Andy78 skrev:
Men vänta nu vad menar du med 1:a aprts tillverkare?
Det säljer ju Monroe stötdämpare, skivor från brembo, givare från bosch ate samt siemens som sitter original på många bilar.

Vad är skilnaden om jag lämnar in bilen på volvo och de monterar deras dämpare från monroe eller om jag köper den på tex mekonomen.

Köper jag ett oljafilter på bmw så kommer det tryck med bmwlogga samt modellnummer, numret är exakt samma som Mannfiltret jag köper på mekonomen dvs samma filter.

Ingen av biltillverkarna tillverkar delar själv.
Certifierade underleverantörer.
För övrigt pratar vi bromsskivor.
Stötdämpare och annat kan nog vara samma tillverkare dvs. certifierade tillverkare.
Men mycket annat såsom bromsbelägg etc. är tredjepartstillverkare dvs. ej certifierade tillverkare. (Mekonomen)
Och det är klart att inte biltillverkarna gör några delar själv, jag sa ju i tidigare inlägg att det var ett slarvigt uttryck. De köper in från sina certifierade underleverantörer. (2:a part om man ska uttrycka sig så, 3:e part definerar jag som ocertifierade)

bl.a utvecklade jag underkörningsskydd till lastbilar, som svar på din fråga tidigare.

Redigerat:
cust3000 skrev:
Certifierade underleverantörer.
För övrigt pratar vi bromsskivor.
Stötdämpare och annat kan nog vara samma tillverkare dvs. certifierade tillverkare.
Men mycket annat såsom bromsbelägg etc. är tredjepartstillverkare dvs. ej certifierade tillverkare.
Och det är klart att inte biltillverkarna gör några delar själv, jag sa ju i tidigare inlägg att det var ett slarvigt uttryck. De köper in från sina certifierade underleverantörer. (2:a part om man ska uttrycka sig så, 3:e part definerar jag som ocertifierade)
Vad är skillnaden om jag köper ett par bremboskivor hos märkesverkstaden eller om jag köper bremboskivorna hos Mekonomen, meca, ad bildelar ebay eller vem som nu säljer dem, vad är skillnaden på delen?

Redigerat:
Andy78 skrev:
Vad är skillnaden om jag köper ett par bremboskivor hos märkesverkstaden eller om jag köper bremboskivorna hos Mekonomen, meca, ad bildelar ebay eller vem som du säljer dem, vad är skillnaden på delen?
Retorisk fråga...
Brembo är ju en certifierad tillverkare.

Mekonomen har ju mycket av märket "mekonomen" med
"Artikelnr: 02-M102953
Benämning: Bromsbeläggsats bak Fabr. Mekonomen
Pris: 439.00"
Klassas som originaldel av certifierad tillverkare?
Nej!

De skivorna jag köpt på mekonomen var tillverkade av 3:e part, INTE Brembo.

Redigerat:
Nu har ju tråden redan ballat ur helt så jag fortsätter väl lite. :D

Om man är lite händig och håller på själv så är ett starkt tips att köpa alla delar ifrån England. Jag har beställt allt jag behövt till nyare bilar på engelska E-bay de senaste åren.
Kan dra två exempel för att ni ska se skillnaden.

Hjullager till Ford Mondeo -02 (bak) mekonomen 2595:-/styck Från England med frakt betalde jag 1400:- för TVÅ!!! Bra kvalitet och fungerade fint den tiden jag hade bilen i alla fall. Såg väldigt bra ut i gjutning och allt så det var inget skräp.

Bromsskivor till Audi. en framskiva på mekomnen kostar 1556:-
Jag fick alla SKIVORNA OCH BELÄGG från England för 1200:- med frakt till ytterdörren. Eftersom jag har hållt på en heldel med bilar genom åren så kan jag garantera att det var av helt ok kvalitet.

Så mitt tips är i alla fall att kolla där innan man åker till någon verkstad i det här landet, visserligen förutsätter det att man orkar skruva själv men det kan ju vara kul att prova.

PS. Även de säljarna som inte har sverige med i leveranslistan skickar om man frågar snällt. Har aldrig varit nått problem för mig i alla fall...

Du skriver pris men inte vad det var för märke på skivorna.
Själv handlar jag mycket på ebay från tyskland, sorgligt men sant.

Jag beställde bromsbelägg på skruvat.se tog en chansning fick nåt som det stod "made in uk" på.

Kommer faktiskt inte ihåg på någon av dessa vad det var för märke.

Och för min del så spelar det ingen som helst roll faktiskt. För mig handlar det mycket mer om vilken kvalitet grejerna håller än vad det är för klistermärke på kartongen.

Båda dessa grejer som jag berättade om ovan har hållt bra kvalitet. Bra gods, bra slipningar och gjutningar väl förpackat.

Har letat lite i Tyskland med när jag sökt delar men dels har jag inte hittat till samma priser riktigt och tyskan är inte riktigt vad den borde vara så jag håller mig till England mest... :)

D09
D09
Tänkte skriva ett litet brev till dom. Vad tycker ni om denna formulering

2012-12-15
XXX Bil
XXX
XXX Borås

Reklamation Bilköp
XXXXXX
Jag köpte en Ford Focus XXX XXX hos er 26/11.
Tog kontakt med er 27/11 2012 per telefon ca 17:30 och reklamerade ett allvarligt fel på fordonet.
Ni skulle återkomma samma dag vilket ni inte gjorde.
Anledningen till min kontakt med er var att bilen ni sålde kunde inte uppfylla brukbart skick.
Dvs fläkt, givare m.m. fungerar ej och motorn saknar sina kylegenskaper.
Detta noterades i samband med hemresan efter köpet.
Eftersom er butik stänger 18:00 tog vi ingen kontakt med er samma kväll.
Felet ni inte informerat mig om faller under köprättslagen och skall bekostas av er.
Eftersom ni inte återkommit när jag upplyste er om felet så har jag åtgärdat felet.
Noterade att ni inte uppgivit ert Bolagsnamn på kvittot. Detta informerade ni inte mig om i samband med köpet. Enligt konsumentköpslagen har ni dock samma skyldigheter gentemot mig.
Förväntar mig att ni bekostar de utgifter jag fått isamband med detta fel.
200 kr termostat.
100 kr kylarvätska
200 kr ersättningsbil
100 kr reskostnader isamband med anskaffande av reservdelar.
300 kr arbetstid samt anskaffande av reservdelar 2 timmar. Totalt 900 kr
Kan tänka mig att begränsa kravet till reservdelarna om utbetalning sker innan 25/12 Utbetalning sker via postväxel.
Vill även att ni skickar ett intyg på att som ni utgett att kamrem är bytt.
Skickas inget intyg så kommer en auktoriserad fordverktad kontrollera om kamrem är bytt.
Är denna inte det kommer ni att få bekosta kamremsbyte.

Hälsningar

Har dom skrivit i avtalet att dom har bytt kamremen?

Är tyvärr ingen jurist, så jag kan inte ge några exakta svar ... men du kan ju försöka. Är nyfiken hur dom kommer att reagera.

Hur mycket har du åkt med bilen under tiden. Hur många mil har den gått sedan du köpte den?

Kan tänka mig att du eventuellt inte får tillbacka det du har betalt.

D09
Körde hem med bilen, sen upptäcktes felet. därefter stodd bilen still tills dess att jag lagade den.

Dom skrev inte på kvittot ( återigen, dumt av mig att inte få med detta på kvittot ) men dom har uppgivit detta 1 gång per tel innan vi åkte sedan 1 gång på plats där dom bekräftade det igen och där jag ville ha ett verkstadsintyg och dom berättade att dom utfört detta själva isamband med stora servicen. Servicen är stämplad i serviceboken.

D09
Det är inga stora belopp det handlar om utan det är mer en principsak då jag tycker att dom skött det hela väldigt fult.

D09 skrev:
Det är inga stora belopp det handlar om utan det är mer en principsak då jag tycker att dom skött det hela väldigt fult.
Nja, du har ju hittills knappast använt bilen. Jag kan tänka mig att det snart blir mycket mer problem om du använder bilen på riktigt!.

Som jag har sagt tidigare. Du bör se till att du blir av med den igen. Kanske finns det ngt bilföretag som är interesserad av delarna ... om du inte har möjligheten att lämna den tillbacka till företaget som sålde den till dig ...

Redigerat:
Jag tycker du är girig...

Man får ingen pärla som aldrig går sönder för dem pengarna..

• Gilla
possum77
  • Laddar…
Ewald skrev:
Nja, du har ju hittills knappast använt bilen. Jag kan tänka mig att det snart blir mycket mer problem om du använder bilen på riktigt!.

Som jag har sagt tidigare. Du bör se till att du blir av med den igen. Kanske finns det ngt bilföretag som är interesserad av delarna ... om du inte har möjligheten att lämna den tillbacka till företaget som sålde den till dig ...

Vad menar du med att använda bilen på riktigt?

Vad anser du att han ska köpa istället?

Man kan få blar för 2000 SEK ;) .... i alla fall i Österrike. Opel Astra t.ex. ...

köper man en bil för 12 000 SEK ska man kunna köra den i minst ett år utan att det blir problem.

Bäst är att köpa en ny bil, då vet man vad man får.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.