BirgitS
Jag tror att det är viktigt att veta vad frånluftsflödena är innan man sätter in en tilluftsfläkt så att man inte råkar orsaka övertryck i huset. Man vill ju inte heller göra så att all tilluft kommer in via fläktarna och inget i de andra sovrummen i stället.

Huset är totalt på 175 kvm. Så vårt frånluftsflöde skall vara på 62,25. Det blir ju svårt att uppnå med som vi har ett idag. Eller tänker jag fel?

BirgitS
Ja, det kan behövas en kontinuerlig fläkt i köket och kanske övre hallen för att komma upp i normenliga flöden. Samt då att befintliga fläktar verkligen ger normenliga flöden.

Man kan hyra luftflödesmätare om man inte vill köpa en. Sen finns det ventilationsexperter man kan anlita för en total genomgång och som då kan föreslå lämpliga åtgärder.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag kanske är trött men hänger inte med i er diskussion. Vill man förbättra ventilation vill man väl ha in mer luft utifrån? Den luften har väl den fukthalt den har? Vad missar jag?
Ja precis, utomhusluften har väl exakt samma fuktinnehåll oavsett vilken fläkt som drar in den i rumnmet. Så länge du kan ställa in kanalfläkten så att det blir rimlig flöde (4l/s och person) så kan jag inte se att det skulle spela någon roll. Man vill ju dock inte ha övertryck i huset så den får väl varsamt justeras in gentemot frånluften.

Jag har faktiskt funderat med att sätta en i köket. Går det bra att koppla in den på samma stam som badrummet går på? Var ska man lämpligast ha donet i köket? Tvättstugan är i direkt anslutning till köket nämligen.

BirgitS
Jag vet att det kan bli problem om det finns flera fläktar som blåser in luft i samma kanal men jag kan inte villkoren för det.

Jag tror inte att det är så viktigt med placeringen i köket men om man upplever att köksfläkten missar en del så kan det kanske vara bra om den nya sitter i närheten av spisen/hällen.

Tänker mest om frånluft i köket skall gå på en egen kanal och inte tillsammans med badrummen ifall köksfläkten missar ta all matos

BirgitS
Jag vet inte men andra har skrivit att frånluftskanaler i kök, som inte är den primära köksfläkten, inte räknas som imkanal och därmed inte behöver vara brandskyddade. Om det stämmer så bör den frånluftskanalen kunna vara gemensam med en badrumskanal. Men alltid bra att kolla med områdesansvarig sotare som ska kunna sånt.

Tack alla för hjälpen. Ha nu en bra dag

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.