Jag har fått höra att man skall ha all sladd från dammsugaren utdragen när man dammsuger för annars kan det börja brinna. Det kan väl inte stämma, dammsugare måste väl vara godkända för att dammsuga med sladden ihoplindad i dammsugaren eller?

Här är det i alla fall ett klipp på hur det ser ut när man belastar en kabelvinda med 11 kW. :D

http://www.youtube.com/watch?v=5858lyaZQy0&feature=related

Har själv aldrig varit med om det, om det ligger sanning i det så ska nog dammsugaren vara igång väldigt länge, oftast de korta stunder man dammsuger så hinner där inte bli speciellt varmt i kabeln. Med att kabel ligger ihoplindad så blir där en form av spoleffekt som kan göra så kabeln går varm och till sist börjar brinna.

Spoleffekt? Det har jag på toa.

Kabeln har en resistans och den värmer kabeln så det finns risker, titta bara på kabelvindor/dosor, hoprullad si och så många watt, utrullad fler watt.

Nu sitter det en fläkt i alla dammsugare som bidrar med kylning så det ska inte vara något problem.

Protte

Det var på grund av just en "spoleffekt" som jag tänkte att det kanske kunde vara sant.

Det blir nog inte mycket induktans när man lindar en spole med kabel eftersom returledaren finns med. Strömmarna i fas och nolla tar ut varandra.

Rent resistiv värme blir det dock. Kabeln till min dyra (och tämligen värdelösa) Elektrolux dammsugare blir betänkligt varm även helt utdragen.

Kabelvindor har ju överhettningsskydd också om de inte kostar 3:50. Borde inte det finnas inbyggt i dammsugare om brandrisk föreligger?

Alternativt ENORMA varningstexter då..

Kabelvindorna på dammsugare är ett "icke problem", så glöm vad nån som inte har koll har sagt.
Det kan bli problem på kabevindor som används felaktigt (man får läsa bruksanvisningen och följa den) men då handlar det oftast om större laster och längre kablar.

Okej, tack! Det var väl det jag trodde, var inte helt säker bara. :D

Min gamla volta på 1400W har visserligen värmeskydd, det slog ifrån en gång när jag körde en längre stund genom en grovis (rengöring av braskamin).
Frågan är dock, skulle detta hinna känna av i tid om kabeln börjar bli för varm? Vet ju att även min modell har samma bekymmer som mycke_nu nämner att kabeln blir varm även utdragen... (2x0,75mm2)

Purre
Har erfarenhet utav detta då jag var ute på jobb. Vi hade en byggfläkt samt lite lampor (2 tror jag det var med lågenergilampor) samt 2 batteriladdare på en och samma skarvkabel som inte var utlindad helt, helt plötsligt löste den och när man kände på kabeln var den skapligt varm om man säger så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.