Hejsan!

Den varma sommaren har trots ac fått 50tals radhuset att bekänna färg.

Vi har ett sovrum i söderläge, och en fasad i eternit och tyvärr saknar vi tilluft i sovrummet.
Det finns en angränsande alkov på norra sidan med tilluft, men det räcker inte och luften passerar bara direkt till dörren.

Därmed funderar jag på att montera en ny kanal i ett överskåp till en integrerad garderob, då det är enda sättet där jag enkelt kan plocka bort en eternitskiva. Det blir då öst som väderstreck på den.

Grön befintlig tilluft
Röd mekanisk frånluft i badrum (sitter på skorstenen)
Orange idé till extra tilluft.

IMG_9440.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänker att placeringen kanske inte är optimal, eftersom jag gissar att man vill ha ventilen egentligen längst in, dvs diagonalt mot dörren. Men tror ni det kan fungera?

Och isåfall, hur borde man gå tillväga?

Min plan var att dra en kanal 125mm genom vägg och garderob.
Fylla garderoben med någon isolering.
Montera tilluftdonet i dörren på garderoben och därefter justera in ventilationen

Det enkla sättet är att ta bort tätningslisten i överkant på fönstret i sovrummet.

• Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
G ghu skrev:
Det enkla sättet är att ta bort tätningslisten i överkant på fönstret i sovrummet.
Ett något svårare sätt vore att montera en spaltventil i fönstret

G ghu skrev:
Den är redan borta, men har en rullgardin som ligger rätt tätt mot fönstret så ingen superbra effekt skulle jag säga

F fribygg skrev:
Ett något svårare sätt vore att montera en spaltventil i fönstret
Har funderat på det också, verkar fungera även om man har gamla kopplade oisolerade fönster.
Är dock fundersam om inte en rullgardin som hänger framför kommer att blockera flödet för mycket?

Testa då att ta bort lite tätningslist i fönstret, det är enkelt och billigt och du märker ju snart om du får in tillräckligt med luft

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.