Har en Alpa Combi från Nibe som gått på olja/el enbart på den förre ägaren. (Installerad 2004).

Nu kör vi enbart på ved och att försöka få ut 2x750l till ack. tankarna (via laddomat) går inte ens. Timmarna på dygnet räcker inte till. Jag kan knappt få upp pannan i 80 grader, då får jag stänga av cirkulationen i elementen. (Som "bara" skiljer 3-4 grader mellan utågende och inkommande).

Ibland kan jag få den att "dra" i sig lite mer lugt, men oftast blir det bara lite myspys eld i pannan.

Jag har provat ALLA inställningar på pannan, öppnat spjäl, kör med bottenluckan lite extra öppen osv. Och visst ibland kan jag få lite skjuts i pannan, men om jag går ned 10-15 minuter senare så är det bara myspys eld IGEN.

Idag har jag eldat snart 12h och fått ut cirka 500liter som är 70grader i ackumulatortanken.

Är det pannan som är kass eller jag som inte kan elda?!
 
Jag är ingen erfaren eldare men det jag kom att tänka på när jag läser är skorstenen. Har du bra drag från skorstenen?

Mvh Martin
 
Har du torr ved?
 
Det sitter ingen draglucka på rökröret som är till för att sänka draget vid oljeeldning...?? Brukar ju räcka med 0.5 mm vp då, vid vedeldning brukar ju 2 mm vp rekommenderas som minimum vid självdragspanna, som jag misstänker att detta är...
Har du mycket rök från skorstenen föresten??
MVH Kim
 
Biskopen skrev:
Har en Alpa Combi från Nibe som gått på olja/el enbart på den förre ägaren. (Installerad 2004).

Nu kör vi enbart på ved och att försöka få ut 2x750l till ack. tankarna (via laddomat) går inte ens. Timmarna på dygnet räcker inte till. Jag kan knappt få upp pannan i 80 grader, då får jag stänga av cirkulationen i elementen. (Som "bara" skiljer 3-4 grader mellan utågende och inkommande).

Vi har en sådan panna, fast 2006

dock bara kopplad mot en 500l tank, via en laddomat 4030.

Utan någon förbrukning laddar vi 500l från 30 till 90 grader på ca 3 timmar.
med förbrukning tar det väl 5 timmar, och då värmer den 20 radiatorer, i ett just nu
väldigt dragigt och dåligt isolerat hus.

Vi kör med rosettskruven (heter den så?) till sekundärluften utskruvad
ca 2cm, effektspjället helt intryckt och direktspjället helt utdraget..

Utan förbrukning går pannan från 20 grader till 80 på 30-40 minuter.

Har precis beställt en dragregulator.. dom senaste stormarna har gjort att rökgasen dragit iväg upp på 350-400 grader, och övertädningar har hänt ett par gånger..


/Daniel


 
Tack för tipset!! Jag skruvade bort "alla" luckor och sotade ur pannan ÖVERALLT, och fick ut massor ur skorsten - trots att sotarn var där för 1 månad sen.

Antingen sotade han inte, för jag var inte hemma, eller så ger vår ved 5 liter mjölaska i skortsen. Drag i skortsten blev det iaf för jag var tvungen att dammsuga ut det sista för det flög annars in igen.

Skall prova att elda igen nu så får vi se om det blir lite drag i pannan!!!

Skall ringa sotarn på måndag dessutom och be dem komma ut igen, för jag hoppas verkligen inte att man måste sota en gång i månaden.

Tack igen för tipset!

/Johny


 
Biskopen skrev:
Tack för tipset!! Jag skruvade bort "alla" luckor och sotade ur pannan ÖVERALLT, och fick ut massor ur skorsten - trots att sotarn var där för 1 månad sen.

Antingen sotade han inte, för jag var inte hemma, eller så ger vår ved 5 liter mjölaska i skortsen. Drag i skortsten blev det iaf för jag var tvungen att dammsuga ut det sista för det flög annars in igen.

Skall prova att elda igen nu så får vi se om det blir lite drag i pannan!!!

Skall ringa sotarn på måndag dessutom och be dem komma ut igen, för jag hoppas verkligen inte att man måste sota en gång i månaden.

Tack igen för tipset!

/Johny
Du måste sota minst en gång i  månaden, troligen oftare om du vill ha optimal drift.

http://www.nibe.se/VVS/produkter/pannor/kombi/alphacombiD.asp#
 
Vi eldar mycket virke i vår panna, så det blir en hel del sot för oss..
Vi skruvar av luckan framför effekt+direktspjället varje dag, och rakar ner
askan i förbränningsrummet (dvs puttar allt in i pannan), sen vidare ner längst
ner i pannan, sen rakar vi ur all aska därifrån..

Varannan vecka ungefär (beroende på hur mycket vi eldat, och om vi eldat
virke eller "riktig ved") sotar jag ur den ordentligt..

/Daniel
 
vedeldaren skrev:
Du måste sota minst en gång i  månaden, troligen oftare om du vill ha optimal drift.

[länk]
Inte skorsten, Det ska räcka med sotaren gör det o sotarn får du nog ta i örat för 5 liter sot på 1 månad blir det inte i skorsten..

Din panna bör ha ett undertryck på minst 2 mm vp men helst 2,5 mm vp/20-25 pa annars blir det ingen fart, Jag hade liknande problem i min alpha keram (istort som din veddel) o utan rökgas fläkt eldade jag 5 tim för att ladda 500 l utan nått direkt uttag..
Men du kanske löst problemet/draget nu då du sotat själv.. ;)
 
Jag menar naturligtvis att han skall sota pannan.

 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.