24 010 läst ·
199 svar
24k läst
199 svar
Dålig bilaffär
Visst, om man kan köpa en ny Suzuki för 89 000 SEK är det bra.
Då är det ju bara att köpa Suzuki:n istället för en 13 år gammal bil som har gått över 20 000 mil och nu är i behov av reparationer.
Är säckert på att Suzuki bilen fungerar utan problem i 7 till 8 år.
Då är det ju bara att köpa Suzuki:n istället för en 13 år gammal bil som har gått över 20 000 mil och nu är i behov av reparationer.
Är säckert på att Suzuki bilen fungerar utan problem i 7 till 8 år.
Andy78 skrev:
Nu?Ewald skrev:
Den verkar fungera bra dock så behövdes det en lättare service, byte av termostat och nu fungerar den.
Att köpa bil är ingen bra affär oavsett om den är begagnade eller ny, då servicekostnaderna på en ny bil är ganska dyrt.
Ett oljebyte kostar, en 5k mila service är inte direkt gratis och dessa måste göras hos märkesverkstad om man vill behålla garantierna.
Service på en gammal bil gör man själv eller lämnar till mindre verkstad.
Underhåll som oljebyte eller däck krävs det alltid, beroende hur mycket att man använder bilen.
Men när bilen blir äldre blir det lite mer underhåll.
Har haft Opel och dom gick utan problem i 6 år, men sen blev det en del problem .... och när bilen nästan var 7 år gammal var det dags att byta. Använder bilen dock ganska mycket.
Visst, om man kan reparera bilarna själv och har tillgång till billiga reservdelar (helst från skroten) är det lönsamt med begagnade bilar. Måste man betala en verkstad löner det sig ofta inte att köpa begagnade bilar.
En service på verkstaden kostar ju inte mycket. För mindre bilar kostar det kanske kring 500 till 900 SEK att byta oljan och oljefiltern (inkl. material). Dyrt blir det när det blir reparationer.
Servicekostanden är ungefär densamma oavsett om bilen är ny eller begagnad. I alla fall när man har Mitsubishi. En service för garantin inkl. materialkostnaden (filter, olja) kostar kring 1000 SEK. Då gör dom också en besiktning, rensar bromsarna osv.
Men när bilen blir äldre blir det lite mer underhåll.
Har haft Opel och dom gick utan problem i 6 år, men sen blev det en del problem .... och när bilen nästan var 7 år gammal var det dags att byta. Använder bilen dock ganska mycket.
Visst, om man kan reparera bilarna själv och har tillgång till billiga reservdelar (helst från skroten) är det lönsamt med begagnade bilar. Måste man betala en verkstad löner det sig ofta inte att köpa begagnade bilar.
En service på verkstaden kostar ju inte mycket. För mindre bilar kostar det kanske kring 500 till 900 SEK att byta oljan och oljefiltern (inkl. material). Dyrt blir det när det blir reparationer.
Servicekostanden är ungefär densamma oavsett om bilen är ny eller begagnad. I alla fall när man har Mitsubishi. En service för garantin inkl. materialkostnaden (filter, olja) kostar kring 1000 SEK. Då gör dom också en besiktning, rensar bromsarna osv.
på en 15 -20k bil så görs servicen inte alltid på samma sätt, man lämnar helt enkelt inte in den för 8k för att byta olja och göra 40 kontroller som bilprovningen gör varje år och resten gör man själv.
Däcken som sitter på kanske håller de åren man äger bilen så det kanske inte byts, allt är relativt.
Köpte jag ny bil så skulle jag göra extra oljebyte mellan intervallerna då jag ej litar på longlife.
Däcken som sitter på kanske håller de åren man äger bilen så det kanske inte byts, allt är relativt.
Köpte jag ny bil så skulle jag göra extra oljebyte mellan intervallerna då jag ej litar på longlife.
Intervallerna som behövs står ju i serviceboken. Hos Mitsubishi är det 20 000 km (tror jag). Opel hade 30 000 km vid Corsan.
....
Ja, Suzuki Swift kostar kring 89 000 SEK
http://www.suzuki.at/de/cars/products/pr_prodUebersicht.asp?Key=419&ListPages=true&Vater=256&ttqsB=0
Mitsubishi Colt är lite billigare
http://www.mitsubishi-motors.at/versions.aspx?pmid=84
....
Ja, Suzuki Swift kostar kring 89 000 SEK
http://www.suzuki.at/de/cars/products/pr_prodUebersicht.asp?Key=419&ListPages=true&Vater=256&ttqsB=0
Mitsubishi Colt är lite billigare
http://www.mitsubishi-motors.at/versions.aspx?pmid=84
@ Andy 78
Får man en bil för 10 000 SEK som fungerar felfritt och även är godkänd för trafiken är det förstås en bra affär. Men det man hör från andra och även den här tråden visar ju att det snart blir problem när man köper billiga bilar.
Hos tyska tillverkare är ofta begagnade bilar (2 år gamla) dyrare än vad nya hos japanska tillverkare är.
Får man en bil för 10 000 SEK som fungerar felfritt och även är godkänd för trafiken är det förstås en bra affär. Men det man hör från andra och även den här tråden visar ju att det snart blir problem när man köper billiga bilar.
Hos tyska tillverkare är ofta begagnade bilar (2 år gamla) dyrare än vad nya hos japanska tillverkare är.
Ska göra en ny mätning när den gått upp till normal arbetstemp.Andy78 skrev:
Min misstanke var att termostaten inte öppnade och kontaktfel på givaren. Blev förvånad att givaren började fungera faktiskt så den blev aldrig bytt.
Har man 57000 är valet lättare, har man det inte så får man ansluta sig till sons of anarcy eller köpa en billigareEwald skrev:
Ha ha ingen expert men lär mig gärna och är jävligt frågvisIngper skrev:För en del människor är det faktiskt inte ens ett alternativ att köpa en bil för mer pengar än det TS gjort. Att TS kan fixa lite själv bevisar ju f.ö. om inte annat termostatbytet.
Sedan får man inte glömma värdeminskningen på en nyare bil. Mina dyraste mil har jag haft med min nu fyra år gamla bil som jag köpte ny och i princip bara servat med långa intervaller och bytt bromsbelägg på (själv, dessutom). De billigaste åkte jag häromåret i en Saab 9000 från -94 som jag köpte för 4.000:- och hade ett tag då jag ofrivilligt blivit billös. Detta trots att jag bytte lite grejor på den. Insåg efter det att man egentligen är galen som köper ny bil.....
Sen har jag praktiserat på verkstad för många år sen så en del har man varit med om.
Min andra bil har jag fixat själv sen den var ny, en peugeot 206 -04... Undantaget kamremmen. Samt att man varit involverad i entreprenadbranschen med lite större maskiner. Inte att glömma min gamla skrållan ( volvot24 )
Dock gillar jag pappersarbetet mer
Håller med om att det är riktigt dyrt när man räknar med värdeminskningarna... Farsans bil tappade värdet motsvarande min peugeot när den var ny under 1a året. Sura pengar.... Samtidigt så är det ju alltid en risk med äldre bilar. Ibland är det skönt att kunna tänka på annat än allt bilstrul
Stämmer, tröttnat på att trycka in hela familjen med barnvagnar, vovve o allt i en 206:a.Ingper skrev:Kostar faktiskt liiite mer än 57.000:- när den väl är i Sverige, inregistrerad, transporterad och klar här. Listpriset på den där i10 är väl f.ö. nästan 100.000:- hos svenska Hyundai. Och redan 57' är sisådär 6-dubbelt mot vad TS gav. Det får man rätt mycket reparationer för.
Sedan tror jag TS värdesätter en bil som har hyfsat bagage än en som knappt rymmer en ICA-kasse ;-). Nej, nu raljerar jag lite, men bara för att det är fyra hjul och en motor är det skillnad på bil och bil.
(Bäst dock att vi slutar diskutera biltyper innan det blir för OT :wow![]()
Man får mycket bil för pengarna i den prisklassen också.... Fördelen är att om den skulle rasa totalt så reparerar man den inte utan lägger pengarna på en lika billig.... Skulle det varit en 50 000 kr bil så är man tvungen att reparera.. Min åsikt iaf
Den var riktigt bra, sorry för att jag glömde tackaAndy78 skrev:
IR-mätning är lurigt, metallytor fungerar som speglar, så mäter man i en olycklig vinkel kan värmestrålning från exvis grenröret reflekteras i topplocket.Ingper skrev:
Precis.mycke_nu skrev:
Mäter man på utsidan av en kastrull kan man t ex få helknasiga värden, både beroende på den blanka ytan och IR-ljusreflexer från plattan. På motorer brukar en matt, plan metallyta (inte plast, för värmeledningens skull) vara det bästa och - framförallt - att man mäter nära objektet. På en motor några cm. "Tittvinkeln" är ju ofta ganska vid, så på t ex 3dm håll kan den ofta "titta" 3dm brett också.
Bra dock att det löste sig för TS !
Redigerat: