8 348 läst ·
79 svar
8k läst
79 svar
Dålig lukt från vasken...
Ja finns en del justeringar.
Har både fukt och lampa på.
Lampan kan jag stänga av.
Men tycker den tyst o drar ut lite på grundflödet.
Prata med pax o grundflödet kan man inte ändra.resten kan man leka med.
Har både fukt och lampa på.
Lampan kan jag stänga av.
Men tycker den tyst o drar ut lite på grundflödet.
Prata med pax o grundflödet kan man inte ändra.resten kan man leka med.
Fläkten arbetar kontinuerligt med ett grundflöde på ca. 30m3/h står det i boken.
Så om man räknar ner det till minut så blir det väl runt 500 l min ?
Står att en tillluft ska ge ca 8l sek
Men tror mer på 6l sek med pollenfilter.
Så en skulle ge 360 l min väl om jag tänker rätt
Så om man räknar ner det till minut så blir det väl runt 500 l min ?
Står att en tillluft ska ge ca 8l sek
Men tror mer på 6l sek med pollenfilter.
Så en skulle ge 360 l min väl om jag tänker rätt
Så man tycker mina 6 don ska räcka om man säger dom ger 6l sek.
Men är endå ett under tryck.
Hade en ventilationsfirma där o han ville sätta in en mekanisk tillluftsfläkt på vinden o ner o skjuta in mer luft
Sen inte nog med det när man lagar mat med köksfläkten på så orkar inte paxfläktarna jobba utan släpper in luft.blir knas på detta hehe
Men är endå ett under tryck.
Hade en ventilationsfirma där o han ville sätta in en mekanisk tillluftsfläkt på vinden o ner o skjuta in mer luft
Sen inte nog med det när man lagar mat med köksfläkten på så orkar inte paxfläktarna jobba utan släpper in luft.blir knas på detta hehe
Har man ytterdörren öppen 2 cm så stänger den själv hehe
Samtidigt vet vi inte dina exakta liter i sekunden ut, vi har bara "gissat".P perstorp.. skrev:Så man tycker mina 6 don ska räcka om man säger dom ger 6l sek.
Men är endå ett under tryck.
Hade en ventilationsfirma där o han ville sätta in en mekanisk tillluftsfläkt på vinden o ner o skjuta in mer luft
Sen inte nog med det när man lagar mat med köksfläkten på så orkar inte paxfläktarna jobba utan släpper in luft.blir knas på detta hehe
Klart vetilationsfirman vill sälja på dig dyra saker oavsett om det är "rätt" eller inte.
Att inte paxfläktarna orkar när du kör spisfläkten, tyder ju på att ditt hus är väldigt tätt. (vilket är bra så länge det är torrt i konstruktionen), men det borde ju susa rejält i alla dina friskluftventiler samtidigt.
Gör det de?
Har du ventilerade trösklar in till badrummet & tvättstugan?
Eller är dörren bara öppen jämt ?
Har du kamin, skorsten, öppen spis eller liknande med stängt spjäll ?
Fick svar från dom som säljer pollenfilter.
Generellt kan man säga att flödet sjunker till ungefär hälften när man byter till pollenfilter.
Tillluft ventilerna ska ge ca Kapacitet: 8,1 l/s med vanliga filter.
Så nu kan man räkna med ca 4 l/s
Ringt nivell nu räkna 20 l sek på ditt system
Pax fläktarna i grundläge tillsammans 20.00 l/s har ringt pax nu oxå,går ej o sänka grundflödet.
Så totalt 40 l/s på dom tillsammans
Säg mina 6 don med pollen filter ger 24 l/s
Så bara där felas man runt 16 l/s ( 960l/minut )
Generellt kan man säga att flödet sjunker till ungefär hälften när man byter till pollenfilter.
Tillluft ventilerna ska ge ca Kapacitet: 8,1 l/s med vanliga filter.
Så nu kan man räkna med ca 4 l/s
Ringt nivell nu räkna 20 l sek på ditt system
Pax fläktarna i grundläge tillsammans 20.00 l/s har ringt pax nu oxå,går ej o sänka grundflödet.
Så totalt 40 l/s på dom tillsammans
Säg mina 6 don med pollen filter ger 24 l/s
Så bara där felas man runt 16 l/s ( 960l/minut )
Redigerat:
Jo drar på friskt i ventilerna när man startar spisfläkten.
Har Kuttat 1 cm på båda badrumsdörrarna
Har en skorsten som inte används till nått numera.
Pann hålet är nästan igensatt,har plåtad skorsten med huv.
Har Kuttat 1 cm på båda badrumsdörrarna
Har en skorsten som inte används till nått numera.
Pann hålet är nästan igensatt,har plåtad skorsten med huv.
P perstorp.. skrev:Fick svar från dom som säljer pollenfilter.
Generellt kan man säga att flödet sjunker till ungefär hälften när man byter till pollenfilter.
Tillluft ventilerna ska ge ca Kapacitet: 8,1 l/s med vanliga filter.
Så nu kan man räkna med ca 4 l/s
Ringt nivell nu räkna 20 l sek på ditt system
Pax fläktarna i grundläge tillsammans 20.00 l/s har ringt pax nu oxå,går ej o sänka grundflödet.
Så totalt 40 l/s på dom tillsammans
Säg mina 6 don med pollen filter ger 24 l/s
Så bara där felas man runt 16 l/s ( 960l/minut
Bra du ringt och fått korrekt info om dina saker, men du har räknat lite fel.
2 x 20 lit/sek badrumsfläktar ger 40 lit/sek
+ Nivell 20 lit/sek
Ger totalt 60 lit/sek & dina 6 don med pollen filter ger 24 l/s
Dvs ett underskott i så fall om 36 lit/sek.
Har du möjlighet att göra/öppna så att skorstenen kan "dra in" luft när det behövs ?
Dvs skorsten blir en extra friskluftsventil, som balanserar upp.
Samtidigt kollade jag upp vad en vanlig friskluftventil har för kapasitet, och denna har 33 lit/sek för exempel, då utan pollenfilter iofs.
120 m3 i timmen
https://www.eibabo.se/helios/tilluf...100-eb11604634#inno--cross-selling--container
120 m3 i timmen
https://www.eibabo.se/helios/tilluf...100-eb11604634#inno--cross-selling--container
är ett 22x20 cm hål i väggen bara.
Gjort ett 1 cm hål i mitten på frigoliten
Varken drag eller blås.
Tände en tändare framför o lågan rakt upp.
Gjort ett 1 cm hål i mitten på frigoliten
Varken drag eller blås.
Tände en tändare framför o lågan rakt upp.
Hm, då måste det vara förseglat uppe vid nock då eller?.P perstorp.. skrev:
Dom kan ju i och för sig har stoppat upp isolering i själva skorsten.
Var frigoliten ditsatt med fogskum?

