8 348 läst ·
79 svar
8k läst
79 svar
Dålig lukt från vasken...
Ska kolla om en timme eller så.
Hållit på med till o från hela dagen så tycker snart allt luktar hehe.
Hållit på med till o från hela dagen så tycker snart allt luktar hehe.
Avloppet ser nu bra ut om röret ifrån handfatet går ner djup i vattenlåset.
Har du fortfarande lukt så ligger problemet på annat ställe.
Luftläckage efter vattenlås handfat eller runt toaletten.
Finns ingen annan förklaring, jag är minst sagt proffs.
Har du fortfarande lukt så ligger problemet på annat ställe.
Luftläckage efter vattenlås handfat eller runt toaletten.
Finns ingen annan förklaring, jag är minst sagt proffs.
Det blev bättre men kommer endå en svag doft när man spolar vatten.
Vet vi har haft lite problem med lukt från ena toan innan.då han fick täta den extra då dom
Koppla in den.men lukten kommer från stället när man ex borstar tänderna.spolbilen beställd till på torsdag,dom skulle oxå kolla med kamera.
Vet vi har haft lite problem med lukt från ena toan innan.då han fick täta den extra då dom
Koppla in den.men lukten kommer från stället när man ex borstar tänderna.spolbilen beställd till på torsdag,dom skulle oxå kolla med kamera.
Det som är lite underligt är det här övertrycket som du har i avloppssystemet. Det är ju uppenbarligen det som orsakar att systemet blir känsligt för detaljer i vattenlåsens installation.P perstorp.. skrev:Det blev bättre men kommer endå en svag doft när man spolar vatten.
Vet vi har haft lite problem med lukt från ena toan innan.då han fick täta den extra då dom
Koppla in den.men lukten kommer från stället när man ex borstar tänderna.spolbilen beställd till på torsdag,dom skulle oxå kolla med kamera.
Kan det vara så att du har undertryck i hela huset p g a F- eller FT-ventilationssystem? D v s om du öppnar ett fönster på glänt - drar det kraftigt in luft där? Avloppssystemet har ju en avluftning över tak och har samma lufttryck som uteluften eftersom den står i direkt kontakt med den utan sugande fläkt. I så fall kanske dags att ställa om fläktarna hemma så att undertrycket i huset inte är så stort?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Japp har en del undertryck i huset ennu tror jag.
Har 2 badrumsfläktar som går alltid på grundflöde.
Sen har jag ventilerade undergolv nivelle.
Har satt in 6 st tillluftventiler.
En i varje rum som är fullt öppna året runt.
Men känner när man öppnar fönster eller ytterdörren ätt den kommer in luft.
Har 2 badrumsfläktar som går alltid på grundflöde.
Sen har jag ventilerade undergolv nivelle.
Har satt in 6 st tillluftventiler.
En i varje rum som är fullt öppna året runt.
Men känner när man öppnar fönster eller ytterdörren ätt den kommer in luft.
Så det är inget mysterium egentligen, du har helt ett rejält undertryck i förhållande till uteluft/avloppsluft. Då kommer lukten alltid att uppstå där minsta möjlighet finns för avloppsledningarnas luft att ta sig ut, t ex när man borstar tänderna och låter vattnet stå och rinna genom vattenlåset. Lösningen finns i att minska undertrycket i huset. T ex mer tilluft så att tillluften inte går via avloppet. Eller välja vattenlås som är mer robusta (=större vattenvolym i dem).P perstorp.. skrev:
Oki
Jag skicka till en ventilationsfirma som gör gratis hembesök
o kollar över ventilationen.
Dom mäter oxå om man har undertryck vid ett fönster ex.
Se om dom hör av sig,brukar vara lite si o så när något e gratis
Har ett hus på 130 kvm
Lång hall utanför toaletterna,med rum på båda sidorna.
tillluft i alla rum.
men inte i hallen,kanske behövs där men.
Men frugan börjar bli galen på alla hål jag borrat hehe
Jag skicka till en ventilationsfirma som gör gratis hembesök
o kollar över ventilationen.
Dom mäter oxå om man har undertryck vid ett fönster ex.
Se om dom hör av sig,brukar vara lite si o så när något e gratis
Har ett hus på 130 kvm
Lång hall utanför toaletterna,med rum på båda sidorna.
tillluft i alla rum.
men inte i hallen,kanske behövs där men.
Men frugan börjar bli galen på alla hål jag borrat hehe
En uppdatering mitt i allt .)
Ventilationsfirman här idag.
Har ett undertryck i huset så badrumsfläktarna inte drar ut allt vid röktestet.
Derans bästa förslag mekaniskt tillluft i centrum på huset.
en varvstyrd sådan.
ett rör in o ett ut på vinden med motor.
alternativ sätta in fler tillluftsventiler.
men har redan sex st.
inväntar prisförslag på mekanisk tillluft.
se vart det slutar hehe
så felet med badrumslukt borde komma från undertrycket.
Dock blir det spolning på torsdag endå.är ju inte fel typ 7 år sen sist.
Ventilationsfirman här idag.
Har ett undertryck i huset så badrumsfläktarna inte drar ut allt vid röktestet.
Derans bästa förslag mekaniskt tillluft i centrum på huset.
en varvstyrd sådan.
ett rör in o ett ut på vinden med motor.
alternativ sätta in fler tillluftsventiler.
men har redan sex st.
inväntar prisförslag på mekanisk tillluft.
se vart det slutar hehe
så felet med badrumslukt borde komma från undertrycket.
Dock blir det spolning på torsdag endå.är ju inte fel typ 7 år sen sist.
Tycker det känns väldigt konstigt att du har så pass mycket undertryck i huset trotts 6 st tillluftsventiler?P perstorp.. skrev:En uppdatering mitt i allt .)
Ventilationsfirman här idag.
Har ett undertryck i huset så badrumsfläktarna inte drar ut allt vid röktestet.
Derans bästa förslag mekaniskt tillluft i centrum på huset.
en varvstyrd sådan.
ett rör in o ett ut på vinden med motor.
alternativ sätta in fler tillluftsventiler.
men har redan sex st.
inväntar prisförslag på mekanisk tillluft.
se vart det slutar hehe
så felet med badrumslukt borde komma från undertrycket.
Dock blir det spolning på torsdag endå.är ju inte fel typ 7 år sen sist.
Det är heller inte bra för huset med sådant undertryck, då det oftast innebär att fuktig luft dras in i konstruktionen.
Är dina tillluftsventiler 100 mm eller 80 mm?
Jag tycker heller inte att ventilationsfirmans förslag är att föredra, både för kostnaden/driftskostnader/underhållskostnader samt ingrepp.
Du kan ALLTID få rätt tryck i huset UTAN dessa saker, och du kanske ska börja med att minska ventilationen på dom 2 badrumsfläktarna så att luftflödet blir mer "balanserat".
Jag menar om hela 6 stycken friskluftsventiler INTE kan ersätta den luft som dina 2 badrumsfläktar trycker ut, så trycker dina badrumsfläktar ut alldeles för mycket luft vilket också blir värmeförluster.
En annan långsökt ekvation som kan hända är om, dina avloppsrör från huset har för liten dimension i kombination med för stort fall. Då fylls HELA avloppsröret med vatten medans det rusar vidare mot din kommunala anslutning. ( som vanligtvis är 250 mm)
Då blir fallkraften för avloppsvattnet så kraftigt att det "suger" vattnet ur vattenlåset, för att det inte kommer in luft nog för att ersätta "så vattnet kan falla" ( hoppas du förstår)
Tänk scenariot slanga bensin.
Då blir fallkraften för avloppsvattnet så kraftigt att det "suger" vattnet ur vattenlåset, för att det inte kommer in luft nog för att ersätta "så vattnet kan falla" ( hoppas du förstår)
Tänk scenariot slanga bensin.
Har nivells system i hela huset,ventilerade under golv.
så alla rum suger inomhus luft o ut i det fria.
https://www.nivellsystem.se/
Sen 2 badrumsfläktar pax som står på det lägsta grundflödet.
Dom varvar bara upp vid duschning.
Vid röktesten så såg man det pulsera släppte ut den mesta röken,men då o då åkte den in i rummet.
Så dom kan man inte strypa
nivell är injusterat av proffs
öppnar man ett fönster 3 cm så försvinner övertrycket.
så alla rum suger inomhus luft o ut i det fria.
https://www.nivellsystem.se/
Sen 2 badrumsfläktar pax som står på det lägsta grundflödet.
Dom varvar bara upp vid duschning.
Vid röktesten så såg man det pulsera släppte ut den mesta röken,men då o då åkte den in i rummet.
Så dom kan man inte strypa
nivell är injusterat av proffs
öppnar man ett fönster 3 cm så försvinner övertrycket.
Ja ingen lätt nöt o knäcka
Men allt har funkat i 2 år
Helt nya avlopp gjutna i golven.
Men vi ser på torsdag med kameran
Men allt har funkat i 2 år
Helt nya avlopp gjutna i golven.
Men vi ser på torsdag med kameran
P perstorp.. skrev:Har nivells system i hela huset,ventilerade under golv.
så alla rum suger inomhus luft o ut i det fria.
[länk]
Sen 2 badrumsfläktar pax som står på det lägsta grundflödet.
Dom varvar bara upp vid duschning.
Vid röktesten så såg man det pulsera släppte ut den mesta röken,men då o då åkte den in i rummet.
Så dom kan man inte strypa
nivell är injusterat av proffs
öppnar man ett fönster 3 cm så försvinner övertrycket.
Känner till Nivellsystem mycket väl, dom kan köras på både svagt undertryck eller svagt övertryck beroende på hur situationen/huset ser ut.
Så i ditt fall har du utblås ifrån varje yta då eller?
Har inte dom som monterat Nivellsystemet samtidigt monterat friskluftsventiler i paritet med beräknade liter luft som sugs ur byggnaden?
Eller har du i efterhand monterat dina badrumsfläktar?