13 064 läst ·
19 svar
13k läst
19 svar
Injustering radiatorer?
Sida 1 av 2
Hej.
Skall just montera en motorshunt (Thermomatik era10) och läste att om resultatet ska bli bra bör man göra en injustering av radiatorerna.
Hur gör man det?
Finns det nåt mer att justera än termostaten på en radiator?
Skall just montera en motorshunt (Thermomatik era10) och läste att om resultatet ska bli bra bör man göra en injustering av radiatorerna.
Hur gör man det?
Finns det nåt mer att justera än termostaten på en radiator?
Har anläggningen fungerat förut och radiatorerna blivit varma, så behöver du kanske inte göra någon justering alls. Dom tror väl att anläggningen kanske startas för första gången och skickar en "Brasklapp" bara.
Om jag fattat rätt ska man alltså eftersträva så lågt flöde som möjligt,
ett så öppet system som möjligt,
hela radiatorn varm, inte bara toppen,
samma flöde genom alla radiatorer,
men jag undrar då,
om en radiator är endast varm i toppen, strypa mer eller mindre?
om en radiator är kallare än övriga, strypa mer eller mindre eller srypa övriga mer?
ett så öppet system som möjligt,
hela radiatorn varm, inte bara toppen,
samma flöde genom alla radiatorer,
men jag undrar då,
om en radiator är endast varm i toppen, strypa mer eller mindre?
om en radiator är kallare än övriga, strypa mer eller mindre eller srypa övriga mer?
Om jag fattat rätt ska man alltså eftersträva så lågt flöde som möjligt,-ja då får man mindre omrörning i acc det innebär också att radiator behöver vara varmare uppe
kallare nere -en större radiator behöver mera flöde än en liten.
om en radiator är kallare än övriga -och rumstemperaturen är låg-?thermostat öppen/eller saknas -kan man strypa mindre -finns det flera radiatorer i samma rum
kan de övriga behöva strypas mera om rumstemperaturen upplevs som behaglig.
Tänk så här att returen från radiator krets är förbrukad den ska vara så låg som möjligt med ett så lågt flöde som bara är möjligt-- värmen som returvattnet har går till acc tank, ju lägre den är destå mera har överförts till det uppvärmda rummet.
kallare nere -en större radiator behöver mera flöde än en liten.
om en radiator är kallare än övriga -och rumstemperaturen är låg-?thermostat öppen/eller saknas -kan man strypa mindre -finns det flera radiatorer i samma rum
kan de övriga behöva strypas mera om rumstemperaturen upplevs som behaglig.
Tänk så här att returen från radiator krets är förbrukad den ska vara så låg som möjligt med ett så lågt flöde som bara är möjligt-- värmen som returvattnet har går till acc tank, ju lägre den är destå mera har överförts till det uppvärmda rummet.
Tja, rent generellt är det förstås inte ett bra råd att slänga alla termostater. Men man bör vara medveten om vilken roll termostatvreden på radiatorerna spelar i ett värmesystem med ackumulatortank. Precis som pr95 skriver så är ett lungt flöde och så stor värmeöverföring som möjligt att föredra när man har ackumulatortank (obs att det inte gäller för system utan ackumulator) och det är lättast att uppnå i ett öppet system där man låter shuntautomatiken styra temperaturen i huset i stället för att termostatvreden gör det. Sen kan man behöva ha termostater på vissa ställen där man vill ha svalare än i övriga huset t.ex. i sovrum. Men i grunden är det lättare att få en radiatorkrets som jobbar mot en tank att fungera bra om man har så få termostater som möjligt ev den anledningen att flödet då blir konstant och då reglerar shuntautomatiken mer precist. Jag har tagit bort alla termostater i mitt system utom just där jag vill kunna hålla en lägre temp och sen justerat in radiatorerna så att de är jämnvarma och så att alla rum får ungefär samma temp. det funkar klockrent och tanken räcker mycket längre nu än vad den gjorde förut när shunten ökade framledningstempen och termostaterna höll emot.