Nej det har rätt.
Enligt de nya eu reglerna.
Men du vet hur biltillverkarna är , händer det något och du inte använt dig av auktoriserad verkstad dvs de verkstäder som är anslutna till märket, så börjar de bråka om garantin och du får inleda en process.
Samma sak om du gått över servicetiden med 1 månad.

D09 skrev:
Var hittar man select/ reset knapparna? :) kollade i bilen men kunde inte hitta ngn... Är det knapparna vid klockan?
Nu ser jag att du redan löst problemet men för framtida referens så är de den lilla knappen i närheten av displayen.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Ja, instämmer.

Man kan ju alltid prata med bilföretagen om dom har ett speciellt erbjudandet t.ex. Leasing eller kredit..
Har man inga pengar får man köpa en bil t.ex. under 10 000 SEK. Finns en del .... risken att förlora pengar är då mycket låg.[
QUOTE=D09;1639259]Har man 57000 är valet lättare, har man det inte så får man ansluta sig till sons of anarcy eller köpa en billigare ;)[/QUOTE]

cust3000 skrev:
Nja, inte om man ska tro Mekonomens reklam om att man "behåller alla nybilsgarantier" om man servar hos dem.
Ljuger de?
Man ska vara försiktigt.

ENligt EU-lag/ lag är alla tillverkare skyldiga att ge 2 år "Gewährleistung" för sina bilar (gäller alla produkter). Det är alltså en form av nybilsgaranti.

Sen kan ju en biltillverkare utöka sina garantier till t.ex. 5 år (Hyundai), 7 år (Kia) eller upp till 8 år (Mitsubishi). Här gäller dock biltillverkarens regler vad jag vet. Han kan alltså bestämma reglerna för den "frivilliga" garantin.

Det är dock inte särskillt sannolikt att det blir problem med nyare bilar inom de första åren.

@ D09

Du betalade 12 000 SEK för bilen och lite till för reparationen? Säg 13 000 SEK.

Nu måste bilen köra i minst 14 månader och klara besktningen. Går den sönder under de närmaste månaderna ... annars var det en dålig affär.

En ny Opel, Hyundai eller Mitsubishi går utan problem i 6 år. 57 000 delad med 6 ... då blir bilkostnaden ca. 10 000 SEK per år. Kör du inte mycket blir det kanske till och med 10 år.

Köpte för många, många år sen en begagnad bil och det var den dyraste bilen vi hade ....

En bil som har gått över 20 000 mil är i behov av en del underhållsarbeten om inte ägaren har gjort det. Hoppas att det inte blir för dyrt.

Ewald skrev:
@ D09

Du betalade 12 000 SEK för bilen och lite till för reparationen? Säg 13 000 SEK.

Nu måste bilen köra i minst 14 månader och klara besktningen. Går den sönder under de närmaste månaderna ... annars var det en dålig affär.

En ny Opel, Hyundai eller Mitsubishi går utan problem i 6 år. 57 000 delad med 6 ... då blir bilkostnaden ca. 10 000 SEK per år. Kör du inte mycket blir det kanske till och med 10 år.

Köpte för många, många år sen en begagnad bil och det var den dyraste bilen vi hade ....

En bil som har gått över 20 000 mil är i behov av en del underhållsarbeten om inte ägaren har gjort det. Hoppas att det inte blir för dyrt.
10k / år då har du ju inte räknat med servicen som görs på verkstaden.

Själv har jag inte så mycket förtroende för nya bilar minst opel.
Det är för mycket elektronik i bilarna, det är fel på givare, spjällhus, vevhusventilationer m.m.
Köper hellre en japs än en opel.
Skulle jag köpa något nu så lutar det å kia ceed sportwagon diesel skattebeffriad i 5 år.

10k / år då har du ju inte räknat med servicen som görs på verkstaden

Byta olja bör man även göra om man har en ny bil. Service krävs det alltid. Men visst, finn vissa som inte gör service och bilden fungerar ändå. Finns youtube video där ngn berättar att han körde sin Mercedes utan att byta olja i 20 000 mil och den fungerar utmärkt. Finns samma exempel med Fiat.

Opel Corsa fungerar utan vilka som helst problem i 15 000 mil (150 000 km) och 6 år. Har haft 2 stk.
Den sista fick en motorskada efter 17 600 mil/ 176 000 km. Var en 1,0 ECO Tech. Fick inte tag i en billig begagnad motor. Blir det ngn större reparation är det inte ekonomisk att reparera bilen.

Ewald skrev:
Man ska vara försiktigt.

ENligt EU-lag/ lag är alla tillverkare skyldiga att ge 2 år "Gewährleistung" för sina bilar (gäller alla produkter). Det är alltså en form av nybilsgaranti.

Sen kan ju en biltillverkare utöka sina garantier till t.ex. 5 år (Hyundai), 7 år (Kia) eller upp till 8 år (Mitsubishi). Här gäller dock biltillverkarens regler vad jag vet. Han kan alltså bestämma reglerna för den "frivilliga" garantin.

Det är dock inte särskillt sannolikt att det blir problem med nyare bilar inom de första åren.
Jag stör mig på Mekonomen om att de raljerar med att de kör med "enbart originaldelar" men om man läser det finstilta är det "motsvarande original" dvs. det är från tredjepartstillverkare de köper in sina "originaldelar".
Jag gjorde ett test, monterade originalbromskivor bak samt Mekonomens "original" fram. Jag satte originalen bak för att de är påkända mest och det skulle bli svårt att avgöra om vilka som hade bäst kvalitet om jag gjorde tvärtom.
Jag kör ca: 280mil/månad så jag skulle få resultat snabbt.

6 månader senare:
Vanligtvis rostar skivorna bak snabbast, men utfallet blev helt tvärtom, bak såg de ut i det närmaste som nya, men fram var de enormt rostiga., och behövde bytas i princip omedelbart.
Summan av detta?
"motsvarande original" det enda det motsvarar är toleransmässigt, men kemiskt skiljer det enormt.
Den kemiska sammansättningen är precis lika viktig, både när det gäller korrosion och hållf. Så gå inte på Mekonomens Bullshit om att det "motsvarar original" .
Köp originaldelar, det blir billigare i slutändan.
Tredjepartstillverkare arbetar inte heller efter ISO TS 16949 eller motsvarande som biltillverkarna gör.

Så jag var lite sarkastisk i mitt tidigare inlägg ang. Mekonomens dravel om att behålla nybilsgarantin, för har man stoppat i bromskivor från en tredjepartstillverkare, så kan jag garantera er att inte nybilsgarantin gäller.

Litar man på DEKRA är Kia ingen pålitlig bil.

Jag skulle välja Mitsubishi. Billig och bra!

Toyota är bra, men inte billig. Begagnade Toyota bilar är dyra eftersom många som köper begagnade bilar vill ha Toyota.

Ewald skrev:
@ D09

Ewald,
Du blandar äpplen, päron och en hel del ytterligare frukter :x
För det första kostar ju inte en ny bil några 57.000:-, även du var ju överens om att den var mycket dyrare när den väl var i Sverige och körklar. Sedan glömmer du helt servicekostnader o.s.v. som på en nyare lite mer nischad bil lätt drar iväg jämfört med en "gammal" Ford, som man på ett annat sätt kan serva själv. Glöm det där med att "Longlife" är 3.000 mil, det är "upp till".

Sedan kan man reparera ganska mycket på en gammal bil för 10.000-15.000:-/år. Och till sist är ju TS behov en betydligt större bil än de du refererar till.

Jag har full respekt för att din begagnaterfarenhet inte är så god, även om jag ifrågasätter om du på nybilen verkligen räknat med totalkostnaden, dvs inkl. t ex värdeminskningen när du jämför.
Men hursomhelst hjälper "fruktsalladen" inte TS eller någon annan heller då den inte är relevant. Det ÄR ofta ekonomi även i en billig bil - om man räknar totalkostnaderna. Men fördelningen är annorlunda mellan service/underhållskostnader och t ex kostnader för värdeminskning. Likväl är båda relevanta för totala bilkostnaden. Det handlar ju egentligen bara om man vill betala direkt vid inköpet för att "någon annan" fixar ev. fel under ett antal år eller om man tar det allteftersom. Det sistnämnda ger ett billigare inköp men är mer gambling. Det första är garanterat dyrt men problemfritt.

Allt annat sätt att räkna är att lura sig själv (vilket väl vi som köper nya bilar å andra sidan är rätt bra på att göra :o).

Jag har haft både tur och otur med begagnade bilar.
Den bästa är en volvo 945 som köptes för 9500kr och gått 38k mil.
Den gick inte igenom besiktningen pga glapp i styrled och en blinkers som inte fungerade.
Styrleden byttes för 300kr ink material.
Det som annars bytt är Olja, remmar och bränslefilter.
Och nu gick den igenom besiktningen igen.

@ cust3000

Vissa märkesverkstäder är billigare än fristående verkstäder.

Visst, om man stoppar in delar från tredje tillverkare får man väl ingen garanti.
Men man byter ju inte bromsskivorna om man har en ny bil. Blir bilen 7 eller 8 år gammal spelar det ingen roll vilka delar att man tar. Billigast att hitta ngt från skroten.

Det är billigare att köpa nya delar på skruvat eller ebay än att köpa från skroten, i all fall här i sthlm.
Om bilreturen kom till sthlm så skulle skrotarna få de svårt.

För det första kostar ju inte en ny bil några 57.000:-,

http://www.hyundaishop.at/

Kostar troligtvis max. 65 000 SEK när den är i Sverige. Köper man ny betalar man den svenska momsen. Sen bör man kanske låta besiktiga. Reskostnader tillkommer förstås.

Servicekostanden är låg om man har en mindre bil.

Ewald skrev:
@ cust3000

Vissa märkesverkstäder är billigare än fristående verkstäder.

Visst, om man stoppar in delar från tredje tillverkare får man väl ingen garanti.
Men man byter ju inte bromsskivorna om man har en ny bil. Blir bilen 7 eller 8 år gammal spelar det ingen roll vilka delar att man tar. Billigast att hitta ngt från skroten.
Hur långt är ett snöre?
Det beror väl på hur mycket du kör om hur ofta du behöver byta bromskivor mm.

Jag tror inte du läser hela mitt inlägg.
Mekonomen hävdar att nybilsgarantin gäller om du servar hos dem, och de stoppar i grejer från tredjepartstillverkare.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.