sällsynta jordartsmetaller och magneter.
Det är inte EU som riskerar att bli lamslaget, det är USAs högteknologiska industri som sitter i knäet på kinesiska leveranser.
Och då hjälper inga tullar i världen.
Du verkar också vilja se Trump som någon som "gör rätt" som om hans utspel bygger på en större strategi för världens framtid.
I verkligheten har Trump visat gång på gång att han agerar utifrån inrikespolitik, impulser och hot snarare än genomtänkta globala lösningar.
Och när du börjar blanda in censurlagar, Ukraina, WOKE, industriarbete och brottslighet så blir det tydligt att det inte längre handlar om handelspolitik utan om ideologisk frustration.
Du skriver om västvärldens fall och om behovet av att "lägga sig platt" för Trump men det är inte lösningsorienterat, det är kapitulation.
Världen är mer komplex än vad du försöker göra den till. lösningen är inte att bygga murar, höja tullar eller drömma sig tillbaka till 1950-talet.
Det krävs smart politik, internationellt samarbete och innovation inte förenklade hotbilder och frälsardrömmar.
Du beskriver inte världen som den är, du beskriver en världsbild byggd på förenklingar, rädsla och ideologisk ilska.
Av din text så framgår det att du vill att vi ska fortsätta med den globalistiska agendan där Kina producerar allt precis som innan. Vi ser hur det har gått...
Sen att du inte inser Kinas hot mot västvärlden och kallar det förenklade hotbilder. Om du nu tycker att världen är så komplicerad så kanske det är du som är förvirrad.
Problem har oftast enkla lösningar, det är när man krånglar till det som man oftast förvärrar problemen. Krångel är oftast symtom på korruption. Krångel är även ett sätt att dölja korruption.
Det är fascinerande hur snabbt du tappar fattningen och börjar kalla folk ruttna så fort någon sticker hål på din illusion.S SwiftD skrev:Du ljuger och påstår att jag sagt saker som jag inte sagt. Du är en rutten individ, som inte kan hålla dig till sanningen.
Av din text så framgår det att du vill att vi ska fortsätta med den globalistiska agendan där Kina producerar allt precis som innan. Vi ser hur det har gått...
Sen att du inte inser Kinas hot mot västvärlden och kallar det förenklade hotbilder. Om du nu tycker att världen är så komplicerad så kanske det är du som är förvirrad.
Problem har oftast enkla lösningar, det är när man krånglar till det som man oftast förvärrar problemen. Krångel är oftast symtom på korruption. Krångel är även ett sätt att dölja korruption.
Det säger det mesta om hur bräcklig din världsbild är.
Du snackar om att jag ljuger, men det enda jag gjort är att hålla upp en spegel mot dina egna ord.
Du vill leva i en värld där Trump är en strategisk frälsare och allt som är komplext är korruption, men den världen existerar bara i filterbubblor och Fox News-feberdrömmar.
Och nej, det är inte bara Kina som är ett hot mot väst, det är Trump samt MAGA också.
En rörelse som föraktar demokratiska institutioner, sprider lögner som strategi och vill slita sönder internationella samarbeten för att bygga ett självförhärligande fäste av paranoia, främlingsfientlighet och historielöshet.
Du vill att vi lägger oss platt för det?
Då har du glömt vad som skiljer oss från diktaturer.
Ditt behov av enkla svar på komplexa frågor är inte ett tecken på klarsyn, det är intellektuell lättja.
Du gömmer dig bakom stora ord som ”självständighet” och ”industribyggande” men allt du egentligen säger är: ”Jag är rädd, och jag vill ha någon att skylla på.”
Det är inte modigt. Det är inte patriotiskt. Det är ynkligt.
Så om du vill fortsätta hylla en korrupt narcissist som försökt välta ett demokratiskt val, medan du vevar mot "globalister", "woke" och "krångel" – varsågod.
Men tro inte att du står för lösningen. Du är en del av problemet.
Du är lika inkonsekvent som vanligt.D Danne824 skrev:
Att anklaga andra för att "tappa fattningen " kan du, men själv klarar du inte av att skriva en enda mening utan att själv trilla dit. 😁 Håll i hatten för nu haglar det förebråelser nedan. Till höger och vänster.🤪
D Danne824 skrev:Det säger det mesta om hur bräcklig din världsbild är.
Du snackar om att jag ljuger, men det enda jag gjort är att hålla upp en spegel mot dina egna ord.
Du vill leva i en värld där Trump är en strategisk frälsare och allt som är komplext är korruption, men den världen existerar bara i filterbubblor och Fox News-feberdrömmar.
Och nej, det är inte bara Kina som är ett hot mot väst, det är Trump samt MAGA också.
En rörelse som föraktar demokratiska institutioner, sprider lögner som strategi och vill slita sönder internationella samarbeten för att bygga ett självförhärligande fäste av paranoia, främlingsfientlighet och historielöshet.
Du vill att vi lägger oss platt för det?
Då har du glömt vad som skiljer oss från diktaturer.
Ditt behov av enkla svar på komplexa frågor är inte ett tecken på klarsyn, det är intellektuell lättja.
Du gömmer dig bakom stora ord som ”självständighet” och ”industribyggande” men allt du egentligen säger är: ”Jag är rädd, och jag vill ha någon att skylla på.”
Det är inte modigt. Det är inte patriotiskt. Det är ynkligt.
Så om du vill fortsätta hylla en korrupt narcissist som försökt välta ett demokratiskt val, medan du vevar mot "globalister", "woke" och "krångel" – varsågod.
Men tro inte att du står för lösningen. Du är en del av problemet.
Tack för försöket. Jag antar att när argumenten tryter återstår bara snärtiga formuleringar och emojis. 😂Intet skrev:
Du säger att jag “trillar dit” i varje mening, men det enda som verkligen faller är din trovärdighet. 🤭
Det där var inte ett svar, det var en axelryckning i textform, maskerad som ironi.
Om du har något substantiellt att säga, gör det.
Om inte, så kan du spara dina små utbrott till någon som blir imponerad av dem. 🥱
Det enda du tillför är bakgrundsbrus, text utan innehåll.