T Tomazzzz skrev:
Brunnen är bara 15 år. Kan det verkligen va så att jag tvingas byta ut den om kommunen får reda på något (det kommer dom inte få).
Finns det inga väggar i den kvar så är det kört. Det ska vara 3 fack i den, första ska ta hand om det grova, nästa sila ska sila av ytterligare och sista ska i princip vara klart. Sen ska det på vägen ut vara en fördelningsbrunn med spridarrör som fördelar flödet ut på 2 - 3 infiltrationsrör till bädden. Sen som skrivs att det klara sig med en brunn på 2 m3 är på gränsen, 3 m3 ska den vara på, så det finns plats för skiten. Här kan du se hur dom ska se ut invändigt
https://www.google.com/search?sca_e...IHXmnBzEQ1QJ6BAhOEAE&biw=1280&bih=585&dpr=1.5
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
kulle kulle skrev:
Om det inte finns väggar så är det ingen trekammarbrunn
Ok
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Bra idé, men jag är nog överkvalificerad. Deras jobb består enbart i att underkänna alla enskilda avlopp som är äldre än 15 år, samt tala om för fastighetsägaren att avloppet förgiftar Östersjön (oavsett avloppets avstånd till nämna innanhav).
Ja, så enkelt att även du borde fixa det med vänsterhanden även om du egentligen har nått intressant,viktigt och riktigt att göra. Om du specialiserar dej och arbetar i Halland eller Bohuslän tror jag även att du kan utelämna stycket om Östersjön.

Till TS: Gräv, bråka inte med varken säljarna eller kommunen utan ta kostnaden för att få ett välfungerande avlopp och slippa spolningar och extratömningar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Jag skulle i ditt läge ta o fundera på om det inte är värt att hitta en lösning som hindrar slamflykten för det finns inga garantier om att det kommer att fungera i 15år..lite tråkigt att behöva gräva upp efter några år igen…
Sedan är det viktigt att ingett annat är papper spolas ned i toaletten inga bindor mm..
Skit och helvete och fan och hans moster😅
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Det finns tankar som inte kräver fördelningsbrunn som har en inbyggd funktion i tanken…
 
  • Gilla
Tomazzzz
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Finns det inga väggar i den kvar så är det kört. Det ska vara 3 fack i den, första ska ta hand om det grova, nästa sila ska sila av ytterligare och sista ska i princip vara klart. Sen ska det på vägen ut vara en fördelningsbrunn med spridarrör som fördelar flödet ut på 2 - 3 infiltrationsrör till bädden. Sen som skrivs att det klara sig med en brunn på 2 m3 är på gränsen, 3 m3 ska den vara på, så det finns plats för skiten. Här kan du se hur dom ska se ut invändigt
[länk]
Den har sett ut på samma sätt sen den byggdes. De är konstruerade så enligt slamtömmaren
 
Rejäl skrev:
Det finns tankar som inte kräver fördelningsbrunn som har en inbyggd funktion i tanken…
Det kanske är en sån då. Kan inte ett skit om skitbrunnar.
 
T Tomazzzz skrev:
Det är inget fel på brunnen i den bemärkelsen. Det är (enligt hon som var här) en undermålig modell som är ganska vanlig, men som saknar ”väggar” så när de blir mycket vatten så följer det med papper och sånt så att problemet blir ännu värre. Det är ju inget jag kan kräva säljarna på pengar för. Det är ansvar för infiltrationen jag undrar över.
Men detta är ju orsaken till att infiltrationen är full.
 
  • Gilla
Richard Arnstein och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men detta är ju orsaken till att infiltrationen är full.
Ja det är jag med på. Frågan är bara om det går att göra nåt åt det utan att behöva byta brunn också.
 
kulle kulle skrev:
Om det inte finns väggar så är det ingen trekammarbrunn
Jag har en Upponor med tre separata kammare med varsitt lock
 
F fribygg skrev:
Jag har en Upponor med tre separata kammare med varsitt lock
Jag har två hål (med lock) bredvid varandra och ett längre ner innan innan infiltrationen.
Vet ändå inte om det är 3-kammarbrunn om det saknar väggar.. Kan ingenting.
 
T Tomazzzz skrev:
Ja det är jag med på. Frågan är bara om det går att göra nåt åt det utan att behöva byta brunn också.
Tveksamt då det ska ner väggar och allt är i ett stycke och ska hänga med ett glapp i botten på ca 40 cm
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
T Tomazzzz skrev:
Jag har två hål (med lock) bredvid varandra och ett längre ner innan innan infiltrationen
Men då har du sannolikt en fördelningsbrunn..
Hur ser det ut i den?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
T Tomazzzz skrev:
Jag har två hål (med lock) bredvid varandra och ett längre ner innan innan infiltrationen.
Vet ändå inte om det är 3-kammarbrunn om det saknar väggar.. Kan ingenting.
Då får du se var stora bitarna samlas och nästa ut, den tredje kan vara spridarbrunnen. Är allt i plast eller betong. Mera foton när du får tillfälle på det du har.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.