D09
sventable skrev:
Att bilar säljs åt kund är inte ovanligt. Då bilen ifråga inte är värd mer än 4000 kr max i inbyte så kan man sälja den åt kunden istället... ser man ofta i annonser.
För bilar under 30 000 kr så behövs bara en varudeklaration om bilen säkerhet och inte kondition.
men idetta fallet så behövs ingen alls då bilen säljs privat.

finns en undersökningsplikt även vid bilaffärer precis som vid husköp.
Har du kollat efter skatteskulder och dylikt på bilen?
förmedlar firman varan så gäller konsumentköpslagen för företaget
"
Inledande bestämmelser
Tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.
Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.
Lagen gäller i tillämpliga delar även byte av lösa saker.
I denna paragraf avses med
konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,
näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten. Lag (2002:587).

D09
sventable skrev:
Att bilar säljs åt kund är inte ovanligt. Då bilen ifråga inte är värd mer än 4000 kr max i inbyte så kan man sälja den åt kunden istället... ser man ofta i annonser.
För bilar under 30 000 kr så behövs bara en varudeklaration om bilen säkerhet och inte kondition.
men idetta fallet så behövs ingen alls då bilen säljs privat.

finns en undersökningsplikt även vid bilaffärer precis som vid husköp.
Har du kollat efter skatteskulder och dylikt på bilen?
Nä, var söker man efter den infon? :)

Jag kollar bara mot transportstyrelsens uppgifter, kanske där det framgår?

D09
Konsumentköpslagen
"
17 § Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

"
"

Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).
Här tolkar jag det som fördel till köparen.

"

Här tolkar jag texten till köparens fördel.

Jag frågar efter skicket och säljaren svarar att "det är mycket bra skick".

I det svaret måste jag kunna förvänta mig att bilen är körduglig, dvs inte rasar ihop om den brukas.

D09 skrev:
Sådär, gjorde en felsökning och har fått igång grejorna... Bytte termostat och nu fungerar även givaren.... Antar att det blev en bonus ;) fick panik när vi stod utan bil, och en process med firman lär ta tid... Har iofs inte tänkt låta dom slippa undan än.

Nu är det bara att kolla med verkstad så kamremmen är bytt.

Tempengivaren låg bra i mitten, hade hoppats på att den skulle gå lite högre så fläkten kunde starta.
Testade fläkten med en kabel direkt från batteriet och dom fungerade.
Bytte du den själv?

D09
Andy78 skrev:
Bytte du den själv?
Japp. Förstår att det begränsar mina möjligheter till att kräva ersättning etc men har en magkänsla av att det skulle kosta min familj mer att inte göra något och stå utan bil, sen finns det ett säkerhetstänk också ifall det skulle hända barnen något så måste man kanske behöva komma iväg omgående

D09 skrev:
Japp. Förstår att det begränsar mina möjligheter till att kräva ersättning etc men har en magkänsla av att det skulle kosta min familj mer att inte göra något och stå utan bil, sen finns det ett säkerhetstänk också ifall det skulle hända barnen något så måste man kanske behöva komma iväg omgående

Du kanske åtminstone kan få betalt för termostaten?

• Gilla
D09
  • Laddar…
Nja, den är 13 år gammal och har gått över 20 000 mil. Jag gissar att det kommer att bli en del problem med den. Kan man inte laga själv löner det sig i regel inte att äga sådana bilar. Det är alltid en viss risk att köpa en sådan bil.

Finns ju nya bilar för under 100 000 SEK.

Eftersom det har gissats hel vilt om överhettad motor när det egentligen handlade om för låg arbetstemperatur kan du inte mäta när motorn har nåt arbetstemp på exakt samma ställe som när du uppmätte 130grader.

Var videon till någon hjälp?

• Gilla
D09
  • Laddar…
Ewald skrev:
Nja, den är 13 år gammal och har gått över 20 000 mil. Jag gissar att det kommer att bli en del problem med den. Kan man inte laga själv löner det sig i regel inte att äga sådana bilar. Det är alltid en viss risk att köpa en sådan bil.

Finns ju nya bilar för under 100 000 SEK.
För en del människor är det faktiskt inte ens ett alternativ att köpa en bil för mer pengar än det TS gjort. Att TS kan fixa lite själv bevisar ju f.ö. om inte annat termostatbytet.

Sedan får man inte glömma värdeminskningen på en nyare bil. Mina dyraste mil har jag haft med min nu fyra år gamla bil som jag köpte ny och i princip bara servat med långa intervaller och bytt bromsbelägg på (själv, dessutom). De billigaste åkte jag häromåret i en Saab 9000 från -94 som jag köpte för 4.000:- och hade ett tag då jag ofrivilligt blivit billös. Detta trots att jag bytte lite grejor på den. Insåg efter det att man egentligen är galen som köper ny bil.....

• Gilla
D09
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Eftersom det har gissats hel vilt om överhettad motor när det egentligen handlade om för låg arbetstemperatur kan du inte mäta när motorn har nåt arbetstemp på exakt samma ställe som när du uppmätte 130grader.
Nja, så vilt är det inte. Är ventilkåpan 130°C är det överhettat. Har mätt en hel del motorer med just IR-termometer.
Men uppenbarligen måste det vara något mätfel någonstans, eller kanske att D09:s IR-termometern inte mäter rätt på dessa ytor ? . Blocket borde heller inte varit 90°C på utsidan om termostaten släppte allt och tempmätaren inte ens rört sig.

Emotser en ny mätning. Intressant.

@ Ingper

Nja, en ny bil för ca. 57 000 SEK :)

Har 5 års garanti

http://www.hyundaishop.at/

12 000 SEK för en 13 år gammal bil som har gått över 20 000 mil och krånglar eller 57 000 SEK för en fabriksny bil med 5 års garanti ..... valet är enkelt ;)

Redigerat:
Ewald skrev:
@ Ingper

Har 5 års garanti

[länk]

12 000 SEK för en 13 år gammal bil som har gått över 20 000 mil och krånglar eller 57 000 SEK för en fabriksny bil med 5 års garanti ..... valet är enkelt ;)
Summa 57 000kr hur räknar du då?

Ewald skrev:
@ Ingper
Har 5 års garanti
[länk]
Kostar faktiskt liiite mer än 57.000:- när den väl är i Sverige, inregistrerad, transporterad och klar här. Listpriset på den där i10 är väl f.ö. nästan 100.000:- hos svenska Hyundai. Och redan 57' är sisådär 6-dubbelt mot vad TS gav. Det får man rätt mycket reparationer för.

Sedan tror jag TS värdesätter en bil som har hyfsat bagage än en som knappt rymmer en ICA-kasse ;-). Nej, nu raljerar jag lite, men bara för att det är fyra hjul och en motor är det skillnad på bil och bil.
(Bäst dock att vi slutar diskutera biltyper innan det blir för OT :wow:)

Självklart är det ingen lyxbil, men den är billig! Har man inte råd och behöver man en bil kan det vara en bra affär.

Annars brukar nya bilar kosta minst kring 80 000 SEK och uppåt. Beror på vad man vill ha.

Nja, köper du en fabriksny bil i EU-utlandet betalar du ingen moms i utlandet, men du betalar den svneska momsen.
Visst ska man åka hem med bilen och registrera den i Sverige. Kostar också pengar, men ändå hamnar slutpriset väl under 70 000 SEK.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.