Byggahus.se

Dålig fart i vedpannan.

1. A
    Medlem · Västra götalands län · 46 inlägg

Axiotrade

Medlem
    Har eldat i vår vedpanna för första gången men jag tycker inte elden brinner på så mycket som jag önskar.
    Det är en euronom (har jag för för mig) som man kan se på : https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/265256-vedpanna-hur-funkar-vattensystemet.html

Skorstenen är nysotat och ackumulatortanken är på ca 3 kubik.

På toppen har jag 2 vred, 1 för att öppna skorstenen, ett som bypass för röken som används initialt för att snabbt få upp värmen.

Innan jag startade pannan så läste jag en del på olika forum och fick känslan av, eftersom vi har ackumulatortank så skall elden få brinna relativt effektivt. En signal på att så sker är att röken bara är lätt färgad.

Men, såfort efter att jag fått fyr på pannan (den brinner rätt bra då) så stänger jag det ena spjället (bypass), och stänger luckan i botten, så går den ner på väldigt låg fart. Lufttillförsel står på vid gavel.
    Enda sättet för mig att få ordentlig fyr är att öppna mellanspjället något, men då släpper jag också ut värmen rakt ut i skorsstenen vilket jag inte vill, samt att öppna luckan i botten. Då får jag riktigt bra fart på grejerna (Ett brummande ljud, som en jetmotor :D )

Värmen i tanken i pannan är 55-60 grader. Ackumulatortanken visar på att några grader har tillförst på värmen.

Röken på skorstenen är relativt mörk, och luktar en del.

Finns det några nybörjartips jag kan få för att finjustera min eldning?? Är det OK att ha mellanspjället något öppet eller skall det vara helt stängt?

Tack!

2. E
    Medlem · värmland · 2 413 inlägg

exerg

Medlem
    Det verkar som den inte orkar slutförbränna vedgaserna. Dvs den får inget syre strax innan röken skall vända bakåt och in i konvektionsdelen. Minns att B-E Lövgren alltid drog fram Euronom UB30 som den sämsta vedpannan som tillverkats men med 6-8 eldfasta stenar kunde den konverteras och bli i klass med -90-talets albinpannor. Här: https://www.google.se/search?q=euro...&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoATgUa Tills dess så tror jag att förutom att vedgaserna måste upp i 800 grader och har tillräckligt bra drag i skorstenen, så behöver du släppa in lite syre genom den nedre luckan.Inte för mycket ,då det lätt blir att den luft som inte går åt till förbränningen späder ut rökgaserna och sänker temperaturen.

3. E
    Medlem · värmland · 2 413 inlägg

exerg

Medlem
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.