Hejsan!

Den varma sommaren har trots ac fått 50tals radhuset att bekänna färg.

Vi har ett sovrum i söderläge, och en fasad i eternit och tyvärr saknar vi tilluft i sovrummet.
Det finns en angränsande alkov på norra sidan med tilluft, men det räcker inte och luften passerar bara direkt till dörren.

Därmed funderar jag på att montera en ny kanal i ett överskåp till en integrerad garderob, då det är enda sättet där jag enkelt kan plocka bort en eternitskiva. Det blir då öst som väderstreck på den.

Grön befintlig tilluft
Röd mekanisk frånluft i badrum (sitter på skorstenen)
Orange idé till extra tilluft.

IMG_9440.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänker att placeringen kanske inte är optimal, eftersom jag gissar att man vill ha ventilen egentligen längst in, dvs diagonalt mot dörren. Men tror ni det kan fungera?

Och isåfall, hur borde man gå tillväga?

Min plan var att dra en kanal 125mm genom vägg och garderob.
Fylla garderoben med någon isolering.
Montera tilluftdonet i dörren på garderoben och därefter justera in ventilationen

Det enkla sättet är att ta bort tätningslisten i överkant på fönstret i sovrummet.

• Gilla
Gösta Hjalmar och 3 till
  • Laddar…
G ghu skrev:
Det enkla sättet är att ta bort tätningslisten i överkant på fönstret i sovrummet.
Ett något svårare sätt vore att montera en spaltventil i fönstret

• Gilla
Gösta Hjalmar
  • Laddar…
G ghu skrev:
Den är redan borta, men har en rullgardin som ligger rätt tätt mot fönstret så ingen superbra effekt skulle jag säga

F fribygg skrev:
Ett något svårare sätt vore att montera en spaltventil i fönstret
Har funderat på det också, verkar fungera även om man har gamla kopplade oisolerade fönster.
Är dock fundersam om inte en rullgardin som hänger framför kommer att blockera flödet för mycket?

Testa då att ta bort lite tätningslist i fönstret, det är enkelt och billigt och du märker ju snart om du får in tillräckligt med luft

Vad har du för frånluftsfläkt?

Har du kontrollerat frånluftsflödet?

F fribygg skrev:
Testa då att ta bort lite tätningslist i fönstret, det är enkelt och billigt och du märker ju snart om du får in tillräckligt med luft
Jag har tagit bort i överkanten men tycker inte det räcker.
Får testa ta bort samtliga lister

G ghu skrev:
Vad har du för frånluftsfläkt?

Har du kontrollerat frånluftsflödet?
Bra fråga, installerades av tidigare ägare. Jag brukar dra upp den på max under sommaren sitter en reglerbar transformator till den på vinden vrde

Har mätt toalett och badrum som båda har flöden inom rekommendation, högre på badrummet.
Med båda på max ligger dom om jag inte missminner mig va 30% över.

Badrummet är dock på mellanplan, så det finns ingen frånluft på övre våningen

I tvättstugan i källaren sitter en egen fuktstyrd med grundflöde.

BirgitS
K Kanelbullen123 skrev:
Badrummet är dock på mellanplan, så det finns ingen frånluft på övre våningen
Men det skiljer väl bara några få trappsteg?
Hur många kvm är det övre planet på?
Normflödet är 0,35 l/s och kvm, samt en badrumsfläkt bör ha 15 l/s som grundflöde.

Men en tilluftsventil kan inte få luften att bli svalare utan då får man öppna fönster.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men det skiljer väl bara några få trappsteg?
Hur många kvm är det övre planet på?
Normflödet är 0,35 l/s och kvm, samt en badrumsfläkt bör ha 15 l/s som grundflöde.

Men en tilluftsventil kan inte få luften att bli svalare utan då får man öppna fönster.
Det ligger 5-6 steg ner

just nu har jag med min hobbymätare 19 i badrummet och 13 på toaletten (markplan)
Övervåningen är 2st smårum 2x3,5m, en hall och ett större sovrum.
Sovrummet är ca 3x4m
Hallen ca 2x3m

Endast de små rummen har tilluft.

Således ca 37kvm
Nedervåningen är 53kvm kök vardagsrum
källare 45kvm

BirgitS
Man räknar flöden på varje våningsplan för sig. Men badrummet kan nog räknas in i det övre planet. Fast det är svårt att tvinga varm luft neråt, vilket medför att det är möjligt att en frånluftsfläkt i övre hallen skulle förbättra ventilationen..

Det är väl så att luft kan passera över/under alla dörrar?

Det större sovrummet har du väl tagit bort tätningslister på och då får det ju tilluft.

BirgitS BirgitS skrev:
Man räknar flöden på varje våningsplan för sig. Men badrummet kan nog räknas in i det övre planet. Fast det är svårt att tvinga varm luft neråt, vilket medför att det är möjligt att en frånluftsfläkt i övre hallen skulle förbättra ventilationen..

Det är väl så att luft kan passera över/under alla dörrar?

Det större sovrummet har du väl tagit bort tätningslister på och då får det ju tilluft.
Ah!
Yes, det var första delen, gjorde nya trösklar till samtliga dörrar för att luft skulle kunna passera.
Badrumsdörren är utöver det alltid öppen.

Tidigare när husen byggdes och eldades med olja fanns en ventil i ”trapphuset” alltså betydligt högre än badrummet men den är inte aktiv, och den mekaniska frånluften på taket är endast kopplad till badrummen.

Skulle det vara ett ytterligare alternativ att koppla in denna på frånluft också tro?

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om den kanalen fortfarande är i bra skick kan det kanske passa att ha en frånluftsfläkt där.

F fribygg skrev:
Ta inte bort tätningslisten i fönstret. För då får man en brygga, där kall och varm luft möts. Vilket innebär att fönstret börjar ruttna

L Lgr59 skrev:
Ta inte bort tätningslisten i fönstret. För då får man en brygga, där kall och varm luft möts. Vilket innebär att fönstret börjar ruttna
Du har fel. Ett bra fönster målat med rätt färg tål att sitta >100år på sin plats i väggen helt oavsett om det finns fönsterlister monterade eller inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.