Jag har en Bosch GTS10 bordssåg, ca 8 år gammal och jag köpte den begagnad förra året. Upplever att sågsnittet blir ojämnt, lite räfflat om man kan säga så. Resultatet tex är mycket sämre jämfört med om jag kör med handcirkel.

Jag har testat med två olika klingor varav en är helt nyinköpt så borde inte vara det som är problemet. Vad kan vara felet, eller är det bara jag som är för dålig att köra maskinen? Några tips?

Ojämnt sågat trä med räfflad yta, troligen från bordssåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Långsmal träbit med räfflat sågsnitt på en arbetsbänk, indikerar problem med bordssåg.
Skapa konto

Tack för länken, nån form av vobbel verkar ju vara problemet. Får börja med att kika på enkla fixen och hopas det är det :)

Uppföljning. Kollade brickan/fästmuttern (vad den då kallas) enligt filmen i länken. Kunde inte se nåt märkbart glapp men slipade ändå till den lite. Testade sedan och möjligen såg jag lite bättre resultat men det var marginellt.

Kollade lite mer och såg så att plattan som sitter runt klingan, dvs den röda som man lyfter loss för att byta klinga osv, inte var helt rätt justerad. Den ska ju vara i nivå med bordet. Fixade till det och då tycker jag resultatet blev märkbart bättre.

Hade lite dåligt ljus men försökte få en bild med före/efter. Jag är betydligt nöjdare nu. En reflektion är att det svårt trycka materialet sista biten genom klingan utan att råka vrida materialet lite och därmed få ett märke från klingan. Men det är väl träning som gäller där.

Före/efter-bild av sågade träbrädor på golv med förbättrad sågkvalitet efter justering.
Skapa konto

M M Larsson skrev:
Uppföljning. Kollade brickan/fästmuttern (vad den då kallas) enligt filmen i länken. Kunde inte se nåt märkbart glapp men slipade ändå till den lite. Testade sedan och möjligen såg jag lite bättre resultat men det var marginellt.

Kollade lite mer och såg så att plattan som sitter runt klingan, dvs den röda som man lyfter loss för att byta klinga osv, inte var helt rätt justerad. Den ska ju vara i nivå med bordet. Fixade till det och då tycker jag resultatet blev märkbart bättre.

Hade lite dåligt ljus men försökte få en bild med före/efter. Jag är betydligt nöjdare nu. En reflektion är att det svårt trycka materialet sista biten genom klingan utan att råka vrida materialet lite och därmed få ett märke från klingan. Men det är väl träning som gäller där.

[bild]
Ffa bra påputtare så man inte sågar sig i händerna.

Och sen ska man inte behöva trycka särskilt hårt.på virket. Klingan ska göra jobbet..

• Haha
M Larsson
  • Laddar…
Aa såga sig i handen är dumt. Medföljande påskjutare har ett hack i sig så tidigare ägare har troligen varit på klingan med den.

Tack för tipset om att låta klingan göra jobbet, inte omöjligt att jag brukar vara för ivrig i påskjutandet.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.