339 läst ·
2 svar
339 läst
2 svar
Färglukt efter 2 år?
För 2 år sedan så målade vi om ett extrarum med lite billigare Sadolin färg, vitt. Färgen luktade lite kemiskt typ men tänkte inte så mycket på det, klart det kan dofta lite. Rummet i sig har en friskluftsventil som släpper igenom utomhusluft men ingen frånluft såvida vi inte har dörren öppen till huset. Dörren är i regel alltid öppen på vardagar då det är mitt hemmakontor. Men på helgen brukar jag stänga. Så det blir nog ingen jätte omsättning på luften då även om friskluftsventilen är öppen? På måndagen när jag öppnar så känner jag tydligt samma färglukt som när vi målade om rummet. Undrar om det är normalt? Kan nämnas att vi målade direkt på tapet också vilket kanske är sämre? På vardagar när vi har det öppet känner vi ingenting. Så kanske inte färgens fel utan dålig ventilation bara?
Redigerat:
Ja men Sadolin är ett varumärke från AkzoNobel, har svårt att tro något som säljs i svensk bygghandel inte skulle vara godkänt.L Lagomski skrev:
https://www.svanen.se/licensinnehavare/akzo-nobel-decorative-coatings-ab/
Men jag kom på att vi även lagt om golvet i rummet så det kan ju ge lite doft det också. Laminat så det var behandlat med nåt vax eller nåt.
Klicka här för att svara