Hejsan!
Den varma sommaren har trots ac fått 50tals radhuset att bekänna färg.
Vi har ett sovrum i söderläge, och en fasad i eternit och tyvärr saknar vi tilluft i sovrummet.
Det finns en angränsande alkov på norra sidan med tilluft, men det räcker inte och luften passerar bara direkt till dörren.
Därmed funderar jag på att montera en ny kanal i ett överskåp till en integrerad garderob, då det är enda sättet där jag enkelt kan plocka bort en eternitskiva. Det blir då öst som väderstreck på den.
Grön befintlig tilluft
Röd mekanisk frånluft i badrum (sitter på skorstenen)
Orange idé till extra tilluft.
Jag tänker att placeringen kanske inte är optimal, eftersom jag gissar att man vill ha ventilen egentligen längst in, dvs diagonalt mot dörren. Men tror ni det kan fungera?
Och isåfall, hur borde man gå tillväga?
Min plan var att dra en kanal 125mm genom vägg och garderob.
Fylla garderoben med någon isolering.
Montera tilluftdonet i dörren på garderoben och därefter justera in ventilationen
Den varma sommaren har trots ac fått 50tals radhuset att bekänna färg.
Vi har ett sovrum i söderläge, och en fasad i eternit och tyvärr saknar vi tilluft i sovrummet.
Det finns en angränsande alkov på norra sidan med tilluft, men det räcker inte och luften passerar bara direkt till dörren.
Därmed funderar jag på att montera en ny kanal i ett överskåp till en integrerad garderob, då det är enda sättet där jag enkelt kan plocka bort en eternitskiva. Det blir då öst som väderstreck på den.
Grön befintlig tilluft
Röd mekanisk frånluft i badrum (sitter på skorstenen)
Orange idé till extra tilluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker att placeringen kanske inte är optimal, eftersom jag gissar att man vill ha ventilen egentligen längst in, dvs diagonalt mot dörren. Men tror ni det kan fungera?
Och isåfall, hur borde man gå tillväga?
Min plan var att dra en kanal 125mm genom vägg och garderob.
Fylla garderoben med någon isolering.
Montera tilluftdonet i dörren på garderoben och därefter justera in ventilationen
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Jag har tagit bort i överkanten men tycker inte det räcker.F fribygg skrev:
Får testa ta bort samtliga lister
Bra fråga, installerades av tidigare ägare. Jag brukar dra upp den på max under sommaren sitter en reglerbar transformator till den på vinden vrdeG ghu skrev:
Har mätt toalett och badrum som båda har flöden inom rekommendation, högre på badrummet.
Med båda på max ligger dom om jag inte missminner mig va 30% över.
Badrummet är dock på mellanplan, så det finns ingen frånluft på övre våningen
I tvättstugan i källaren sitter en egen fuktstyrd med grundflöde.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 592 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 592 inlägg
Men det skiljer väl bara några få trappsteg?K Kanelbullen123 skrev:
Hur många kvm är det övre planet på?
Normflödet är 0,35 l/s och kvm, samt en badrumsfläkt bör ha 15 l/s som grundflöde.
Men en tilluftsventil kan inte få luften att bli svalare utan då får man öppna fönster.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Det ligger 5-6 steg nerBirgitS skrev:
just nu har jag med min hobbymätare 19 i badrummet och 13 på toaletten (markplan)
Övervåningen är 2st smårum 2x3,5m, en hall och ett större sovrum.
Sovrummet är ca 3x4m
Hallen ca 2x3m
Endast de små rummen har tilluft.
Således ca 37kvm
Nedervåningen är 53kvm kök vardagsrum
källare 45kvm
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 592 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 592 inlägg
Man räknar flöden på varje våningsplan för sig. Men badrummet kan nog räknas in i det övre planet. Fast det är svårt att tvinga varm luft neråt, vilket medför att det är möjligt att en frånluftsfläkt i övre hallen skulle förbättra ventilationen..
Det är väl så att luft kan passera över/under alla dörrar?
Det större sovrummet har du väl tagit bort tätningslister på och då får det ju tilluft.
Det större sovrummet har du väl tagit bort tätningslister på och då får det ju tilluft.
Ah!BirgitS skrev:
Man räknar flöden på varje våningsplan för sig. Men badrummet kan nog räknas in i det övre planet. Fast det är svårt att tvinga varm luft neråt, vilket medför att det är möjligt att en frånluftsfläkt i övre hallen skulle förbättra ventilationen..
Yes, det var första delen, gjorde nya trösklar till samtliga dörrar för att luft skulle kunna passera.
Badrumsdörren är utöver det alltid öppen.
Tidigare när husen byggdes och eldades med olja fanns en ventil i ”trapphuset” alltså betydligt högre än badrummet men den är inte aktiv, och den mekaniska frånluften på taket är endast kopplad till badrummen.
Skulle det vara ett ytterligare alternativ att koppla in denna på frånluft också tro?
Du har fel. Ett bra fönster målat med rätt färg tål att sitta >100år på sin plats i väggen helt oavsett om det finns fönsterlister monterade eller inte.L Lgr59 skrev: