8 348 läst ·
79 svar
8k läst
79 svar
Dålig lukt från vasken...
Lite uppdateringar
Spolbilen var här idag
Inga stopp eller nått konstigt.
inga bakfall osv.
En sak han såg var att avluftningen bara var 50 mm rör upp på taket.
Kolla med kamera från taket o ner o inga stopp eller nått annat konstigt.
Riktig klurig nöt detta.allt har ju funkat i 2 års tid.
När han plocka bort vattenlås så kände han oxå övertrycket.
Värst är det på toan längst bort i hallen.
Ska fixa till undertrycket i huset men det borde inte påverka övertrycket i avloppet,då vi hade dörrarna öppna vid spolningen idag.
Vatten låset funkar nästan perfekt så länge man inte spolar i kranen.
ska man ta vatten i munnen när man borstar tänderna med rinnande vatten,kommer odören som ett brev med posten ( dock inte postnod )
Spolbilen var här idag
Inga stopp eller nått konstigt.
inga bakfall osv.
En sak han såg var att avluftningen bara var 50 mm rör upp på taket.
Kolla med kamera från taket o ner o inga stopp eller nått annat konstigt.
Riktig klurig nöt detta.allt har ju funkat i 2 års tid.
När han plocka bort vattenlås så kände han oxå övertrycket.
Värst är det på toan längst bort i hallen.
Ska fixa till undertrycket i huset men det borde inte påverka övertrycket i avloppet,då vi hade dörrarna öppna vid spolningen idag.
Vatten låset funkar nästan perfekt så länge man inte spolar i kranen.
ska man ta vatten i munnen när man borstar tänderna med rinnande vatten,kommer odören som ett brev med posten ( dock inte postnod )
Jag har redan förklarar för dig vad du behöver göra, & svårt att hjälpa någon som inte riktigt verkar "lyssna"P perstorp.. skrev:
Och om du själv inte inser att du har kraftig överventilering när du har hela 6 stycken 100mm friskluftsventiler, men att dom ÄNDÅ inte räcker till.
Utan du har trotts dessa 6 st 100 ventiler t.o.m ett undertryck i huset, vilket är käpprätt åt helsicke.
Undertryck i huset skapar stora risker eftersom det kommer att dras in fuktig luft utifrån & kunna kondensera mot kallare ytor inuti din tak & väggkonstruktion, & plötsligt har du fuktskador i huset också.
6 stycken 100mm friskluftsventiler har en enorm kapacitet, men räcker ändå inte i ditt hus!
Återigen, sänk fläkthastigheten på Nivellgolven och prova, funkar detta har du 2 val.
Sätta in mindre fläkt kapacitet i badrummen, eller justera ned utsugen från Nivellgolven så att undertryck inte uppstår.
Och bry dig inte om övertrycket (när du tar bort vattenlåset & känner), för det är helt oväsentligt, varm luft stiger samtidigt som den expanderar.....Vintertid upplevs då "större" övertryck.
Ska ringa en annan kille som sysslar med nivell imorrn.
Så får han komma o kolla/trimma in det med alla sina instrument.
Då huset hade problem med lukter osv så pillar jag inte på det själv.
Återkommer
Så får han komma o kolla/trimma in det med alla sina instrument.
Då huset hade problem med lukter osv så pillar jag inte på det själv.
Återkommer
Sträva efter noll-tryck i så fall, eller minimalt superlitet undertryck.P perstorp.. skrev:
Men ventilera bort "lagom" & inte onödigt mycket varm luft, det blir bara dyrt.
Kanske t.o.m byta ut Nivellfläkten med ett med återvinning (luft-värme-växlare) & även då frisk luft in, då skapas ju noll-tryck & du ventilerar inte bort massa pengar samtidigt som du ventilerar Nivellgolven som du gör idag.
Japp ska kolla runt lite.systemet köpte vi för 10 år sen.så borde finnas lite andra fläktar idag.ska ringa dom o höra lite.
Prata med nivell nu.
12l drar nivell ut så inte det som skapar undertrycket sa dom.
Ett tips dom sa gå över gamla vent rör pipor ev kamin o pannhål osv.
Pannlampa på till helgen
12l drar nivell ut så inte det som skapar undertrycket sa dom.
Ett tips dom sa gå över gamla vent rör pipor ev kamin o pannhål osv.
Pannlampa på till helgen
En teori till med under trycket.har pollen filter i alla fresh tillluftsventiler.
Byter 2 gg om året.
Tar jag av kåpan kommer det bra med luft in som det ska.
När jag sätter i pollenfilter kommer det bara svagt,typ hälften av vad ett vanligt filter släpper in.
Med vanligt original filter ska dom ge typ 8ls
Men med pollenfilter gör den knappast det.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...MIu6mtk9Sp_QIViUaRBR3IRQcYEAQYASABEgJIjPD_BwE
Byter 2 gg om året.
Tar jag av kåpan kommer det bra med luft in som det ska.
När jag sätter i pollenfilter kommer det bara svagt,typ hälften av vad ett vanligt filter släpper in.
Med vanligt original filter ska dom ge typ 8ls
Men med pollenfilter gör den knappast det.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...MIu6mtk9Sp_QIViUaRBR3IRQcYEAQYASABEgJIjPD_BwE
Dom sa totalt på mina 5 don.
Har nivell på 80 kvm
Sa totalt 12l måste ju vara sekund.
Dock drar systemet ut väldigt lite luft sa dom på nivell.
Är ju inget jätte drag i donen.
Men tyckte oxå det lät lite men men.
Badrumsfläkten drar en del.
Pax Calima är grundprogrammerad för att klara de allra flesta installationer. Fläkten arbetar kontinuerligt med ett grundflöde på ca. 30m3/h. Vid påverkan av en ljusförändring, när en lampa tänds, eller vid skuggförändringar när någon rör sig i rummet ökar flödet till ca 60m3/h
Har nivell på 80 kvm
Sa totalt 12l måste ju vara sekund.
Dock drar systemet ut väldigt lite luft sa dom på nivell.
Är ju inget jätte drag i donen.
Men tyckte oxå det lät lite men men.
Badrumsfläkten drar en del.
Pax Calima är grundprogrammerad för att klara de allra flesta installationer. Fläkten arbetar kontinuerligt med ett grundflöde på ca. 30m3/h. Vid påverkan av en ljusförändring, när en lampa tänds, eller vid skuggförändringar när någon rör sig i rummet ökar flödet till ca 60m3/h
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Pax Calima"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Så paxfläktarna dra tillsammans
Redigerat:
Du bör noga kolla upp igen med Nivell om dom menar sekunden eller minuten.P perstorp.. skrev:
12 lit/sek blir ju 720 lit/min
Och drar dina badrumsfläktar hela 30 lit/sek styck, så blir enbart det 1800 lit/min styck dvs 3600 liter.
PLUS dom 720 lit/min från Nivell....
Så totalt 4.320 liter ventileras bort per minut
259,2 m3 i timmen.....6.022, 8 m3 per dygn
Med en sådan ventilationen innebär det att dina 6 stycken 100mm friskluftsventiler måste klara 12 lit/sek var.
Och du skrev nyss att dom klarar 8 lit/sek & mindre med pollenfiltret i, det ger att dom bara klarar att ersätta max 66% av din ut ventilerade luft.
Så därför ett rejält undertryck i huset.
Jag skulle skaffa badrumsfläktar som i grundläget drar ut mycket mindre luft, men ändå vid dusch kan dra på lite under en 5-minuters period.
Du måste ner i max 3 m3 minuten, dvs halvera ditt nuvarande badrums fläkts kapacitet på grundläget.
Ja tycker oxå allt låter knas.
Pax calima
Pax Calima är grundprogrammerad för att klara de allra flesta installationer. Fläkten arbetar kontinuerligt med ett grundflöde på ca. 30m3/h. Vid påverkan av en ljusförändring, när en lampa tänds, eller vid skuggförändringar när någon rör sig i rummet ökar flödet till ca 60m3/h
Pax calima
Pax Calima är grundprogrammerad för att klara de allra flesta installationer. Fläkten arbetar kontinuerligt med ett grundflöde på ca. 30m3/h. Vid påverkan av en ljusförändring, när en lampa tänds, eller vid skuggförändringar när någon rör sig i rummet ökar flödet till ca 60m3/h
P perstorp.. skrev:
Ditt hus på 140 kvm ska klara att byta ut luften i huset på 2 timmar.
Huset innehåller totalt 336 m3 luft, byter man 12 ggr om dagen blir det ca 4000 m3.
I dagsläget byter du all luften i huset 17,9 ggr!
Du ventilerar bort 2023 m3 för mycket.
Får nog gå till djupet med detta hehe.
Många kockar som varit i huset med diverse påstående
När vi byggde om toaletterna
Så var det för dåligt drag i självdraget som gick upp på taket.
Så då borrade det ett hål rakt ut istället med denna paxen.
Sen sitter en likadan i tvättstugan o går på grundflöde.
Sen nivell som jobbar på oxå.
Många kockar som varit i huset med diverse påstående
När vi byggde om toaletterna
Så var det för dåligt drag i självdraget som gick upp på taket.
Så då borrade det ett hål rakt ut istället med denna paxen.
Sen sitter en likadan i tvättstugan o går på grundflöde.
Sen nivell som jobbar på oxå.
Tittade lite på Pax Calima, och du bör stänga av ljussensorn tycker jag till att börja med, för du behöver inte så mycket ventilation..P perstorp.. skrev:Får nog gå till djupet med detta hehe.
Många kockar som varit i huset med diverse påstående
När vi byggde om toaletterna
Så var det för dåligt drag i självdraget som gick upp på taket.
Så då borrade det ett hål rakt ut istället med denna paxen.
Sen sitter en likadan i tvättstugan o går på grundflöde.
Sen nivell som jobbar på oxå.
Sedan verkar basventilation vara 42% av maxkapacitet, men du kan väl också välja manuell fläkthastighet ?
I så fall testa att sänka fläkthastigheten till ca 20-25%
Och kan man ställa i den på att enbart gå igång när det blir fuktigt, så kan du ställa in den i tvättstugan på det.
Det är ju en lågenergi fläkt med bra kvalitet, så du borde ha inställningsmöjligheter

