Hej.

Bor i en 70-tala villa. I sovrummet fanns en tilluftsventil ovan fönster. Problemet med en var att den hämtade luft ifrån uterummet. Inte optimalt. Sedan har vi vardagsrummet och även den har uterummet där vi närmast kan hämta luft. För att lösa detta fick jag tipset att dra spirorör på kattvinden och ut mot gaveln. Sedan sätta tilluftsventiler i innertaket i sovrum och vardagsrum. Detta ör gjort. Det som händer nu ör att vissa dagar får vi bra med tilluft och vissa inget alls. Vi har mekanisk frånluft i alla rum som skalla ha det och som ständigt är igång. Blir galen på det. Sen tänkte jag om man kanske hade kunnat sätta en kanalfläkt med lågt flöde för att hjälpa till? Vet dock inte om det är ok att göra detta eller det medför risk att den drar med en massa fukt?

Behöver lösa detta då rummet luktar instängt samt dålig luft.

Ngn vänlig som har koll på ventilation och som kanske till och med kan fixa detta åt oss så är vi tacksamma.

BirgitS
Försök hitta något som skiljer mellan de dagar när tilluften fungerar och dagar när det inte fungerar, t.ex. kan vara öppet fönster någonstans, vindriktning, någon innerdörr öppen/stängd. Den luft som fläktarna behöver kommer från de ställen där det är enklast för luften att komma in och det är då enklare genom ett öppet fönster än genom en tilluftsventil.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
G Gazzi83 skrev:
Hej.

Bor i en 70-tala villa. I sovrummet fanns en tilluftsventil ovan fönster. Problemet med en var att den hämtade luft ifrån uterummet. Inte optimalt. Sedan har vi vardagsrummet och även den har uterummet där vi närmast kan hämta luft. För att lösa detta fick jag tipset att dra spirorör på kattvinden och ut mot gaveln. Sedan sätta tilluftsventiler i innertaket i sovrum och vardagsrum. Detta ör gjort. Det som händer nu ör att vissa dagar får vi bra med tilluft och vissa inget alls. Vi har mekanisk frånluft i alla rum som skalla ha det och som ständigt är igång. Blir galen på det. Sen tänkte jag om man kanske hade kunnat sätta en kanalfläkt med lågt flöde för att hjälpa till? Vet dock inte om det är ok att göra detta eller det medför risk att den drar med en massa fukt?

Behöver lösa detta då rummet luktar instängt samt dålig luft.

Ngn vänlig som har koll på ventilation och som kanske till och med kan fixa detta åt oss så är vi tacksamma.
Tyvärr nog bara ett FTX-system din lösning.

• Gilla
Srixon
  • Laddar…
Nu blåser det lite ute och flödet är bra. Har läst att ventil i tak är sämre in i vägg. Vi har ventiler i väggen i andra rum och dom ger bra med luft hela tiden.

Vill gärna ha ftx men det är en dyr investering 😞.

Men ni tror inte alls på en kanalfläkt som kommer ge konstant flöde ?

G Gazzi83 skrev:
Nu blåser det lite ute och flödet är bra. Har läst att ventil i tak är sämre in i vägg. Vi har ventiler i väggen i andra rum och dom ger bra med luft hela tiden.

Vill gärna ha ftx men det är en dyr investering 😞.

Men ni tror inte alls på en kanalfläkt som kommer ge konstant flöde ?
Lär bli bättre än idag, testa om du inte är sugen att installera FTX.

Ingen risk med fukt? Det är det som oroar mig

G Gazzi83 skrev:
Ingen risk med fukt? Det är det som oroar mig
Hur menar du?

Att fläkten drar in fuktig luft. Läte ngt om det i en annan tråd. Jag tänker sjölv att det inte vara skillnad från det är idag. Det gör ju bara att flödet blir konstant

G Gazzi83 skrev:
Att fläkten drar in fuktig luft. Läte ngt om det i en annan tråd. Jag tänker sjölv att det inte vara skillnad från det är idag. Det gör ju bara att flödet blir konstant
Nej, inte på låga varv.

Tack så mkt. Det var ljust det jag ville höra

G Gazzi83 skrev:
Att fläkten drar in fuktig luft.
Jag kanske är trött men hänger inte med i er diskussion. Vill man förbättra ventilation vill man väl ha in mer luft utifrån? Den luften har väl den fukthalt den har? Vad missar jag?

• Gilla
ivp
  • Laddar…
BirgitS
G Gazzi83 skrev:
Om du menar en kanalfläkt som trycker in luft i huset så kan det orsaka övertryck i huset och då kan fuktig luft tryckas in i väggarna. Det gäller att alltid säkerställa att det är ett litet undertryck i huset.
G Gazzi83 skrev:
Har du kollat om någon av tilluftsventilerna egentligen agerar frånluft, dvs. vinden trycker in luft där den ligger på och den luften kommer ut genom ventilerna på andra sidan huset?
I så fall verkar det som att det är obalans mellan antalet frånluftsfläktar (mängden frånluft) och antalet tilluftsventiler (mängden tilluft man vill ha in).

Normerna är:
0,35 l/s och kvm gällande frånluftsflödena, alltså summan av luftflödena genom frånluftsfläktarna.
15 l/s frånluft i bad- och duschrum
10 l/s frånluft i toalett, tvättstuga och kök
Eventuell ytterligare frånluft i hall, klädkammare etc. för att nå upp till önskad sammanlagd frånluft.

En spaltventil kan t.ex. vara avsedd för 5 l/s. Har man för många tilluftsventiler i förhållande till totalt frånluftsflöde så kan det bli så att det bara kommer in luft i vissa av ventilerna.

Hur mycket frånluft har du?
Hur många spaltventiler har du?

Hej .

På bottenplan har vi 2 sovrum, v-rum, matplats. En tilluftsventil (Fresh matplats). V-rum och sovrum 1 har tilluft från samma kanal som kommer i innertaket(det är dessa som bråkar med flödet). Sovrum nr 2 har ventil ovanan fönster och den funkar bra.

I tvättstuga har vi en klimatfabriken fläkt med grundflöde(likt FResh/pax). Kök (köksfläkt som är igång vid matlagning). Toa och badrum går i samma rör till en Vilpe takfläkt med konstant flöde.

På ovanvåningen har vi två sovrum, hall, badrum

Sovrummen har Fresh tilluftsventiler och badrum har klimatfabriken fläkt med grund flöde(likt Fresh/pax).

Hade det inte varit för uterummet så hade vi satt ventilerna ovan fönster i v-rum och sovrum 1. Så fick tipset med att göra denna lösning genom kattvinden. Men flödet är inte konstant och därav min fundering med kanalfläkt på mkt lågt flöde.

BirgitS
Har du någon kunskap om hur mycket dessa frånluftsfläktar blåser ut?

Tyvärr inte mer än det som tillverkaren skriver på Klimatfabriken fläktarna. Vilpe fläkten satt där redan när vi flytta in.

Så om det det är obalans i flödet så kan det ställa till det med ventilerna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.