18 796 läst ·
29 svar
19k läst
29 svar
Dåligt utflöde av vatten ner i duschens golvbrunn, nytt badrum....
Ok, då får du ju lista ut hur vattenlåset fungerar och alla som pratar om att rensa rören kan sluta med det...F FMJ skrev:
Jag känner inte riktigt igen golvbrunnen, det ser ut som det sitter någon sorts propp med en skruv i mitten? Ta bort det...
Vattenlåset sitter nertryckt i klämringen. Lyft i tvärslån för att
ta upp vattenlåset. Lossa skruven
i vattenlåset och tag isär för rengöring. Rengör golvbrunnen. OBS! Vid montering måste de små streckmarkeringarna på vattenlåset riktas mot skruvskallarna på kläm- ringen. Tätningsring: RSK 7140629
Hämtat från jafos hemsida
i vattenlåset och tag isär för rengöring. Rengör golvbrunnen. OBS! Vid montering måste de små streckmarkeringarna på vattenlåset riktas mot skruvskallarna på kläm- ringen. Tätningsring: RSK 7140629
Bland det första jag gjorde var att skruva isär vattenlåset och rengöra, inte för att där var något att rengöra i den men det är gjort redan. Isf har det väl att göra med att vattenlåset sitter ihop för tätt? så att vatten har problem att strömma genom det men det verkar ju märkligt också. De massproduceras väl identiskt de där. Den verkande inte felkonstruerad på något sätt när jag skruvade isär och ihop denK KakelDaniel skrev:Vattenlåset sitter nertryckt i klämringen. Lyft i tvärslån för att
Känns väl lite mer då som att det kan ha att göra med övertryck pga stopp längre ut i stammen eller att de glömt något i hålet vid renovering alt spolat ner massa grums vid fogning som lagt sig i rören eller något... har iaf kontaktat företaget som utförde renoveringen så deras röris ska komma hit och kolla, får hoppas det leder någon vart!
Men på bilden med vattenlåst livar inte strecken och skruvarna. Kan vara värt att prova. Ibland stämmer det som tillverkaren säger.F FMJ skrev:Bland det första jag gjorde var att skruva isär vattenlåset och rengöra, inte för att där var något att rengöra i den men det är gjort redan. Isf har det väl att göra med att vattenlåset sitter ihop för tätt? så att vatten har problem att strömma genom det men det verkar ju märkligt också. De massproduceras
väl identiskt de där. Den verkande inte felkonstruerad på något sätt när jag skruvade isär och ihop denMen svårt att veta då jag aldrig sett en liknande förut
Känns väl lite mer då som att det kan ha att göra med övertryck pga stopp längre ut i stammen eller att de glömt något i hålet vid renovering alt spolat ner massa grums vid fogning som lagt sig i rören eller något... har iaf kontaktat företaget som utförde renoveringen så deras röris ska komma hit och kolla, får hoppas det leder någon vart!
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Jag gissar att du har fått en golvbrunn med luktstopp. Dom sväljer väl inte lika snabbt. Kan du inte ta en bild på vattenlåset när det är ute ur brunnen?
Och vad är det för tillverkare av brunnen?
Och vad är det för tillverkare av brunnen?
https://www.jafo.eu/fileadmin/user_...28_jafo-golvbrunnar-i-plast-drift-skotsel.pdf
Jag blev nyfiken eftersom den såg lite konstig ut. Det verkar ju vara en speciell rotbrunn som sitter där, 86an.
Jag blev nyfiken eftersom den såg lite konstig ut. Det verkar ju vara en speciell rotbrunn som sitter där, 86an.
Liten uppdatering. Kontaktade ju firman som renoverat och de skickade först sin röris som inte hittade något fel med vattenlås, så då blev det filmning. Visade sig att det faktiskt satt en propp med diverse renoverings-grums i det nya röret från dusch till grundstam. Det spolades och nu flyter vattnet igenom fin fint även med vattenlåset i 
Skönt att det löste sig
Klicka här för att svara