Jag tycker också att det är lite småaktigt. Det enda felet på bilen var som jag förstod att termostaten var trasig. De kostar ju nästan inget och bör bytas lite då och då. Att börja gnälla om reskostnader och ersättningsbil för en bil som ligger mkt nära botten på prisskalan vad man kan köpa hos handlare tror jag inte du tjänar något på, du drar bara på dig högt blodtryck av att stressa upp dig för den dylik mindre motgång i livet.

D09
Bilen används idag. Fungerar bra.

Girig, ja, det är helt ok att ha olika uppfattningar om mig. Ingen bil håller i evighet, handlar om befintliga fel vid köp och inte kommande.

Ny bil, har tyvärr inte råd.

Så om vi backar till vad jag skrev så är jag nyfiken på om formuleringen är rätt eller om man ska ändra något. :)

D09
possum77 skrev:
Jag tycker också att det är lite småaktigt. Det enda felet på bilen var som jag förstod att termostaten var trasig. De kostar ju nästan inget och bör bytas lite då och då. Att börja gnälla om reskostnader och ersättningsbil för en bil som ligger mkt nära botten på prisskalan vad man kan köpa hos handlare tror jag inte du tjänar något på, du drar bara på dig högt blodtryck av att stressa upp dig för den dylik mindre motgång i livet.
Mitt blodtryck var bra vid senaste hälsokollen så det är lugnt ;)

• Gilla
possum77
  • Laddar…
Ewald skrev:
Man kan få blar för 2000 SEK ;) .... i alla fall i Österrike. Opel Astra t.ex. ...

köper man en bil för 12 000 SEK ska man kunna köra den i minst ett år utan att det blir problem.

Bäst är att köpa en ny bil, då vet man vad man får.
Låt mig gissa du är från österike?

Låter som att det är bättre att köpa en bil här då fraktkostnaden blir dyrare än 2000kr

"Bäst är att köpa en ny bil, då vet man vad man får."
Har du nån kristallkula som vi andra inte har?

Andy78 skrev:
Vad menar du med att använda bilen på riktigt?

Vad anser du att han ska köpa istället?
Jag menar om han t.ex. kör 150 mil per månad ... eller 200 mil per månad.

Nja, vad bör han köpa ... det beror på.
Jag skulle som sagt köpa en liten ny bil. ;)

http://www.hyundaishop.at/

eller

http://www.blocket.se/goteborg/Mitsubishi_Colt_1_3_AS_G_ACTIVE_41181724.htm?ca=20&w=2

(prata med företaget om dom kan erbjuda en finansiering (kredit till bra villkor))

eller

http://www.blocket.se/alvsborg/Mitsubishi_colt_1_6_44329923.htm?ca=20&w=2

(kanske kan man få ner priset till 7000 SEK)

eller

http://www.blocket.se/goteborg/Opel_Astra_1_6_11000_mil_bes_drag_bra_skick_44326685.htm?ca=20&w=2

(låg miltal - men man bör kolla om den är besiktigad) ....

....
eller den!

http://www.blocket.se/goteborg/Opel_Astra___Ny_Besiktigad___Skattad_44114086.htm?ca=20&w=2

Andy78 skrev:
Låt mig gissa du är från österike?

Låter som att det är bättre att köpa en bil här då fraktkostnaden blir dyrare än 2000kr

"Bäst är att köpa en ny bil, då vet man vad man får."
Har du nån kristallkula som vi andra inte har?
Jepp, bor i Österrike ....

.... nja, det är ingen idé att köpa en bil för 12 000 SEK som sen inte fungerar ...

... antigen köper man nytt och gör en kalkyl eller köper man ngt som är jättebilligt och fungerar (se mina länkar)

Själv om jag köper ny bil så funderar jag på en Kia Ceed då är det åtmisntone skattebefriad i 5 år och det täcker bensin 4-5 månader för mig om man räknar på årsskatten.

Ewald skrev:
Jepp, bor i Österrike ....

.... nja, det är ingen idé att köpa en bil för 12 000 SEK som sen inte fungerar ...

... antigen köper man nytt och gör en kalkyl eller köper man ngt som är jättebilligt och fungerar (se mina länkar)
Jag har titta på dem och kan inte förstå hur du kan anse "att det fungerar" bara genom att titta på annonserna.
Bilarna är innan prissänkningarna redan billig redan där hade jag backat, det är något fel på dem därför har de nog inte sålts.

Men sen är de opel, många vill inte ens ta i dem med tång eller om de fick dem gratis.
Men nåt av det där duger ju förståss att frakta sig runt i till och från jobbet.

Personligen har jag bäst erfarenhet av gamla volvos, ibland tråkiga bilar och de funkar.

D09 skrev:
Bilen används idag. Fungerar bra.

Girig, ja, det är helt ok att ha olika uppfattningar om mig. Ingen bil håller i evighet, handlar om befintliga fel vid köp och inte kommande.

Ny bil, har tyvärr inte råd.

Så om vi backar till vad jag skrev så är jag nyfiken på om formuleringen är rätt eller om man ska ändra något. :)

Felet du syftar på kunde du ju kollat upp innan köp.. Det är lite som den här dolda fel hysterin vi har på forumet..

Tillägg: Det du skriver om att de sålde den för kunds räkning borde du väl också uppmärksammat.. Man brukar väl titta på regbevis/körkort på den som säljer bilen..

Andy78 skrev:
Jag har titta på dem och kan inte förstå hur du kan anse "att det fungerar" bara genom att titta på annonserna.
Bilarna är innan prissänkningarna redan billig redan där hade jag backat, det är något fel på dem därför har de nog inte sålts.

Men sen är de opel, många vill inte ens ta i dem med tång eller om de fick dem gratis.
Men nåt av det där duger ju förståss att frakta sig runt i till och från jobbet.

Personligen har jag bäst erfarenhet av gamla volvos, ibland tråkiga bilar och de funkar.
Annonserna leverera bra information. Miltal och pris t.ex. .... miltalet är en viktig indikator. Sen står det om bilen är besiktigad eller inte.

Självklart måste man sen provköra och kolla bilen noga.

Toyota är också bra, men dyrt. Volkswagen Golf III rostar osv.
Opel är inte sämsta välet. Känner folk som har kört över 30 000 mil med en Opel.

Mitsubishi och japanska bilar i allmänhet är relativ robusta och pålitliga ... i stor sett...

Att det är ngt fel på bilarna ... vet inte ... dom har ju varit på besiktningen och blev godkända. Dessutom kan man låta besiktiga bilen (eller göra det själv).
Det kan vara fel på alla begagnade bilar, men köper man en bil för 7000 SEK och kör den respektive är den besiktigad är risken att förlora pengar låg.

Redigerat:
Andy78 skrev:
Själv om jag köper ny bil så funderar jag på en Kia Ceed då är det åtmisntone skattebefriad i 5 år och det täcker bensin 4-5 månader för mig om man räknar på årsskatten.
Alla miljöbilar är skattebefriade, eller? Det gäller väl inte bara Kia bilar? Kia skulle nte vara första valet hos mig. DEKRA konstaterade t.ex. en del fel med Kia bilar. 7 år garanti gäller troligtvis bara om du låter servera den i en Kia verkstad ... och det kostar en del över åren. Sen fungerar de flesta bilar ändå felfritt de första 7 åren.

Skulle titta på Mitsubishi, Hyundai, Suzuki eller Toyota om jag skulle köpa en ny bil. Även Nissan Note kan vara ett bra val.

http://www.used-car-report.com/

Kia Ceed

http://www.used-car-report.com/index.php?id=13&L=7

Mitsubishi Colt

http://www.used-car-report.com/index.php?id=13&L=7

När det gäller bilar som är 11 år och äldre spelar ju skicket en stor roll. Betala lite för bilen och testa/provköra mycket ... minskar risken att förlora pengar. :)

Redigerat:
Ewald skrev:
Alla miljöbilar är skattebefriade, eller? Det gäller väl inte bara Kia bilar? Kia skulle nte vara första valet hos mig. DEKRA konstaterade t.ex. en del fel med Kia bilar. 7 år garanti gäller troligtvis bara om du låter servera den i en Kia verkstad ... och det kostar en del över åren. Sen fungerar de flesta bilar ändå felfritt de första 7 åren.

Skulle titta på Mitsubishi, Hyundai, Suzuki eller Toyota om jag skulle köpa en ny bil. Även Nissan Note kan vara ett bra val.
Fick inte KIA spö i nån domstol förra veckan så att de inte kan kräva att servicen görs hos dem längre?

• Gilla
Ewald
  • Laddar…
Carl_Elvis skrev:
Fick inte KIA spö i nån domstol förra veckan så att de inte kan kräva att servicen görs hos dem längre?
Kan du länka till det?

Vad jag förstår gäller det bara de första 2 åren (nybilsgaranti). Gäller det ockå när Kia ger frivillig garanti?

Men var kan jag läsa om det?

Ewald skrev:
Man kan få blar för 2000 SEK ;) .... i alla fall i Österrike. Opel Astra t.ex. ...

köper man en bil för 12 000 SEK ska man kunna köra den i minst ett år utan att det blir problem.

Bäst är att köpa en ny bil, då vet man vad man får.

ja visst är det bäst att köpa nytt en kompis till mig köpte en ny v60 för ca 330 000 kr och den har gjort fyra verkstads besök på drygt 500 mil dieselvärmaren har aldrig fungerat. visst volvo står för felen men nöjd är hon inte för det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.