Jag behöver köpa en ny grodammsugare då min gamla har gått sönder. Den ska främst användas i snickarboden till diverse maskiner som kap-ger och slipmaskiner. Har tänkt mig prisklass runt 2-3000 kr. Krav är att den ska ha dammklass L eller M. Har även kollat på festool och andra dyrare alternativ. Är de värda 3x priset eller är det onödigt mycket för en grovdammsugare.
Dessa två har jag kollat på:
https://www.metabo.com/se/sv/maskin...ridammsugare/asa-30-l-pc-dammsugare/602086000
https://www.nilfisk.com/sv-se/profe...e/enfas-vattorr/aero-31-21-pc-inox+107406607/
Vilken tror ni är bäst eller finns den någon annan som ni rekommenderar?
Dessa två har jag kollat på:
https://www.metabo.com/se/sv/maskin...ridammsugare/asa-30-l-pc-dammsugare/602086000
https://www.nilfisk.com/sv-se/profe...e/enfas-vattorr/aero-31-21-pc-inox+107406607/
Vilken tror ni är bäst eller finns den någon annan som ni rekommenderar?
Kan vara uttala mig om Nilfisk, har samma men med plast i underdelen. Bra maskin. Praktiskt med handtaget när den ska flyttas, t ex för att städa bilen. Adaptern för att använda till maskiner är bra men förutsätter förstås att det som den ska anslutas till har lämplig rund anslutningspunkt.
Köp DeWalts nya tysta version. Skulle vilja ha en, men nuvarande fungerar fortfarande, så det känns onödigt att köpa en ny då. En cyklon är poänglöst.
Och en Festool är definitivt inte värt priset jämfört med vanliga. Renar inte ens bättre än en för 1000.
Och en Festool är definitivt inte värt priset jämfört med vanliga. Renar inte ens bättre än en för 1000.
En cyklon och en damnsugare är effektivare och släpper ut mindre damm. Filterrengöring har jag inte funderat på då så lite damm når dammsugarpåsen att mängden i filtret inte påverkar något. Jag kan göra rent eller byta filtret om några år när det är dags att byta påsen..
Jag har en cyklon men jag tycker att dammsugaren tappar väldigt mycket sugstyrka när man använder den.Z z_bumbi skrev:
Har du något tips för att höja sugstyrkan?
Vilken är det? Hittar bara batteridrivna på deras hemsida.J Jorel03 skrev:
En cyklon tar ju de stora delarna och dammet tar dammsugaren. Att en cyklon skulle minska dammet är totalt skitsnack.Z z_bumbi skrev:
Raka släta slangar och att det är tätt. Om jag blockerar öppningen på slangen så buktar 18 mm hyllplan inåt. När jag slipar med handmaskin öppnar jag spjället på slangen för annars stannar slipen.Viktor Höök skrev:
Jag har bara vanliga vita hyllplan som limmats med konstruktionslim typ pl400 (någon billigt kopia) och sen skruvats. Locket ligger löst med en tätningslist.
Den stora skillnaden mot en dammsugaren är att det är sämre sug än en tömd sådan men när dammsugaren fylls och filtret täpps igen så minskar skillnaden. Med cyklon fylls inte maskinen och dammet som når filtret är minimalt.
Jag kör bandsåg, olika slipar och en planhyvel av mindre format. Planhyveln skulle behöva mer volym men det finns ingenstans att ställa en spånsug och för mina volymer av hyvlade kan jag bara loss slangen och göra rent lite extra.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Jag tänker att man kan använda cyklonen till maskiner som skapar väldigt mycket spån, som ex hyvel och klyvsåg. Men till slipmaskin kommer jag nog använda dammsugaren för att inte tappa så mycket sugstyrka. Det kommer ju ändå ta lång tid innan man fyller dammsugarpåsen med slipdamm.Z z_bumbi skrev:Raka släta slangar och att det är tätt. Om jag blockerar öppningen på slangen så buktar 18 mm hyllplan inåt. När jag slipar med handmaskin öppnar jag spjället på slangen för annars stannar slipen.
Jag har bara vanliga vita hyllplan som limmats med konstruktionslim typ pl400 (någon billigt kopia) och sen skruvats. Locket ligger löst med en tätningslist.
Den stora skillnaden mot en dammsugaren är att det är sämre sug än en tömd sådan men när dammsugaren fylls och filtret täpps igen så minskar skillnaden. Med cyklon fylls inte maskinen och dammet som når filtret är minimalt.
Jag kör bandsåg, olika slipar och en planhyvel av mindre format. Planhyveln skulle behöva mer volym men det finns ingenstans att ställa en spånsug och för mina volymer av hyvlade kan jag bara loss slangen och göra rent lite extra.