24 010 läst ·
199 svar
24k läst
199 svar
Dålig bilaffär
Det är väl ungefär 60.000 mer än vad det där äggskalet är värt.Ewald skrev:
http://www.euroncap.com/tests/hyundai_i10_2008/323.aspx
Visst.Andy78 skrev:
Man bör ta hänsyn hur vanligt en viss modell är när man köper begagnad.
http://www.ebay.de/itm/MOTOR-Opel-Corsa-C-1-0i-44kw-60PS-Z10XEP-66799-km-1-Jahr-Intec-Garantie-/230882580503?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3AOpel%7CModel%3ACorsa+C%7CType%3A1.0&hash=item35c1ac9817
Min motor var inte vanligt. Hade jag haft en Corsa 1,2 skulle jag ha fått en begagnad motor för 2500 SEK hos den lokala bilskrotaren. Men 1,0 motorn hade han inte.
Fick ändå 10 000 SEK för bilen. Det var en del andra grejer som var i behov av reparation, avgasröret t.ex.
@ cust3000
Det beror väl på hur mycket du kör om hur ofta du behöver byta bromskivor mm.
Det berr inte bara hur mycket man kör utan också HUR man kör. Jag har ju skrivit. Min Corsa klarade sig 150 000 km (15 000 mil) utan att jag behövde byta bromsskivorna!
Mekonomen hävdar att nybilsgarantin gäller om du servar hos dem, och de stoppar i grejer från tredjepartstillverkare.
Ingen aning, jag tror inte det, men jag är ingen jurist.
Det berr inte bara hur mycket man kör utan också HUR man kör. Jag har ju skrivit. Min Corsa klarade sig 150 000 km (15 000 mil) utan att jag behövde byta bromsskivorna!
Mekonomen hävdar att nybilsgarantin gäller om du servar hos dem, och de stoppar i grejer från tredjepartstillverkare.
Ewald skrev:@ cust3000
Men då körde du ju på originalskivor?
Mitt budskap går tydligen inte fram, jag uttrycker mig nog illa.
Jag betar av 15000 mil på ~3,75 år, nybilsgarantin är oftast längre tid.
Redigerat:
@ Cust3000
Mekonomen har rätt! Det stämmer vad Mekonomen säger!
Autobesitzer haben die Wahl: Freie Werkstatt oder Vertragswerkstatt?
Ab 1. Juni 2010 kann jeder Autofahrer selbst entscheiden, in welcher Werkstatt er die fällige Inspektion und notwendigen Reparaturen durchführen lässt. Vertragswerkstatt, Autoreparatur-Kette oder freie Werkstatt? Außerdem kann er selbst entscheiden, woher das Motoröl oder die Ersatzteile stammen. Original-Ersatzteile vom Autohersteller oder günstige Alternativen aus dem freien Ersatzteilhandel? Tritt die EU-weit gültige GVO am 1. Juni 2010 in Kraft, können Hersteller ihre gesetzliche Gewährleistungspflicht nicht mehr an Reparaturen in einer Vertragswerkstatt knüpfen.
http://blog.meinauto.de/neuwagen-bl...ung-das-andert-sich-mit-der-neuen-eu-regelung
Ab 1. Juni 2010 kann jeder Autofahrer selbst entscheiden, in welcher Werkstatt er die fällige Inspektion und notwendigen Reparaturen durchführen lässt. Vertragswerkstatt, Autoreparatur-Kette oder freie Werkstatt? Außerdem kann er selbst entscheiden, woher das Motoröl oder die Ersatzteile stammen. Original-Ersatzteile vom Autohersteller oder günstige Alternativen aus dem freien Ersatzteilhandel? Tritt die EU-weit gültige GVO am 1. Juni 2010 in Kraft, können Hersteller ihre gesetzliche Gewährleistungspflicht nicht mehr an Reparaturen in einer Vertragswerkstatt knüpfen.
http://blog.meinauto.de/neuwagen-bl...ung-das-andert-sich-mit-der-neuen-eu-regelung
Ja, det gjorde jag. Jag körde på originalskivor.
Jag har ju sagt att jag inte har bytt ngt på bilen förutom olja, oljefiltern och en gång tändstifterna under de första 6 åren... och däcken förstås en gång. Använder ganmla vinterdäck som sommardäck.
En oljebrytare gick också sönder, men den kostade kring 100 SEK och det bytte dom gratis .... tog inte ens 5 minuter.
Jag har ju sagt att jag inte har bytt ngt på bilen förutom olja, oljefiltern och en gång tändstifterna under de första 6 åren... och däcken förstås en gång. Använder ganmla vinterdäck som sommardäck.
En oljebrytare gick också sönder, men den kostade kring 100 SEK och det bytte dom gratis .... tog inte ens 5 minuter.
cust3000 skrev:
För att på originaldelar står loggan eller serienummer alt chargenummer, det gör det inte på mekonomens prylar, dvs. tredjepartstillverkare som INTE arbetar efter ett kavlitetssystem, typ ISO TS 16949.
Jag arbetar som konstruktör, tidigare har jag arbetat med krocksystem till ett visst bilmärke i 5 år.
Jag vet vad jag talar om, och jag vet att mekonomen inte säljer originaldelar från 1:a partstillverkare.
Jag arbetar som konstruktör, tidigare har jag arbetat med krocksystem till ett visst bilmärke i 5 år.
Jag vet vad jag talar om, och jag vet att mekonomen inte säljer originaldelar från 1:a partstillverkare.
....som sedermera baseras på att originaldelar används (läs länken du postade)Ewald skrev:@ Cust3000
[länk]
En tredjepartstillverkare kan vara certifierade efter en kavlitetsnorm mot fordonsind., då är det helt "legit" men då har vi samma kostnader som original. Dvs. det är inte Mekonomens affärsmodell, för de köper in från tredjepartstillverkare som inte är anslutna/certifierade enl. ovan.
Mekonomen monterar INTE originaldelar från 1:a partstillverkare alt. certifierade tillverkare.
Så vill din märkesverkstad bråka kan de, med all rätt, göra det.
Synd att många inte vet om Mekonomens fula reklamlögn.
1:a partstillverkare är iofs ett slarvigt uttryck då biltillverkarna köper in sina delar från underleverantörer som är certifierade.
Redigerat:
Okej.cust3000 skrev:....som sedermera baseras på att originaldelar används (läs länken du postade)
En tredjepartstillverkare kan vara certifierade efter en kavlitetsnorm mot fordonsind., då är det helt "legit" men då har vi samma kostnader som original. Dvs. det är inte Mekonomens affärsmodell, för de köper in från tredjepartstillverkare som inte är anslutna/certifierade enl. ovan.
Mekonomen monterar INTE originaldelar från 1:a partstillverkare alt. certifierade tillverkare.
Nja, jag tycker ju att det inte löner sig med fristående verkstäder.
Vissa märkesverkstäder (Mitsubishi t.ex.) är lika dyra eller billigare än fristående verkstäder.
Vet dock inte hur det fungerar i Sverige. Hedin Bil t.ex. har ju en massa märken. I Österrike finns det t.ex. bilfirmor som enbart säljer t.ex. Mitsubishi eller Toyota (Toyota är inte stor i Österrike) och då måste dom även hitta folk/kunder som kör andra märken t.ex. Volkswagen eller Opel.
cust3000 skrev:....som sedermera baseras på att originaldelar används (läs länken du postade)
1:a partstillverkare är iofs ett slarvigt uttryck då biltillverkarna köper in sina delar från underleverantörer som är certifierade.
Men vänta nu vad menar du med 1:a aprts tillverkare?
Det säljer ju Monroe stötdämpare, skivor från brembo, givare från bosch ate samt siemens som sitter original på många bilar.
Vad är skilnaden om jag lämnar in bilen på volvo och de monterar deras dämpare från monroe eller om jag köper den på tex mekonomen.
Köper jag ett oljafilter på bmw så kommer det tryck med bmwlogga samt modellnummer, numret är exakt samma som Mannfiltret jag köper på mekonomen dvs samma filter.
Ingen av biltillverkarna tillverkar delar själv.
Redigerat:
Har inte läst hela tråden, men tempen på ventilkåpan är rimlig och beror på oljetempen som kan ligga på runt 130 grader efter lite körning. Har inget att göra med kylartemp ;-)
cust3000 skrev:För att på originaldelar står loggan eller serienummer alt chargenummer, det gör det inte på mekonomens prylar, dvs. tredjepartstillverkare som INTE arbetar efter ett kavlitetssystem, typ ISO TS 16949.
Köper man tex en länkarm på bmw så får jag en med ett nummer på.
Köper jag en från lemförder på bla mekonomen så får jag samma länkarm och man ser att numret är bortslipat.
Lemförder är OEM till BMW.
Intresant vad för krocksystem?