Ja finns en del justeringar.
Har både fukt och lampa på.
Lampan kan jag stänga av.
Men tycker den tyst o drar ut lite på grundflödet.
Prata med pax o grundflödet kan man inte ändra.resten kan man leka med.
 
Fläkten arbetar kontinuerligt med ett grundflöde på ca. 30m3/h står det i boken.

Så om man räknar ner det till minut så blir det väl runt 500 l min ?

Står att en tillluft ska ge ca 8l sek
Men tror mer på 6l sek med pollenfilter.
Så en skulle ge 360 l min väl om jag tänker rätt
 
P perstorp.. skrev:
30m3/h
Ja 30 m3 blir 500 lit/min och 8,33 lit/sek

Om det nu stämmer i din situation.
Då blir det allt som allt 28,66 lit/sek, så dina 100 mm ventiler måste klara ca 5 lit/sek per styck.
 
Så man tycker mina 6 don ska räcka om man säger dom ger 6l sek.
Men är endå ett under tryck.
Hade en ventilationsfirma där o han ville sätta in en mekanisk tillluftsfläkt på vinden o ner o skjuta in mer luft

Sen inte nog med det när man lagar mat med köksfläkten på så orkar inte paxfläktarna jobba utan släpper in luft.blir knas på detta hehe
 
Har man ytterdörren öppen 2 cm så stänger den själv hehe
 
P perstorp.. skrev:
Så man tycker mina 6 don ska räcka om man säger dom ger 6l sek.
Men är endå ett under tryck.
Hade en ventilationsfirma där o han ville sätta in en mekanisk tillluftsfläkt på vinden o ner o skjuta in mer luft

Sen inte nog med det när man lagar mat med köksfläkten på så orkar inte paxfläktarna jobba utan släpper in luft.blir knas på detta hehe
Samtidigt vet vi inte dina exakta liter i sekunden ut, vi har bara "gissat".
Klart vetilationsfirman vill sälja på dig dyra saker oavsett om det är "rätt" eller inte.

Att inte paxfläktarna orkar när du kör spisfläkten, tyder ju på att ditt hus är väldigt tätt. (vilket är bra så länge det är torrt i konstruktionen), men det borde ju susa rejält i alla dina friskluftventiler samtidigt.

Gör det de?

Har du ventilerade trösklar in till badrummet & tvättstugan?
Eller är dörren bara öppen jämt ?

Har du kamin, skorsten, öppen spis eller liknande med stängt spjäll ?
 
Fick svar från dom som säljer pollenfilter.

Generellt kan man säga att flödet sjunker till ungefär hälften när man byter till pollenfilter.

Tillluft ventilerna ska ge ca Kapacitet: 8,1 l/s med vanliga filter.

Så nu kan man räkna med ca 4 l/s

Ringt nivell nu räkna 20 l sek på ditt system
Pax fläktarna i grundläge tillsammans 20.00 l/s har ringt pax nu oxå,går ej o sänka grundflödet.
Så totalt 40 l/s på dom tillsammans

Säg mina 6 don med pollen filter ger 24 l/s
Så bara där felas man runt 16 l/s ( 960l/minut )
 
Redigerat:
Jo drar på friskt i ventilerna när man startar spisfläkten.
Har Kuttat 1 cm på båda badrumsdörrarna
Har en skorsten som inte används till nått numera.
Pann hålet är nästan igensatt,har plåtad skorsten med huv.
 
Badrumsfläkt
 
  • Appgränssnitt för ventilationssystem med "BOOST", sensorer, tysta timmar och automatisk vädring. Rött tema. Skärmdump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P perstorp.. skrev:
Fick svar från dom som säljer pollenfilter.

Generellt kan man säga att flödet sjunker till ungefär hälften när man byter till pollenfilter.

Tillluft ventilerna ska ge ca Kapacitet: 8,1 l/s med vanliga filter.

Så nu kan man räkna med ca 4 l/s

Ringt nivell nu räkna 20 l sek på ditt system
Pax fläktarna i grundläge tillsammans 20.00 l/s har ringt pax nu oxå,går ej o sänka grundflödet.
Så totalt 40 l/s på dom tillsammans

Säg mina 6 don med pollen filter ger 24 l/s
Så bara där felas man runt 16 l/s ( 960l/minut

Bra du ringt och fått korrekt info om dina saker, men du har räknat lite fel.

2 x 20 lit/sek badrumsfläktar ger 40 lit/sek
+ Nivell 20 lit/sek

Ger totalt 60 lit/sek & dina 6 don med pollen filter ger 24 l/s
Dvs ett underskott i så fall om 36 lit/sek.

Har du möjlighet att göra/öppna så att skorstenen kan "dra in" luft när det behövs ?
Dvs skorsten blir en extra friskluftsventil, som balanserar upp.
 
Sitter bara frigolit i gamla hålet där pannan suttit
 
  • Två kopparledningar nära en vit texturerad vägg med lappat hål och en grå kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P perstorp.. skrev:
Sitter bara frigolit i gamla hålet där pannan suttit
Är det ett 200mm rör som gått in i skorsten från pannan?
Testa skruva i kraftig skruv mitt i frigoliten, och dra bort den och studera vad som händer.
 
är ett 22x20 cm hål i väggen bara.
Gjort ett 1 cm hål i mitten på frigoliten
Varken drag eller blås.
Tände en tändare framför o lågan rakt upp.
 
P perstorp.. skrev:
är ett 22x20 cm hål i väggen bara.
Gjort ett 1 cm hål i mitten på frigoliten
Varken drag eller blås.
Tände en tändare framför o lågan rakt upp.
Hm, då måste det vara förseglat uppe vid nock då eller?.
Dom kan ju i och för sig har stoppat upp isolering i själva skorsten.

Var frigoliten ditsatt med fogskum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.